• ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴
  • کد خبر: 46721
حسنی

​​​​​​​محمدحسنی سعدی سخنگوی بورس کالای ایران در یادداشتی که امروز در روزنامه همشهری منتشر شده است، ظهور برخی تولیدکننده نماها در قالب یک انجمن یا تشکل جدید را مورد بررسی قرار داده است.

کالاخبر- به برکت توزیع رانت‌های کلان در اختصاص مواداولیه به برخی تولیدکننده‌نماها، طبقه نوکیسه‌ای در کشورمان ظهور کرده که بسیار قدرتمند و ذی‌نفوذ هم شده‌اند. هر چند وقت یک‌بار هم نام یک انجمن و تشکل با نام‌های مختلف شنیده می‌شود که خود را نماینده تولیدکنندگان معرفی می‌کند و در رسانه‌ها مستمر حضور داشته و از مشکلات تولیدکنندگان می‌گوید و در انتها نتیجه می‌گیرد تنها راه حمایت از تولید اختصاص مواداولیه ارزان است و اگر این مشکل حل شود قیمت مصرف‌کننده هم پایین خواهد آمد. طبق تجربه هم هیچ‌گاه اختصاص مواداولیه ارزان باعث ارزان شدن قیمت نهایی نمی‌شود و تنها جیب عده‌ای را پر می‌کند که به نام تولیدکننده مواداولیه دریافت کرده و در بازار با قیمت‌های بسیار بالاتر فروخته‌اند.  صدا و سیما و سایر رسانه‌ها هم با نیت خیر کمک به تولید و ارزانی محصولات این شرکت‌ها دائما پیام این عده را منتشر می‌کنند غافل از اینکه همه این حرف‌ها تنها سناریویی بوده برای دریافت مواداولیه ارزان رانتی بیشتر و این عده و انجمن‌های مجعولشان هیچ دغدغه‌ای برای تولید ندارند.
متأسفانه در همه جلسات تصمیم‌سازی‌ اقتصادی هم این عده به‌عنوان نماینده تولیدکنندگان در صف اول حضور داشته و تصمیمات را به سوی رانت بیشتر خود مهندسی می‌کنند. این در حالی است که با کنکاشی سطحی به این نتیجه می‌رسیم که این انجمن‌ها به هیچ وجه تولیدکنندگان را نمایندگی نمی‌کنند. اگر کسی واقعا تولیدکننده باشد فرصتی برای حضور دائم در رسانه‌ها و جلسات ندارد و اگر پای درددل تولیدکنندگان واقعی بنشینیم متوجه می‌شویم مواداولیه ارزان توزیع شده اصولا به تولیدکننده واقعی نمی‌رسد و این عده هم به هیچ‌وجه تولیدکننده و نماینده تولیدکنندگان نیستند. مدیران و تصمیم سازان بهتر است توجه کنند تشکیل یک انجمن با یک فرایند ساده اداری قابل انجام است و بایستی در بها دادن به این انجمن‌های رانت خواری و نمایندگی مورد ادعای آنان تجدید نظر اساسی کرد.

منبع: همشهری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها