گلدمن ساکس

بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس اعلام کرد واکسیناسیون گسترده و افزایش محدود تولید اوپک پلاس باعث افزایش قیمت نفت تا ۶۵ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۲۱ می‌شود.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از خبرگزاری تسنیم، جفری کوری، رئیس بخش تحقیقات کالاهای اساسی در گلدمن ساکس عقیده دارد نبود سرمایه‌گذاری ساختاری در بخش نفت و گاز فشار بیشتری بر قیمت نفت وارد می‌کند.

وی اشاره کرد تمام کالاها به جز گندم گرفتار کسری هستند و این خبری خوش‌بینانه برای قیمت این کالاهاست. ولی آنچه کوری عدم سرمایه‌گذاری ساختاری می‌نامد، بر قیمت کالاها در آینده تاثیر می‌گذارد. این شرایط برای نفت هم صادق است. نبود سرمایه‌گذاری به خاطر کاهش قیمت نفت و تغییر به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر، تشدید شده است.

کوری همچنین گفت این تغییرات باعث تحریک تقاضای کوتاه مدت برای نفت می‌شود و انتظار داریم تقاضا طی چند سال آینده همگام با شکل گرفتن زیرساخت‌های انرژی پاک افزایش یابد. پس از آن، تاثیر منفی این شرایط بر تقاضای نفت و در نتیجه قیمت آن آشکار می‌شود.

قیمت نفت در اوایل همین هفته با خبر آغاز واکسیناسیون در آمریکا افزایش یافت ولی نگرانی در مورد مازاد عرضه تاثیرات مثبت خبر واکسن کرونا را از بین برد و قیمت نفت رو به کاهش گذاشت.

خبرهای اوپک در مورد عرضه و تقاضا هم بر قیمت نفت تاثیر گذاشته است. اوپک پیش‌بینی خود برای تقاضای نفت در سال جاری میلادی و سال آینده را پایین آورد. به علاوه، آخرین آمار بیکر هیوز از تعداد چاه های نفت و گاز آمریکا، بیشترین افزایش تعداد آنها را از ژانویه ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که نگرانی درمورد مازاد عرضه را بیشتر می‌کند. علاوه بر تمام این موارد، افزایش تولید نفت لیبی همچنان ادامه دارد و متوسط تولید روزانه آن در ماه جاری به ۱.۲۸ میلیون بشکه رسیده است یعنی بالاتر از ۱.۲۵ میلیون بشکه در روز تولید شده در پایان نوامبر.

علاوه بر چالش‌های فعلی، گلدمن در مورد قیمت نفت خوشبین است و انتظار دارد در سال آینده میلادی به ۶۵ دلار در هر بشکه برسد. این بانک سرمایه گذاری اعلام کرد واکسیناسیون گسترده و افزایش محدود تولید اوپک پلاس باعث افزایش قیمت نفت خواهد شد.

ذخایر نفتی به خاطر افزایش تقاضا در آسیا رو به کاهش است و بر خوشبینی عمومی در مورد قیمت نفت در سال آینده میلادی می‌افزاید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها