دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی با بیان اینکه در تمامی محصولات پتروشیمی، عرضه ها در بورس کالا بیشتر بوده است، گفت: عرضه ۸ ماه گذشته محصولات پتروشیمی در بورس کالا حدود ۲۵ درصد بیشتر و معامله پت (ماده اولیه تولید بطری‌های شفاف)، پلی پروپیلن و پی وی سی با رشد ۱۴ ،۷ و ۲۰ درصدی نسبت به سال گذشته همراه شده است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایلنا، احمد مهدوی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی، موتور توسعه و حرکت اقتصادی کشور است، اظهار داشت: امروز همه اذعان دارند که این صنعت با توجه به منابع غنی هیدروکربوری می‌تواند اقتصاد ما را نجات داده و از خام‌فروشی جلوگیری کند.

وی ادامه داد: ما اکنون در سخت‌ترین شرایط تحریم هستیم. پتروشیمی به طور کامل تحریم است. بعضی مدیران در لیست تحریم قرار دارند اما بسیاری از محصولات این صنعت سه ماه پیش‌فروش شده است و این نشان از بالندگی و حرکت ارزشمند صنعت پتروشیمی دارد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی گفت: مدیران صنعت پتروشیمی با علم و تدبیر و رصد دنیا و بحث تحریم‌ها به این نتیجه رسیدند که در بقیه صنایع رشد چندانی نداریم ولی پتروشیمی از ۶۸ میلیون تن ظرفیت تولید امسال به ۸۵ میلیون تن تا پایان ۱۴۰۰ می رسد و این در حالی است که در تحریم هستیم و برای تامین تجهیزات و کاتالیست مشکل داریم.

مهدوی با بیان اینکه تا پایان سال ۱۰ طرح پتروشیمی با ظرفیت ۱۷ میلیون تن به افتتاح می‌رسد، افزود: تا پایان ۱۴۰۰، ۱۲ طرح دیگر مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت بنابراین در حوزه صنعت پتروشیمی در زمینه تولید و صادرات، نه تنها توقف نداشتیم بلکه حرکت قابل توجهی داشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۰۰ هزار تن محصول بیشتر در داخل عرضه کردیم و این در حالی است که رشد GDP منفی بود اما ترجیح ما این بود که کالا، نیاز داخل را تامین کند. اگر همین میزان محصول را صادر می‌کردیم ۶۵۰ میلیون دلار درآمد ارزی حاصل می شد.

وی تصریح کرد: عرضه هشت ماه گذشته محصولات پتروشیمی در بورس کالا نیز حدود ۲۵ درصد بیشتر و معامله پت (ماده اولیه تولید بطری‌های شفاف)، پلی پروپیلن و پی وی سی با رشد ۱۴ ،۷ و ۲۰ درصدی نسبت به سال گذشته همراه شده است.

وی یادآور شد: صنعت پتروشیمی بعضا متهم به صادرات می شود اما در واقع منافع این صنعت در فروش داخلی بیش تر از صادرات است. چنانچه کالا را صادر کنیم باید ارز را در سامانه نیما عرضه کنیم که فرآیند سه ماه به طول می انجامد تا به دست ما برسد اما با فروش داخلی، نقداً پول را دریافت می‌کنیم.

مهدوی با بیان اینکه فاصله نرخ ارز و بهین‌یاب مشکل عرضه در داخل و موضوعات مربوط به صادرات، ‌موضوعات مورد بحث پتروشیمی‌ها است، تصریح کرد: از ابتدای ۹۷ که سامانه نیما به وجود آمد ۷۵ درصد ارز حاصل از صادرات را به نیما عرضه کردیم و ۲۵ درصد نیز برای واردات کاتالیست و تجهیزات در نظر گرفتیم یعنی مو به مو به آنچه دولت تضمین کرده بود عمل کردیم.

وی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی به وظیفه خود به طور کامل و شفاف عمل کرده است، خاطرنشان کرد: صادرات ما بین ۲۵ تا ۳۰ درصد صادرات غیرنفتی است اما بیش از ۴۰ درصد ارز در سامانه نیما عرضه کرده ایم.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی همچنین گفت: در شش ماهه امسال ۷۳ درصد فقط از طریق نیما، بازگشت ارز داشتیم.

مهدوی یادآور شد: طی سال‌های ۹۲ تا نیمه ۹۹، ۷۶ میلیارد دلار درآمد ارزی از صادرات ایجاد کردیم، ۳۰ میلیارد دلار هم به داخل کالا عرضه کردیم. ۱۲.۵ میلیون تن هم کود شیمیایی و اوره به ارزش ۳.۳ میلیارد دلار به بخش کشاورزی دادیم. در مجموع ۱۱۰ میلیارد دلار درآمدزایی داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه سال آینده به تولید ۱۰۰ میلیون تن خواهیم رسید، گفت: هر قدر صنایع پایین دستی کشش داشته باشد، عرضه ما داخلی خواهد بود ضمن اینکه تاکید ما این است که وزارت صمت پایین دست را فعال کرده و به سمت تولید محصولات های‌تک برود. وظیفه وزارت صمت است که در کنار پتروشیمی‌ها، شهرک‌های کوچک با طرح و تکنولوژی بالا احداث کند.

مهدوی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی ایران در تولید متانول در آینده نزدیک مقام اول دنیا خواهد شد، افزود: استراتژی پتروشیمی از ابتدا درست نبوده است. ما باید اکنون برای جلوگیری از خام‌فروشی طرح‌های تبدیل به ارزش افزوده تعریف کنیم و بر این اساس باید کشش بازار دنیا را مد نظر قرار دهیم.

وی با اشاره به مسئولیت‌های اجتماعی صنعت پتروشیمی گفت: ما در این راستا میلیاردها تومان هزینه می‌کنیم به طوری که با شیوع کرونا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن پارچه گان رایگان به سازمان غذا و دارو دادیم بنا بر این کاملا به وظیفه خود در این زمینه عمل کرده‌ایم.

دبیر انجمن کارفرمایی پتروشیمی با بیان اینکه ما به عنوان تولیدکننده و عرضه کننده محصولات پتروشیمی هیچ کوتاهی نکرده و تاکنون موفق بوده‌ایم، افزود: ما شاگرد اول، تولید، صادرات، ارزآوری و عرضه‌کننده ارز به نیما هستیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها