تالار بورس کالا

طی هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که مهم ترین آن ها به موضوعاتی همچون پذیرش محصولات فولادی در بورس کالا، بررسی مزایای عرضه املاک در بورس با توجه به حراج الکترونیک زمین وزارت دفاع در تاریخ نهم آذر و راه اندازی قریب الوقوع معاملات گواهی سپرده خرما با خرمای مضافتی بم اختصاص داشت.

پذیرش ۴ محصول فولادی 
به گزارش «کالاخبر»، مدیریت پذیرش و بازاریابی شرکت بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه های جداگانه از پذیرش کالای میلگرد فولادی شرکت های کیهان نورد مهام ایرانیان و ذوب آهن و تولید میلگرد سیرجان حدید جنوب، پذیرش ورق گرم فولادی مجتمع فولاد گیلان و پذیرش شمش فولاد تولیدی فولاد سامان یزد در بازار اصلی این بورس خبر داد.

عرضه ملک وزارت دفاع
وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در راستای برنامه فروش املاک مازاد خود، یک قطعه زمین محصور شده واقع در شهرستان دماوند را به قیمت پایه ۱۳۰ میلیارد ریال در تاریخ ۹ آذر ماه امسال در بورس کالای ایران روی میز فروش می‌گذارد.
این قطعه زمین به مساحت ۳۶۲۳.۴۵ مترمربع دارای سند شش دانگ واقع در شهرستان دماوند- دشت مشاء است و تضمین متقاضیان خرید برای شرکت در حراج مبلغ ۳.۹ میلیارد ریال معادل سیصد و نود میلیون تومان (۳ درصد قیمت پیشنهادی فروشنده) به صورت واریز وجه نقد یا تودیع ضمانت نامه بانکی در نظر گرفته شده است.
مهلت واریز وجه تضمین و ثبت درخواست جهت شرکت در حراج نیز تا پیش از پذیرفته شدن بهترین قیمت پیشنهادی و انجام معامله خواهد بود. علاقه مندان می توانند از طریق لینک http://www.ime.co.ir/amlak.html در سایت بورس کالای ایران جزییات عرضه این ملک وزارت دفاع را ملاحظه کنند.

حراج الکترونیک زمین به جای مزایده پاکتی
بیت الله ستاریان کارشناس حوزه مسکن گفت: عرضه املاک و اراضی نهادهای عمومی و دولتی در بورس کالا رویه خوبی است که این مجموعه ها را عموما بخش های خصوصی می خریدند که امروز از بورس کمتر مطلع هستند و باید اطلاع رسانی مطلوبی در این زمینه انجام شود تا علاوه بر عرضه کنندگان املاک، خریداران نیز راهی بورس کالا شوند.
این کارشناس حوزه مسکن می گوید که رویداد مهم آن است که شفافیت در معاملات سنتی و مزایده های پاکتی وجود ندارد اما با عرضه املاک در بورس کالا، مهم ترین عامل یعنی شفافیت رعایت می شود و حراج الکترونیک جای پاکت های دربسته را می گیرد. 

برتری عرضه املاک در بورس به نسبت مزایده ها 
محمد پورسید آقایی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص عرضه ملک وزارت دفاع در روز نهم آذرماه در بورس کالا گفت: از اصلی ترین مزایای عرضه املاک و مستغلات در بورس کالا، کشف نرخ منصفانه است به طوریکه این معاملات در سراسر کشور امکان رصد دارد و هر کسی در هر نقطه ای می تواند با انجام مقدماتی همچون دریافت کد و انتخاب کارگزار، در حراج فروش املاک شرکت کند و نرخ مورد نظر خود را روی تابلو ببرد.
آقایی با طرح این پرسش که آیا در معاملات سنتی و مزایده های فعلی املاک به خصوص در نهادهای دولتی و عمومی، این شفافیت و تسهیل معامله وجود دارد؟ گفت: طبیعتا در مزایده های فعلی هیچ یک از مزایای مبادله املاک در بورس کالا وجود ندارد و موضوع مهم دیگر آن است که به دلیل حراج الکترونیک و شفافیت موجود، از هر گونه رانت و شبهه ای در معاملات پیشگیری می شود.
فاصله گرفتن از خام‌فروشی در صنعت پتروشیمی 
مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی معتقد است: افزایش حجم معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران، دال بر فاصله گرفتن این صنعت از خام فروشی است.
به گفته بهزاد محمدی مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی، رشد معاملات سال ٨٨ در بورس کالا امسال نیز ادامه داشته که عموم این ارقام دال بر فاصله گرفتن از خام‌فروشی است. با افزایش طرح‌ها در سال ۱۴۰۰ میزان مصرف منابع نفت و گاز به ۱.۵ میلیون بشکه نفت خام در روز می‌رسد و به این ترتیب فرآیند گذار از خام‌فروشی به شکل واقعی در حال انجام است.

معاملات گواهی سپرده خرما به زودی می آید
علیرضا ناصرپور معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران در گفت و گو با «کالاخبر» از آغاز معاملات گواهی سپرده خرما در آینده ای نزدیک خبر داد و عنوان کرد: گواهی سپرده خرما در ادامه راه اندازی گواهی سپرده گروه محصولات کشاورزی در حال راه اندازی است که برای امکان سنجی و تعیین کالا، بررسی های زیادی با مشارکت مجموعه وزارت جهاد کشاورزی، سازمان تعاون روستایی، انجمن خرما و تولیدکنندگان بخش خصوصی انجام شد و در نهایت مقرر گردید در فاز اول، نخستین نماد گواهی سپرده این حوزه با خرمای مضافتی بم بازگشایی شود.

به گفته وی، معاملات گواهی سپرده خرما با محصول مضافتی بم آغاز می شود و ورود انواع دیگر خرما به این معاملات به همراه پذیرش انبارهای جدید به منظور تکمیل پوشش جغرافیایی انبارهای تحت کلید بورس کالا عموما در مناطق جنوبی کشور در دستور کار بورس کالا قرار دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها