محبی نجم ابادی کمیسیون برنامه و بودجه

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور، عدم شفافیت است. اقتصاد غیر شفاف مشکلات زیادی را ایجاد کرده و هر بار گریبان یک بخش از اقتصاد را می‌گیرد که درحال حاضر نوبت به بازار غیر شفاف و تاریک خودرو رسیده است.

به گزارش کالاخبر به نقل از خبرگزاری دانشجو نزدیک به دوسال است که عرضه و فروش خودرو صفر در کشور، به دلایل مختلفی از جمله سومدیریت، قیمت‌گذاری دستوری و توزیع نامناسب و غیر شفاف دچار بحران شده است و اختلاف قیمتی چشمگیر بین قیمت مصوب و قیمت بازار آزاد ایجاد گردیده است. در این مدت، به دلیل قیمت‌گذاری دستوری و اشتباه، خودروسازان دچار زیان‌دهی سنگینی شده و به همین دلیل، به شدت دچار کمبود نقدینگی شده‌اند، درنتیجه تولید خودرو در کشور کاهش یافته و تعادل بین عرضه و تقاضا از بین رفته است.

از بین رفتن تعادل بین عرضه و تقاضای خودرو، موجب ایجاد فضایی ملتهب در فروش خودرو شده و این کالای مصرفی را به کالایی سرمایه‌ای تبدیل کرده است. این شرایط باعث جولان دادن دلالان و واسطه‌گران در بازار آزاد فروش خودرو شده و سودهایی کلان و سرسام آور را نصیب این افراد می کند، درصورتی که اگر قیمت‌گذاری‌ها منطقی و هم‌چنین مدیریتی قوی برای فروش خودرو وجود داشت، خودروسازان دچار کمبود نقدینگی نمی‌شدند و تولید خودرو نیز کاهش نمی‌یافت.

بازار فروش خودرو تاریک و غیرشفاف است

در همین رابطه، بهروز محبی نجم آبادی؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره طرح تحول بازار و صنعت خودرو گفت: ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور عدم شفافیت است. اقتصاد غیر شفاف مشکلات زیادی را ایجاد کرده و هر بار گریبان یک بخش از اقتصاد را می‌گیرد.

وی اضافه کرد: درحال حاضر نوبت به خودرو رسیده است. بازار خودرو کشور غیر شفاف و تاریک است. با عرضه خودرو در بورس که هدف اصلی طرح تحول بازار و صنعت خودرو هم هست، بازار خودرو کشور شفاف می‌شود.

نماینده مردم سبزوار با بیان اینکه بازار خودرو با بورس آرامش پیدا می‌کند، گفت: مجلس معتقد است با عرضه خودرو در بورس، بازار خودرو کشور آرامش پیدا می‌کند، قیمت‌های کاذب حاشیه بازار مدیریت و با سوداگری‌های این بخش مقابله می‌شود.

با فروش خودرو در بورس کالا، مشکلات وضع موجود به حداقل می‌رسد

وی ادامه داد: درحال حاضر سوداگران با هدف کسب سود در کوتاه مدت وارد بازار خرید و فروش خودرو می‌شوند و با خرید کدملی افراد در قرعه کشی‌های خودرو سازان شرکت می‌کنند. درخصوص عرضه خودرو در بورس کالا مطالعات پژوهشی زیادی انجام شده، کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم این موضوع را با جدیت پیگیری می‌کند.

محبی در ادامه تصریح کرد: با عرضه خودرو در بورس، به دلیل مابه التفاوت قیمت کف عرضه با قیمت معامله، منابع مالی ایجاد خواهد شد که در توسعه حمل‌ونقل عمومی و افزایش کیفت خودروها هزینه می‌شود.در این صورت دلال‌ها دیگر نمی‌توانند سود زیادی را نصیب خودشان کنند و با فرصت طلبی آن‌ها مقابله می‌شود. این موضوع علاوه بر ساماندهی بازار خودرو، خودروسازان را هم در تولید خودور با کیفیت کمک خواهد کرد و مشکلات مالی آن‌ها هم کاهش پیدا می‌کند.

افزایش تولید و کیفیت خودرو با فروش آن در بورس کالا

با عرضه و فروش خودروی صفر در بورس کالا، شفافیت در قیمت‌گذاری به صورت کامل صورت می‌پذیرد. ضمنا با حضور مردم در این بازار، قیمت منطقی هر خودرو کشف شده و سبب قطع شدن دست دلالان از سودجویی‌های کلان این بازار خواهد شد. از طرفی با توجه به اینکه طبق طرح مجلس، اختلاف قیمت پایه و کشف‌شده در بورس کالا، در جهت بالارفتن کیفیت، تیراژ، ایمنی خودرو و غیره به خودروسازان برمی‌گردد، می‌توان انتظار داشت شرکت‌های خودروسازی، برای رسیدن به سود بیشتر و خروج از زیان‌دهی، این پارامترها را در خط مشی خود لحاظ کرده تا بتوانند از این مشوق‌ها استفاده نمایند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها