F-28.JPG

بورس کالا برای متعادل کردن معاملات شکر ابتدا در ۸ تیرماه اقدام به محدود کردن دامنه نوسان قیمت به ۱۰ درصد و پس از آن در ۱۲ تیرماه به ۵ درصد و همچنین تعیین حداکثر مجاز خرید ۵۰ تن برای هر مشتری کرد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، به نقل از خبرگزاری فارس، معاملات شکر از ابتدای سال جاری با آرامش و ثبات در بورس کالای ایران انجام می‌شد، به طوری که در فروردین ماه از مجموع ۸۵۰ تن شکر عرضه تنها ۶۳۵ تن مورد معامله قرار گرفته و متقاضی برای بقیه آن در بازار وجود نداشته است.

اما با شروع اردیبهشت ماه و به وجود آمدن کمبود عرضه شکر در بازار خارج از بورس، حجم تقاضا به صورت ناگهانی افزایش چشم‌گیری پیدا کرد، به طوری که برای حجم عرضه ۸۳۰۰ تنی در پانزده روز ابتدایی این ماه تقاضایی برابر با ۳۰ هزار و ۲۰۰ تن ثبت (به عبارتی تقاضایی ۳.۶ برابر میزان عرضه) شد.

این امر متقاضیان را مجبور به رقابت قیمتی برای خرید این محصول کرد، به طوری که برای این محصول که از ابتدای سال همیشه با قیمت پایه معامله می‌شد، رقابتی در حدود ۵ درصد نسبت به قیمت پایه (در تاریخ ۱۲ اردیبهشت‌ماه) ثبت شد.

با این وجود و تحت تأثیر افزایش حجم عرضه شکر توسط عرضه‌کنندگان این محصول در نیمه دوم اردیبهشت ماه نسبت حجم تقاضا به عرضه کاهش یافته (۹۴۰۶۵ تن تقاضا برای ۴۹۷۴۰ تن عرضه) و مجدداً آرامش نسبی به بازار معاملات این محصول بازگشت.

به طوری که عرضه‌های هفته سوم اردیبهشت‌ماه، این محصول مجدداً با قیمت‌ پایه و یا قیمت‌هایی نزدیک به قیمت پایه مورد داد و ستد فعال بازار قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، در روزهای پایانی اردیبهشت ماه، آرامش به وجود آمده در بازار این محصول مجدداً و به تدریج از بین رفت و مجدداً روند تقاضا حالت افزایشی به خود گرفت.

این روند افزایشی در خردادماه با شدت بیشتری ادامه پیدا کرد، به طوری که در معاملات روز ۱۳۹۵.۳.۵ در مجموع ۲۵ هزار و ۲۰۰ تن تقاضا برای عرضه‌های با حجمی در مجموع برابر با ۴ هزار تن ثبت شد.

این افزایش حجم تقاضا مجدداً موجب بالا رفتن میزان رقابت قیمتی خریداران این محصول شد.

روند افزایشی حجم تقاضا موجب شد، تا بورس کالا با همراهی عرضه‌کنندگان این محصولات و از ابزارها و اختیارات قانونی خود جهت باز گرداندن آرامش به بازار این محصول استفاده کند. رایزنی با عرضه‌کنندگان جهت عرضه محصول به صورت سلف (جهت افزایش حجم عرضه)، الزامی بودن داشتن پروانه معتبر تولیدی مربوط به صنایع کیک، کلوچه، شکلات و شیرینی جهت خرید، تقسیم حجم عرضه به دو قسمت عرضه اولیه و افزایش عرضه از جمله اقدامات انجام شد.

با اجرایی شدن موارد فوق حجم تقاضا کاهش چشم‌گیری پیدا کرد (از ۲۰ هزار و ۵۷۵ تن در ۸ خردادماه به ۸ هزار و ۳۷۵ تن در ۱۰ خردادماه) و به تبع آن میانگین رقابت نیز کاهش قابل قبولی از حدود ۵ درصد در ۸ خردادماه کمتر از ۱ درصد در ۱۰ خردادماه پیدا کرده و به تدریج آرامش نسبی مجدداً بر بازار این محصول برقرار شد.

کم شدن حجم عرضه در اوایل تیرماه مجدداً موجب افزایش حجم تقاضا و رقابت قیمتی خریداران برای خرید شکر در بورس کالا شد، به طوری که بالاترین میزان رقابت قیمتی در این ماه (در حدود ۱۱ درصد در تاریخ ۶تیرماه) اتفاق افتاد.

به گزارش فارس،با مشاهده وضعیت مذکور بورس کالا مجدداً و با استفاده از اختیارات خود اقدام به محدود کردن سقف مجاز رقابت به ۱۰ درصد در ۸ تیر و پس از آن به ۵ درصد در ۱۲ تیرماه و همچنین تعیین حداکثر مجاز خرید ۵۰ تن برای هر مشتری کرد که مجدداً موجب بازگشت آرامش نسبی به بازار این محصول شد. این اقدامات در کنار عرضه‌های شکر توسط شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران ( که از تاریخ ۱۲ تیرماه آغاز شده) موجب شده تا در معاملات نیمه دوم تیرماه مشکلی جهت تأمین شکر برای متقاضیان این محصول وجود نداشته باشد.

به طوری که در اکثر قریب به اتفاق این معاملات در بازه زمانی ذکر شده بدون رقابت قیمت و با قیمت پایه (و یا قیمت‌های بسیار نزدیک به قیمت پایه) انجام شود. همچنین کل حجم عرضه به فروش نرفته و بخشی از آن بدون متقاضی باقی بماند.

اطلاعات تکمیلی در زمینه معاملات شکر از ابتدای امسال تا روز دوشنبه هفته گذشته در جدول زیر آمده است:

روند عرضه، تقاضا و معامله شکر از ابتدای سال ۱۳۹۵ تا تاریخ ۱۳۹۵.۴.۲۱

تاریخ

عرضه

تقاضا

معامله (تن)

۱۳۹۵.۰۱.۲۱

۲۰۰

۱۸۵

۱۸۵

۱۳۹۵.۰۱.۲۳

۲۰۰

۱۰۰

۱۰۰

۱۳۹۵.۰۱.۲۹

۲۵۰

۱۵۰

۱۵۰

۱۳۹۵.۰۱.۳۰

۲۰۰

۲۰۰

۲۰۰

۱۳۹۵.۰۲/۰۸

۵۰۰

۴.۰۷۵

۵۰۰

۱۳۹۵.۰۲/۱۱

۱.۰۰۰

۲.۷۵۰

۱.۰۰۰

۱۳۹۵.۰۲/۱۲

۱.۰۰۰

۳.۱۵۰

۱.۰۰۰

۱۳۹۵.۰۲/۱۳

۱.۸۰۰

۶.۲۰۰

۱.۸۰۰

۱۳۹۵.۰۲/۱۴

۲.۰۰۰

۷.۲۵۰

۲.۰۰۰

۱۳۹۵.۰۲/۱۵

۲.۰۰۰

۶.۷۷۵

۲.۰۰۰

۱۳۹۵.۰۲/۱۸

۱.۲۰۰

۵.۵۰۰

۱.۲۰۰

۱۳۹۵.۰۲/۱۹

۴.۰۰۰

۱۱.۱۲۵

۴.۰۰۰

۱۳۹۵.۰۲/۲۰

۶.۰۰۰

۱۰.۱۵۰

۶.۰۰۰

۱۳۹۵.۰۲/۲۱

۸.۰۰۰

۱۰.۲۷۵

۷.۰۷۵

۱۳۹۵.۰۲/۲۲

۸.۰۰۰

۶.۵۲۵

۳.۹۷۵

۱۳۹۵.۰۲/۲۵

۴.۰۰۰

۶.۶۵۰

۴.۰۰۰

۱۳۹۵.۰۲/۲۶

۴.۰۰۰

۵.۸۵۰

۴.۰۰۰

۱۳۹۵.۰۲/۲۷

۴.۰۰۰

۹.۶۷۵

۴.۰۰۰

۱۳۹۵.۰۲/۲۸

۵.۰۰۰

۱۲.۲۲۵

۵۰.۰۰۰

۱۳۹۵.۰۲/۲۹

۵.۵۴۰

۱۶.۰۹۰

۵.۵۴۰

۱۳۹۵.۰۳/۰۳

۴.۰۰۰

۱۸.۲۷۵

۴.۰۰۰

۱۳۹۵.۰۳/۰۵

۴.۰۰۰

۲۵.۲۰۰

۴.۰۰۰

۱۳۹۵.۰۳/۰۸

۴.۲۰۰

۲۰.۵۷۵

۴.۲۰۰

۱۳۹۵.۰۳/۰۹

۳۰۰

۲.۵۰۰

۳۰۰

۱۳۹۵.۰۳/۱۰

۴.۰۰۰

۷.۳۷۵

۴.۰۰۰

۱۳۹۵.۰۳/۱۲

۴.۰۰۰

۵.۸۵۰

۴.۰۰۰

۱۳۹۵.۰۳/۱۶

۴.۰۹۶

۴.۵۰۰

۴.۰۰۰

۱۳۹۵.۰۳/۱۷

۴.۰۹۶

۴.۱۰۰

۴.۰۰۰

۱۳۹۵.۰۳/۱۸

۹۶

-

-

۱۳۹۵.۰۳/۱۹

۹۶

-

-

۱۳۹۵.۰۳/۲۲

۴.۰۹۶

۳.۱۷۵

۲.۶۷۵

۱۳۹۵.۰۳/۲۳

۱۰۰

۱۰۰

۱۰۰

۱۳۹۵.۰۳/۲۴

۴.۰۰۰

۳.۵۵۰

۳.۱۲۵

۱۳۹۵.۰۳/۲۶

۳.۲۰۰

۴.۰۵۰

۳.۲۰۰

۱۳۹۵.۰۳/۲۹

۳.۰۷۵۰

۴.۰۲۵

۳.۰۷۵

۱۳۹۵.۰۳/۳۰

۹۶

۴۸

۴۸

۱۳۹۵.۰۳/۳۱

۳.۰۰۰

۳.۸۵۰

۳.۰۰۰

۱۳۹۵.۰۴/۰۲

۳.۰۰۰

۷.۲۰۰

۳.۰۰۰

۱۳۹۵.۰۴/۰۶

۳.۰۰۰

۹.۶۲۵

۳.۰۰۰

۱۳۹۵.۰۴/۰۸

۲۷۰۰

۳۴۷۵

۲۷۰۰

۱۳۹۵.۰۴/۱۲

۸.۰۰۰

۹.۶۲۵

۷۶۰۰

۱۳۹۵.۰۴/۱۳

۸.۰۰۰

۸.۵۲۵

۶.۹۰۰

۱۳۹۵.۰۴/۱۴

۸.۰۰۰

۶.۷۰۰

۵.۰۵۰

۱۳۹۵.۰۴/۱۵

۸.۰۰۰

۵.۲۵۰

۴.۳۰۰

۱۳۹۵.۰۴/۱۹

۸.۰۰۰

۵.۰۷۵

۴.۵۲۵

۱۳۹۵.۰۴/۲۰

۸.۰۰۰

۴.۱۷۵

۳.۴۷۵

۱۳۹۵.۰۴/۲۱

۷.۰۰۰

۶.۰۲۵

۴.۳۵۰

منبع: فارس

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها