حاج-آقای-موسویان-512x330.jpg

آخرین و جدیدترین ابزار معرفی شده از سوی دبیر کمیته فقهی انتشار اوراق مشارکت خودرو سازی و سلف موازی است ، موسویان در این زمینه نیز گفت : این اوراق می تواند در زمینه پیش خرید خودرو بعنوان اهرم کار ساز باشد .

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، سید عباس موسویان  دبیر کمیته فقهی سازمان بورس در نشست سرمایه گذاری در بازار سرمایه از منظر فقهی با اشاره به راهکار های کمیته فقهی در خصوص انطباق ابزار های بین المللی با شریعت بیان کرد : خوشبختانه تا کنون هیچ ابزاری معرفی نشده که راهکار شرعی آن  مشخص نشده باشد . در کمیته فقهی بررسی ابزار ها از نظر موضوع شناسی همواره به گونه ای است که نه تنها یک راهکار بلکه چندین راه مختلف ارایه میشود .

وی در ادامه بیان کرد تجربه ۳ دوره تشکیل کمیته فقهی نشان میدهد ابزار های نوین در جهان با تجربه های خوبی در ایران استفاده شده و توانسته نگرانی سرمایه گذاران را در خصوص انطباق با مسایل دین و شریعت پوشش دهد . بر همین اساس ما همواره از اساتید این حوزه تقاضا داریم جدید ترین ابزار های مالی جهان را به این کمیته ارایه داده تا بتوانیم بازار سرمایه ایران را به گسترده ترین بازار در منطقه تبدیل کنیم .

وی در بخش دیگری از سخنانش به تشریح دستاورد های کمیته فقهی در یک سال گذشته پرداخت و بیان کرد : دستاورد های کمیته فقهی در یک سال گذشته بسیار زیاد بوده که از آن جمله میتوان به قرار داد آتی سبد سهام و اختیار معاملات سهام اشاره کرد . ما از گذشته همواره بر معاملات بر روی شاخص مشکل داشتیم از طرفی این معاملات کاربرد های ویژه ای داشته است برای حل این مشکل کمیته فقهی سبد مرجعی را تعریف کرده که کاربرد شاخص را داشته باشد . این سبد بیان گر شاخص کل یا بخش خاصی از آن است که معاملات آتی یا اختیار معاملات بر روی آن انجام میشود .

دومین ابزار ارایه شده از سوی کمیته فقهی انتشار اوراق مرابحه روی سهام است ، موسویان در این زمینه بیان کرد امروزه اوراق ترکیبی و یا اوراق خاصی که روی دارایی ها منتشر میشود بوجود آمده که سرمایه گذار بدون احتیاج به پول نقد و طبق زمان بندی میتواند آن را پرداخت نماید . طبق جلساتی که با سازمان بورس و اوراق بهار انجام شد به این نتیجه رسیدیم که میتوان روی سهام اوراق مرابحه منتشر کنیم که این میتواند تا حدی چالش های سرمایه گذاری را مرتفع کند .

سومین دستاورد کمیته فقهی معاملات کشف مابه التفاوت و پرمیوم است ، دبیر کمیته فقهی در تشریح این ابزار گفت در معاملات بزرگ مانند معاملات نفت و گاز عموما تحویل کالا و تعیین قیمت به صورت مدت دار و آتی پس از تحویل کالا انجام می شود در این خصوص کمیته فقهی فرمول های مشخصی را تدوین کرده (شامل دو فرمول مختلف ) که طی آن خریدار و فروشنده با توافق برای آینده معامله میکنند .

موسویان در ادامه بیان کرد : از دیگر دستاوردهای کمیته فقهی انتشار اوراق بهادار قابل تبدیل به سهام است که دارای تفاوت های میان اوراق صکوک و اوراق بهادار اسلامی با اوراق مشارکت ،اجاره و استصناع است که طی آن سرمایه گذار برای دستیابی به سود قابل انتظار می تواند این اوراق را (مشارکت ،اجاره ، استصناع ) به سهام تبدیل کند .

پنجمین دستاورد کمیته فقهی انتشار اوراق اجاره دولتی است ، دبیر کمیته فقهی در تشریح این ابزار بیان کرد دولت برای تسویه بدهی های خود نیاز به راهکاری تازه داشت که در این زمینه اسناد خزانه اسلامی در کمیته فقهی به تصویب رسید . با توجه به این که اسناد خزانه در کوتاه مدت جوابگوی پرداخت بدهی های دولت است و دولت نیاز به اوراق بلند مدت برای پوشش بدهی هاست اوراق اجاره طراحی و منتشر شده است .

ششمین ابزار ارایه شده اوراق مبتنی بر تسهیلات بانکی است که موسویان در توضیح آن گفت : این اوراق که در چند روز گذشته رو نمایی شده است با استقبال چشمگیر سرمایه گذاران همراه بوده و در فاز اول ۳ هزار میلیارد تومان عرضه و معامله شده است . انتشار این اوراق میتواند تعامل هرچه بیشتر بازار سرمایه و سیستم بانکداری را بهمراه داشته باشد . همچنین میتواند  پرداخت بدهی های بانک ها به دولت را تسریع کند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها