فروش متری مسکن

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است: بسیاری از نهادهای دولتی، عمومی و خصوصی از جمله شهرداری‌ها و بانک‌ها که دارای املاک زیادی هستند باید به منظور ایجاد شفافیت اقتصادی، مزایده‌های غیرشفاف را کنار بگذارند و املاکشان را در تالار شیشه‌ای بورس کالا به فروش برسانند؛ با این اقدام از تشریفات قانونی و صرف هزینه و زمان زیاد برای انجام مزایده ها، رها می شوند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از خبرگزاری میزان، مهدی مهدوی درباره مزیت ورود عرضه املاک دولتی و عمومی به بورس کالا گفت: از اصلی‌ترین مزایای عرضه املاک و مستغلات در بورس کالا، کشف نرخ منصفانه است به طوریکه این معاملات در سراسر کشور امکان رصد دارد و هر شخصی در هر نقطه‌ای می‌تواند با انجام مقدماتی همچون دریافت کد و انتخاب کارگزار، به دور از تشریفات قانونی و البته فسادهای احتمالی در روند مزایده‌های غیرشفاف، املاک مورد نیازش را خریداری کند.

وی افزود: وقتی ملک نهادهای دولتی در بورس کالا عرضه می‌شود، حراجی برابر برای همگان ایجاد می‌شود و همه می‌تواند در شرایطی یکسان و شفاف برای خرید ملک اقدام کنند؛ به این ترتیب امکان تبانی بین خریداران که در مزایده‌های سنتی احتمال آن وجود دارد، حذف شده و معاملات در صحت کامل و به نفع فروشنده و خریدار املاک انجام می‌شود.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، با توجه به گستردگی شرکت‌های کارگزاری در کل کشور و مشتریانی که امکان خرید در تابلوی بورس کالا را دارد، اگر نهادهای مختلف نسبت به عرضه املاک مازادشان در بورس کالا اقدام کنند این معاملات در زمان کوتاهی رونق می‌گیرد.

خانه دار شدن با فروش متری مسکن

مهدوی در ادامه گفت: علاوه بر عرضه فیزیکی املاک در بورس کالا، فروش متری مسکن در بورس نیز موجب شفافیت، صحت معاملات و کاسته شدن دخالت دلالان و بنگاه‌ها گردیده و به خانه دار شدن مردم و حفظ ارزش سرمایه آن‌ها همسو با نوسانات قیمت مسکن کمک خواهد کرد.

وی در ارتباط با نحوه عرضه مسکن در بورس کالا گفت: با توجه به بازار بورس ایران و ابزارهای مالی تشریح شده که باید با مبنای شرع نیز همخوانی داشته باشد، می‌توان برای عرضه مسکن در بورس، از اوراق سلف موازی استاندارد که در سال‌های اخیر شرکت‌های پتروشیمی و معدنی از این ابزار استفاده کرده اند، استفاده نمود. در این حوزه شرکت‌ها و پروژه‌های بزرگ در زمینه مسکن می‌توانند اقدام به انتشار اوراق سلف موازی نمایند و خریداران نیز می‌توانند در سررسید به ازای متراژهای معینی که تعیین شده، اوراق را تامین کرده و اقدام به تحویل گرفتن واحد مسکونی کنند و یا اینکه اوراق را در سررسید تسویه نقدی کنند.

کارشناس بازار سرمایه در ارتباط با مزایای ورود عرضه مسکن به بازار بورس کالا، اظهار داشت: تبدیل کردن دارایی به اوراق بهادار و امکان سرمایه گذاری آسان آحاد جامعه بر دارایی‌های مختلف، بازاری شفاف همراه با کشف روزانه قیمت‌ها را ایجاد می‌کند؛ در این زمینه بورس کالا می‌تواند نقش مناسبی در کشف قیمت‌های واقعی براساس معیارهای واقعی داشته باشد و افراد مختلف نیز در طول زمان سررسید انتشار اوراق سلف می‌توانند براساس نقدینگی خود اقدام به سرمایه گذاری در بازار املاک کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها