منصور یزدی زاده

منصور یزدی زاده مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در خصوص راهکار تعادل قیمت ها در بازار فولاد گفت: علی رغم عرضه کافی و متناسب فولاد با نیاز واقعی که در حال حاضر در بورس کالا انجام می شود، اما برای خنثی کردن عطش مجازی و تقاضای صوری که در بازار وجود دارد، باید سایر واحدها هم به میدان بیایند تا با فرمول افزایش عرضه بتوان این مسئله را حل کرد؛ لذا اگر همه شرکت ها محصولاتشان را در بورس کالا عرضه کنند دیگر نیازی به دخالت دولت نیست و بازار متعادل می شود.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از چیلان، منصور یزدی‌زاده، مدیرعامل ذوب آهن اصفهان ضمن تشریح تاثیرات بحران کرونا بر عملکرد ذوب آهن اصفهان و اقدامات انجام شده در این خصوص، قراردادهای منعقد شده برای فروش ریل ملی و راهکارهای تداوم بومی‌سازی این محصول استراتژیک را شرح داد و از امیدواری‌ها به نیمه دوم سال برای تحقق اهداف صادرات ۵۰ درصدی تولید در این مجموعه سخن گفت. یزدی‌زاده همچنین خبرهای خوشی هم برای سهامداران "ذوب " داشت که در ادامه می‌آید.

جناب یزدی زاده به عنوان اولین سوال،کرونا چه تأثیری بر روند فعالیت شرکت در زمینه تولید و صادرات داشته است؟

کرونا یک بحث جهان شمول است و اگر فردی بگوید کرونا تأثیری بر روی کار من نگذاشته به نظر من گزافه گویی است. این موضوع بر ذوب آهن اصفهان نیز همانند سایر شرکت های دنیا تأثیر گذاشته اما مهم این است که بتوان عملکرد را تا حد امکان حفظ کرد.

تعداد ۱۴۰۰۰ نفر نیروی کار مستقیم و حدود ۳۰۰۰ نفر نیز به صورت پیمانکاری در این کارخانه فعالیت دارند که طبیعتاً وسعت زیادی را از لحاظ تردد روزانه می طلبد و هزینه هایی را در بر دارد. با توجه به اینکه ذوب آهن اصفهان از بیمارستان نیز برخوردار است و علاوه بر رسیدگی به پرسنل کارخانه که کم و بیش به این ویروس مبتلا شدند، باید کل منطقه را هم در چارچوب مسئولیت اجتماعی خود پوشش دهد، در نتیجه هزینه ها و بار مالی سنگین دیگری هم اضافه می شود.

اما حفظ سلامتی پرسنل به عنوان سرمایه اجتماعی برای ما بسیار مهم است لذا با توجه به تمهیدات صورت گرفته اقداماتی نظیر ضدعفونی وگندزدایی اتوبوس ها، غربالگری های روزانه، ضدعفونی کارگاه ها، جلوگیری از تجمع کارگران در تعمیرات کارگاهی، تغییر ساعت ها و نحوه ارائه سرویس در رستوران ها ، ارائه کلیه ملزومات بهداشتی به پرسنل و رعایت کلیه پروتکل های بهداشتی در این مجموعه صنعتی انجام گرفته است که در نتیجه این اقدامات خوشبختانه در این چند ماه، مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا نداشتیم.

در خصوص فروش چطور؟ بحران کرونا در این مدت چه تاثیری بر فروش داخلی داشته است؟

همزمان با بحث کرونا، تحولات اقتصادی نیز در کشور ما اتفاق افتاد و تغییر ارزش پول ملی کشور، تأثیراتی در بازار در جهت افزایش تقاضا داشت که اثرات منفی کرونا را خنثی کرد. اما در بازارهای صادراتی در نخستین روزهای درگیری با ویروس کرونا که کل دنیا از این موضوع شوکه شدند، تا حدی بر روی صادرات ذوب آهن تأثیر منفی داشت و در ادامه به دلیل اعمال محدودیت ها در کشورهای دور دست مانند چین، اندونزی و مالزی که طرف تجاری ما بودند، بالطبع صادرات شرکت از این مسئله تاثیر پذیرفت.

به طور کلی می توان گفت شیوع این ویروس تأثیر عمده ای بر عملکرد صادراتی ما نگذاشت و اگر بخواهیم یک عدد میانگین ماهانه ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تن برای صادرات در نظر بگیریم، در دو ماه اول سال نزدیک به ۵۰ هزار تن صادرات داشتیم که همچنان به دنبال این هستیم تا در ادامه کار به دلیل برداشته شدن محدودیت ها و با رعایت پروتکل های بهداشتی ، مراودات تجاری لازم را انجام دهیم و کاهش صادرات در دو ماه ابتدای سال را جبران کنیم.

در خصوص توسعه صادرات چه برنامه هایی دارید ؟

پیش بینی ما این است که بتوانیم ۵۰ درصد از تولید شرکت را صادر کنیم. در سال گذشته تا حدودی چنین اتفاقی رخ داد. رویکردی که در صادرات داریم این است که بتوانیم محصولات با ارزش افزوده بالاتر مانند ریل صادر کنیم. نام ذوب آهن اصفهان نیز در لیست تحریمی دشمن قرار گرفته است و این موضوع محدودیت هایی را برای ما ایجاد می کند یعنی اگر بخواهیم محصول نهایی صادر کنیم، با توجه به اینکه روی محصول لوگو و نام آن حک می شود قابل ردیابی است ولی تمام تلاشمان را خواهیم کرد که بتوانیم راهکاری برای این مسئله پیدا کنیم.

در خصوص ریل تولید شده توسط ذوب آهن اصفهان و قرارداد های منعقد شده هم لطفا توضیح دهید.

در حال حاضر ماهیانه بین ۵ تا ۷ هزار تن ریل در کارخانه ذوب آهن اصفهان تولید می شود و بسته به تقاضای مشتری ارسال می گردد. قراردادهایی با شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء داریم که در ۴ محور مختلف در سراسر کشور، ریل استاندارد مورد استفاده قرار می گیرد از جمله مسیر چابهار به زاهدان که یکی از خطوط بسیار استراتژیک در توسعه خطوط ریلی کشور است و همچنین در غرب کشور مسیر میانه- اردبیل، تبریز- بستان آباد و همدان –سنندج.  اخیراً  هم پروانه استاندارد ملی ریل در کشور تدوین شد که موفق به اخذ آن شدیم و با حضور مسئولین سازمان ملی استاندارد به ذوب آهن اعطا گردید.

تجربه ثابت کرده هر دوره ای که تحریم ها طولانی شده توانستیم به یک دستاورد برسیم و بعد از اینکه آن تحریم برداشته شد، سرمایه گذاری که در داخل انجام شده کنار گذاشته می شود و فضا برای کشورهای خارجی باز می شود. به نظر شما اگر تحریم های فعلی برداشته شود دوباره این اتفاق مثلا برای ریل ذوب آهن می افتد یا خیر؟

به اعتقاد بنده این مقوله به دو مولفه برمی گردد. اولا شرکتی مانند ذوب آهن که ریل تولید می کند تا چه اندازه می تواند از نظر چابکی و تأمین انتظارات مشتری به شکلی عمل کند که حتی اگر تحریم ها برداشته شود و با قیمت های پایین تر بتوانند آن را وارد کنند، طرف مقابل ترجیح دهد از داخل کشور محصول را تهیه کند. پس این بر می گردد به خود تولید کننده داخلی که ما سعی می کنیم رضایت مشتری را جلب کنیم تا اگر به چنین فضایی برگشتیم شاهد چنین اتفاقی نباشیم.

ثانیا به وزارت صمت یعنی دولت هم مربوط است که در این زمینه چقدر می خواهد از سرمایه داخلی حمایت کند. زمانی که ریل استاندارد تولید می شود، باید واردات این محصول ممنوع شود و من فکر می کنم چنین بحثی در حال انجام است. ما به خریداران ریل و مصرف کنندگان حق می دهیم که نگرانی تأمین ریل در صورت ممنوعیت واردات را داشته باشند. در این زمینه تمام تلاش خود را می کنیم که از نظر چابکی، تحویل به موقع و قیمت شرایط خوبی را برای مشتری فراهم کنیم. بنابراین این دو مورد لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

 پیش بینی شما در زمینه تولید و صادرات در شش ماهه دوم چیست؟

به نظر من روند تولید بهتر خواهد شد زیرا  فشارهای ناشی از تحریم را در این یک سال گذشته و همچنین شش ماه اول سال تجربه کردیم . ضمن اینکه در اثر کرونا سایه ای در بازارهای جهانی شاهد بودیم  و از طرف دیگر افزایش نرخ ارز تأثیرات منفی خود را گذاشت و لذا به اعتقاد من کم کم این تعادل برقرار می شود و روند تولید ما در شش ماهه دوم می تواند بهتر از  ماه های گذشته باشد.

رویه جدید صادراتی وزارت صمت که مجوز صادرات منوط به رعایت کف عرضه تکلیفی در بورس کالا شده را چگونه ارزیابی می کنید؟

در موضوع کف عرضه، وزارت صمت مطالبات خود را دارد و این امر زمانی تاثیر مثبت دارد که توسط همه واحدها رعایت شود . در حال حاضر ذوب آهن اصفهان ، فولاد مبارکه و فولاد خوزستان شرکت هایی هستند که کف عرضه ها را رعایت می کنند ولی متاسفانه سایرین این رعایت را ندارند و نتیجه آن شده که کمبود ظاهری عرضه در بازار به نظر می رسد و در نتیجه بازار نگران می شود.

نگرانی بازار از کمبود کالا و حباب قیمتی نشات می گیرد اما واقعیت این است که در معاملات فولادی بورس کالا حبابی وجود ندارد، چرا که اولا عرضه به اندازه کافی صورت می گیرد و ثانیا در خصوص حباب قیمتی هم نگرانی از امکان جایگزینی کالا نقش مهمی در ایجاد حباب در بازار دارد که این اثر را با عرضه زیادتر می توان مهار کرد. در واقع آن قدر تولید و عرضه باید صورت بگیرد که این نگرانی را از بازار بتوان برطرف کرد.  یک بخش هم مربوط می شود به نظارت هایی که باید روی عملکرد واحدها صورت گیرد. در مجموع شاید در بازار آزاد حباب داشته باشیم ولی در بورس کالا اگر حباب منفی نداشته باشیم، حباب مثبت نداریم. بورس کالا هم خود را ملزم می داند که قیمتی را که روی تابلو معامله می شود را بتواند صحه گذاری کند و صحه گذاری آن قابل دفاع باشد.

مسئله مورد تاکید وزارت صمت هم عرضه محصولات فولادی در بورس کالا و پرهیز از فروش در بازار آزاد است. لذا علی رغم عرضه کافی و متناسب با نیاز واقعی که در حال حاضر در بورس کالا انجام می شود، اما برای خنثی کردن عطش مجازی و تقاضای صوری که در بازار هست، باید سایر واحدها هم به میدان بیایند تا با فرمول افزایش عرضه بتوان این مسئله را حل کرد.

لذا اگر همه شرکت ها محصولاتشان را در بورس کالا عرضه کنند، دولت هم اطمینان خاطر پیدا می کند و دیگر دلیلی ندارد که صادرات را به رعایت کف عرضه گره بزند. در چنین شرایطی دلیلی بر دخالت دولت نیست و این امر به عهده سازوکار بورس گذاشته می شود که بازار را بر اساس اصول عرضه و تقاضا اداره کند و به جلو پیش رود. در چنین شرایطی قیمت ها هم متأثر از یک سری مؤلفه ها نظیر نوسان نرخ ارز و نرخ های جهانی و تورم انتظاری به طور منطقی شکل می گیرد.

آیا خبر خوشی برای سهامداران‌تان دارید؟

اطلاعات و اخبار ما از طریق کدال منتشر می شود. در مدت اخیر تمدید واگذاری یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن سنگ آهن به ذوب آهن مصوب شد که خبر بسیار خوبی بود ولی متاسفانه شاید در بدترین زمان ممکن یعنی زمان اصلاح قیمت‌ها منتشر شد. ما هم نمی توانستیم این خبر را نگه داریم چرا که اگر به نحوی افشا می شد، برای عملکرد مدیریتی شرکت درست نبود اما به هر صورت خبر خوبی بود که سهامداران حرفه ای ما ارزش آن را درک می کنند. بحث راه اندازی کوره بلند شماره یک نیز می تواند برای سهامداران خبر خوبی باشد که پس از طی مراحل گرم کردن آن، انشاالله ذوب آهن با هر سه کوره خود تولید خواهد کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها