اوپک

رئیس دوره‌ای اوپک با توجه به ادامه افزایش موارد ابتلا به کرونا در آمریکا و سخت‌تر شدن قرنطینه ها در بخش هایی از اروپا، نسبت به مازاد عرضه و افزایش تولید اوپک پلاس در ۲۰۲۱ هشدار داد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از خبرگزاری تسنیم، رئیس دوره‌ای اوپک اظهار داشت این گروه از تولیدکنندگان نفت نباید برای افزایش تولید در اوایل سال آینده میلادی عجله کند چون تقاضا برای انرژی هنوز هم به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا در سراسر جهان بی‌ثبات است.

عبدالمجید عطار، وزیر انرژی الجزایر که ریاست دوره‌ای اوپک را بر عهده دارد گفت حتی با وجود توافق برای افزایش تدریجی تولید، هیچ تضمینی وجود ندارد که اوپک و متحدانش تولید نفت خام را دو میلیون بشکه در روز تا آوریل افزایش دهند.

خبر آغاز واکسیناسیون کرونا باعث شده قیمت نفت خام برنت از ابتدای نوامبر بالا رفته و به حدود ۵۰ دلار در هر بشکه برسد. ولی هنوز هم ۲۴ درصد نسبت به آغاز سال جاری میلادی پایین‌تر است. اوپک با توجه به ادامه افزایش موارد ابتلا به کرونا در آمریکا و سخت‌تر شدن قرنطینه ها در بخش هایی از اروپا، پیش بینی خود از  مصرف جهانی سوخت در سه ماهه اول ۲۰۲۱ را یک میلیون بشکه در روز پایین آورد.

عطار در یک مصاحبه گفت: «علیرغم وجود نشانه‌های مثبت و بهبود قابل توجه قیمت نفت، باید بسیار محتاط باشیم. در بهترین شرایط میتوانیم تا اوایل آوریل به ۲ میلیون بشکه در روز برسیم. ولی این یک هدف نیست. آنچه اهمیت دارد اطمینان از روند کاهش مازاد ذخایر نفتی در جهان و متعادل کردن بازار نفت است.

ائتلاف اوپک پلاس به توافق رسیده ۵۰۰ هزار بشکه در روز در از ژانویه ۲۰۲۱ به تولید خود بیفزاید و پس از آن اجلاسی ماهانه برای تصمیم‌گیری در مورد اقدامات بعدی داشته باشد.

وزرای انرژی اوپک ‌پلاس نشست بعدی خود را در چهارم ژانویه برگزار می کنند. این نشست هم بسیار چالش برانگیز خواهد بود چون بسیاری از اعضای این گروه تمایل به افزایش تولید دارند تا شرایط اقتصادی خود را بهبود بخشند. ولی عطار اظهار داشت ائتلاف اوپک پلاس در ورود به ۲۰۲۱ کاملاً متحد است.

وی تاکید کرد بحران کرونا باعث تقویت همکاری بین اعضای اوپک پلاس شده و یک ساختار بلند مدت و با ثبات برای همکاری به وجود آمده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها