مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران در برنامه به وقت تحلیل شبکه ایران کالا گفت: گواهی سپرده کالایی، قبض انباری است که بورسی شده و زمانی که گواهی سپرده کالایی در بازار سرمایه معامله می شود در واقع همان قبض انبار در حال معامله است.

جواد فلاح مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران با بیان اینکه فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) معتقد است آینده تامین مالی کالایی به ویژه کالاهای کشاورزی به گواهی سپرده کالایی متصل است گفت: اگر بتوانیم کالای بخش کشاورزی را به اوراق بهادار تبدیل کنیم، ورقه بهادار می تواند نزد شبکه بانکی توثیق شده و شبکه بانکی به کشاورزان تسهیلات پرداخت کند.

فلاح ادامه داد: لذا کالاهایی که نیازمند انبارش بوده و انبارش آن منجر به افت کیفی محصول نشود، ظرفیت بالقوه برای قرار گرفتن در لیست گواهی سپرده کالایی را دارند و در دنیا مهم ترین کالاهایی که این اتفاق برای آنها روی داده، فولاد، مس، آلومینیوم، نفت، قیر و محصولات پتروشیمی هستند. درحالی که کالاهای کشاورزی سخت ترین کالاهایی هستند که می توان بر روی آنها گواهی سپرده کالایی را عملیاتی کرد اما بورس کالای ایران با موفقیت توانسته این مرحله را پشت سر بگذارد و کار را از سخت ترین بخش آغاز کرده است.

وی تصریح کرد: در معاملات گواهی سپرده کالایی چون قیمت ها بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا و نظام بازار کشف می شود، لازمه اینکه بتوان کالایی را در سازوکار گواهی سپرده کالایی وارد کرد این است که نظام تنظیم بازار، کشف نرخ بر مبنای مکانیزم عرضه و تقاضا بپذیرد و راهی غیر از این وجود ندارد.

فلاح در خاتمه تاکید کرد: باید نظام تنظیم بازار کشور بپذیرد که نمی توان جلوی کشف نرخ مبتنی بر عرضه و تقاضا مقاومت کرد و کشف نرخ براساس نظام بازار بهترین حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها