_MGT5309.JPG

وزیر جهاد کشاورزی گفت: با هدف شفاف سازی میزان عرضه و تقاضا و تامین به موقع و کافی محصولات از هفته آینده کالاهای اساسی کشاورزی نظیر روغن، برنج، مرغ و شکر در بورس کالا عرضه می شود.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، وزیر جهاد کشاورزی بر اطلاع رسانی در بخش کشاورزی و سایر بخش های دولت تاکید کرد و گفت: ما باید همه امکانات را برای اطلاع رسانی دستاوردهای دولت تجهیز کنیم و با مستندسازی، لایه های مختلف افکار عمومی جامعه را با فعالیت ها و موفقیت های دستگاه های اجرایی آشنا کنیم.

محمود حجتی در بیست و هفتمین نشست شورای هماهنگی روسای مراکز روابط عمومی و اطلاع رسانی دستگاه های اجرایی کشور که در محل این وزارتخانه برگزار شد، افزود: با ورود کالاهای اساسی به بورس کشاورزی و قرار گرفتن آن روی تابلو، میزان عرضه و تقاضای این محصولات در جامعه نیز مشخص خواهد شد.

وزیر جهادکشاورزی خاطرنشان کرد: تامین ذخایر راهبردی کالاهای اساسی و تنظیم بازار محصولات کشاورزی در سطح کلان مطابق قانون بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است.

وی به تدوین برنامه پنج ساله برای صفر کردن تراز تجاری در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: تراز تجاری کشاورزی در سال ۹۲ حدود منفی ۸.۱ بوده و این رقم با افزایش میزان صادرات و کاهش واردات به منفی ۳.۴ میلیارد دلار رسیده و تراز منفی ۴.۷ میلیارد دلار کاهش یافته است.

حجتی یادآور شد: با لغو تحریم ها پس از برجام دسترسی بخش کشاورزی به دانش، فناوری های جدید و نهاده های با کیفیت تسهیل شده است.

وزیر جهاد کشاورزی افزایش سطح استانداردها، کیفیت و سلامت محصولات کشاورزی در کشور را از دستاوردهای دولت یازدهم خواند و خاطر نشان کرد: امروزه یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار صادرات پسته داریم بدون آن که از افلاتوکسین خبری باشد.

وی با اذعان به این که محصولات کشاروزی ایران توانسته است به حساسیت های موجود در دنیا به خصوص کشورهای اروپایی در زمینه سلامتی پاسخ مثبت دهد، تصریح کرد: صادرات و توزیع میگوی ایران در بازار اروپای غربی نشان دهنده رعایت استانداردهای بالای این محصول است و ما نباید خودمان را دست کم بگیریم.

حجتی در همین حال افزود: ما باید به سمت کدکس ملی حرکت کنیم و در شورای کدکس ملی باید استانداردها تعریف و با محصولات صادراتی، تطبیق داده شود.

وی یادآور شد که امروزه بخش عمده ای از محصولات کشاورزی ایران به کشورهایی صادر می شود که در حوزه استاندارد و سلامت غذا فوق العاده حساس هستند و اعمال محدودیت می کنند.

وزیر جهاد کشاورزی میزان مصرف سم به نسبت سطح زیر کشت و میزان محصولات در ایران را کمتر از متوسط جهانی اعلام کرد و افزود: در چند سال اخیر به علت تحریم ها، سم ها و کودهای بی کیفیت یا از رده خارج وارد کشور می شد و در دولت یازدهم این وضع ساماندهی شده است.

حجتی به خلاء قانونی در حوزه سم اشاره کرد و گفت: اکنون به دنبال قانونی برای ساماندهی عرضه کنندگان، مصرف کنندگان و فروشندگان سموم کشاورزی هستیم و سموم باید براساس نسخه گیاهپزشکی عرضه شود.

وی در ادامه، حفاظت از آب و خاک را از وظایف مهم و حاکمیتی وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و اظهار داشت: سرمایه گذاری و توجه دولت یازدهم به موضوع آب بی سابقه است به طوری که با پیگیری های رییس جمهوری و عنایت ویژه مقام معظم رهبری در این دولت، ۱۰ میلیارد دلار به آب کشور اختصاص یافت.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: موضوع بهره وری آب مربوط به بخش کشاورزی و مدیریت آب مربوط به وزارت نیرو است و ما تفاهم کرده ایم که با همکاری مشترک در یک دوره پنج ساله، در سفره های زیرزمینی دشت های کشور تعادل بخشی ایجاد کنیم.

وی انتقال برخی محصولات سبزی و صیفی به گلخانه ها با انتظار صرفه جویی ۹۰ درصدی و توسعه کشت نشایی با صرفه جویی ۲۰ تا ۲۵ درصدی آب را از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی در راستای افزایش بهره وری آب عنوان کرد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به موضوع خاک نیز گفت: تغییر کاربری اراضی، فرسایش و ریزگردها نمادی از بی توجهی به خاک است در حالی که این عنصر قابل بازیافت نیست.

حجتی در مورد تولید گندم نیز اعلام کرد: امسال پیش بینی می شود ۱۰ میلیون تن خرید تضمینی گندم داشته باشیم که با تحقق این عدد، تراز تولید و مصرف گندم کشور مثبت می شود.

حجتی افزایش تولید شکر داخلی به یک میلیون و ۵۱۰ هزار تن را نتیجه اقدامات فنی و مدیریت بازرگانی توسط وزارت جهاد کشاورزی دانست و تصریح کرد: با واردات دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن شکر در سال ۸۵، سال ۸۶ چغندرقند روی دست کشاورز ماند، در سال ۸۷ تولید چغندر به ۵۰۰ هزار تن کاهش یافت و به جای آن کشاورزان سیب زمینی کاشتند و در سال ۸۸ کمیته امداد سیب زمینی ها رایگان بین مردم توزیع کرد.

وی گفت: بخش کشاورزی ظرفیت های مغفول و بلااستفاده زیادی دارد که توسعه کشت گیاهان دارویی با امکان اشتغال و صادرات و پرورش ماهی در قفس در دریا با امکان تولید یک میلیون تن ماهی از جمله این ظرفیت ها و جزو برنامه های اقتصاد مقاومتی وزارت جهاد کشاورزی است.

حجتی اظهار داشت: کشاورزی در دنیا یک زنجیره است و در کشورهای پیشرو،تعاونی ها و سهامداران عهده دار مدیریت این زنجیره هستند.

وزیر جهاد کشاورزی بر اطلاع رسانی در بخش کشاورزی و سایر بخش های دولت تاکید کرد و گفت: ما باید همه امکانات را برای اطلاع رسانی دستاوردهای دولت تجهیز کنیم و با مستندسازی، لایه های مختلف افکار عمومی جامعه را با فعالیت ها و موفقیت های دستگاه های اجرایی آشنا کنیم.

وی در عین حال آسیب شناسی در حوزه اطلاع رسانی دولت را ضروری خواند و اظهار داشت: بهتر است این آسیب شناسی با همکاری رسانه هایی که از منابع عمومی استفاده می کنند، انجام گیرد.  

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها