• ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹
  • کد خبر: 45961
نفت

به دنبال آغاز واکسیناسیون کووید ۱۹ در انگلیس و تصویب قریب الوقوع آغاز یک واکسن در آمریکا و همچنین آتش سوزی یک میدان نفتی در شمال عراق، از هفته گذشته شاهد افزایش قیمت نفت هستیم اما آنطور که کارشناسان می گویند پایداری قیمت نفت تنها به عرضه و تقاضا بستگی دارد و تا زمانی که تقاضا افزایش پیدا نکند قیمت ها پایدار نخواهند بود.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایسنا، به دنبال توافق اوپک‌پلاس برای تمدید کاهش تولید نفت و آغاز واکسیناسیون سراسری کرونا در برخی از کشورها امیدها به رشد اقتصادی و افزایش تقاضا برای نفت تقویت شد تا جایی که قیمت نفت برنت در معاملات روز پنجشنبه به بالای ۵۰ دلار در هر بشکه رسید. قیمتی که از اسفند پارسال بی‌سابقه بود و رکوردشکنی در بازار طلای سیاه به شمار می‌رود.

با این حال برنت نتوانست قیمت بالای ۵۰ دلار را حفظ کند و در پایان معاملات روز جمعه به ۴۹ دلار و ۹۷ سنت در هر بشکه رسید. این عدد در مقایسه با قیمت ابتدای هفته که ۴۹ دلار و ۲۵ سنت بود، ‌رشد ۱.۵ درصدی نشان می‌دهد. نفت شاخص آمریکا نیز از ۴۶ دلار و ۹ سنت در آغاز معاملات هفتگی به ۴۶ دلارو ۵۶ سنت در معاملات روز جمعه رسید که از رشدی یک درصدی حکایت دارد.

روند صعودی بازار نفت امیدها به بازگشت قیمت به بالای ۵۰ دلار در هر بشکه و تثبیت قیمت در این کانال قیمتی را افزایش داده است. در این بین تحلیلگران گروه بانکی ANZ در یادداشتی نوشتند: واکسن کووید ۱۹ یک نقطه عطف مهم به شمار می رود. یکی از مزایای این واکسن برای بازار نفت، تقویت تقاضاست که از محدودیت های وضع شده توسط دولت ها آسیب دیده است. با این حال پیش از این که بازار نفت بدترین دوران معاصر خود را پایان یافته تلقی کند، موانعی وجود دارد. بسیاری از دولتها در حال حاضر محدودیت ها را برای مقابله با گسترش بیماری تشدید کرده اند.

کانادا نخستین واکسن کووید ۱۹ را روز چهارشنبه تایید و اعلام کرد واکسیناسیون هفته آینده آغاز خواهد شد. عامل دیگری که از افزایش قیمت ها پشتیبانی کرد، آتش سوزی در یک میدان نفتی کوچک در شمال عراق در جریان یک حمله تروریستی بود با این حال تولید آن مختل نشد.

تحلیلگران از این که بازار رشد ذخایر نفت آمریکا را نادیده گرفتند، متعجب شدند. آمار رسمی منتشره از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد ذخایر نفت این کشور در هفته منتهی به چهارم دسامبر ۱۵.۲ میلیون بشکه رشد کرده است. در حالی که تحلیلگران در نظرسنجی رویترز کاهش ذخایر به میزان ۱.۴ میلیون بشکه را پیش بینی کرده بودند. این افزایش ناشی از کاهش صادرات نفت آمریکا به پایین ترین سطح از سال ۲۰۱۸ تاکنون بوده است.

بر اساس گزارش رویترز، اداره اطلاعات انرژی آمریکا سه شنبه هفته جاری پیش بینی رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۱ را ۱۱۰ هزار بشکه در روز کاهش داد و ۵.۷۸ میلیون بشکه در روز برآورد کرد.

در این باره محمد خطیبی کارشناس حوزه انرژی گفت: عواملی که بر قیمت نفت اثر می گذارند دو دسته هستند؛ یک عوامل کوتاه مدت و گذرا و دوم عوامل پایدار و ثابت، عوامل کوتاه مدت همچون وقوع حادثه در یک محل است که پس از کنترل و مهار تاثیر خود را از دست می دهند.

وی با بیان اینکه برخی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت نفت پایدار و بلند مدت هستند، به طوری که می توانند بر عرضه و تقاضا تاثیر مسقیم و پایدار داشته باشته باشند، افزود: در شرایط فعلی تاثیر آتش سوزی یک میدان نفتی در شمال عراق یک تاثیر کوتاه مدت است اما اگر واکسن کرونا بتواند موجب افزایش تقاضا شود تاثیر پایداری خواهد داشت.

این کارشناس حوزه انرژی با تاکید بر اینکه اگر  مساله تقاضا تقویت و ویروس کرونا مهار شود، به طوری که شاهد رشد تقاضا باشیم می توان انتظار قیمت های بالاتر را نیز داشت، تصریح کرد: عوامل کوتاه مدت تنها آثار روانی برجای می گذارند اما اگر تقاضا تقویت شود و مدیریت عرضه به خوبی پیش برود می تواند بر قیمت ها اثر بلند مدت تری داشته باشد.

به گفته خطیبی باید به این مساله نیز توجه کرد که هنوز واکسن کرونا امتحان خود را پس نداده و معلوم نیست که این ویروس به طور کامل از دنیا حذف شود لذا تا مشخص شدن نتیجه قطعی نمی توان بازار را پیش بینی کرد اما در مجموع نگرش مثبتی نسبت به آینده بازار نفت وجود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها