43.jpg

هفته پیش تحولاتی در اقتصاد جهان رخ داد که بر قیمت نفت تاثیر گذاشت و انتظار می رود این تاثیر برای مدتی باقی بماند.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، هفته گذشته قیمت نفت نوسانی قابل ملاحظه داشت اما در نهایت تنها یک درصد رشد کرد.  قیمت نفت برنت و نفت آمریکا روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان به ترتیب در سطح ۴۷.۶ دلار و ۴۶.۳ دلار در هر بشکه قرار گرفت. روز جمعه پس از اعلام کودتا در ترکیه قیمت نفت اندکی رشد کرد اما این افزایش پایدار نماند زیرا ترکیه یک تولیدکننده بزرگ نفت نیست البته خطوط لوله انتقال نفت از این کشور عبور می کند.

نخستین عامل افزایش قیمت ها در هفته گذشته، انتشار اخبار مثبت از اقتصاد آمریکا و اقتصاد چین بود. این دو کشور بزرگ ترین مصرف کنندگان نفت در جهان هستند. در گزارش های مربوط به چین آمده بود اقتصاد این کشور در سه ماهه دوم ۶.۷ درصد رشد کرده که بالاتر از پیش بینی اقتصاددان ها بود. با آنکه این رشد عموما حاصل سیاست های حمایتی بانک مرکزی و دولت چین است اما نشان می دهد تقاضای چین برای نفت کاهش نخواهد یافت.

خبرهای منتشر شده از اقتصاد آمریکا نیز مثبت بود. برای مثال خرده فروشی و تولید صنعتی رشد کرده و اخبار بازار کار نشان می دهد اوضاع اقتصادی رو به بهبود است.

اما روز جمعه اعلام شد دو هفته پیش تعداد چاه های نفتی فعال در آمریکا افزایش یافته و به ۳۵۷ حلقه رسیده است. در هفته های اخیر تعداد چاه های نفتی فعال در آمریکا افزایش یافته و این امر نشان می دهد تولیدکنندگان نفت در این کشور که به دلیل کاهش قیمت ها فعالیت خود را متوقف کرده بودند به تدریج در حال ورود به بازار هستند. در واقع این باور وجود دارد که چند هفته پیش تعداد چاه های نفتی فعال در آمریکا به کف خود رسید و از این پس افزایش خواهد یافت.

قیمت نفت نسبت به پایین ترین میزان در ۱۲ سال اخیر یعنی ۲۷ دلار که در سه ماهه نخست سال جاری میلادی مشاهد شد ۷۵ درصد افزایش یافته اما از دو ماه پیش تاکنون قیمت ها نتوانسته اند قدرتمندانه به سمت ارقام بالاتر از ۵۰ دلار حرکت کنند زیرا در باره افق تقاضا نگرانی هایی وجود دارد.

عامل دیگری که بر قیمت ها فشار وارد خواهد کرد افزایش ذخیره بنزین در اروپا و آمریکاست. افزایش ذخیره در حالی رخ داده که دوران اوج مصرف یعنی تابستان آغاز شده است.

پیش بینی شده طی دو ماه آینده شرایط بازار سخت تر خواهد شد یعنی فشار بیشتری بر قیمت ها وارد می شود. برخی تحلیلگران، متوسط قیمت هر بشکه نفت برنت در سه ماهه سوم و چهارم سال جاری را ۴۰ دلار پیش بینی کرده اند. احتمالا این پیش بینی بدبینانه حاصل باور به رشد ارزش دلار و تداوم ضعف اقتصاد جهان است.

در بلندمدت یعنی تا سال آینده میلادی عامل اصلی فشار بر قیمت ها میزان بالای ذخیره نفت خام در اقتصادهای بزرگ مصرف کننده این ماده خام است. بانک مریل لینچ پیش بینی کرده قیمت نفت برنت در پایان سال جاری میلادی به ۵۵ دلار خواهد رسید.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع: جهان سهم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها