رضایی پور

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: فروش املاک در بورس کالا امسال با عرضه موفقیت آمیز چند ملک آغاز شده است؛ طرحی که بورس کالا چندین سال روی آن کار کرده بود و این رویداد امسال برای بازار سرمایه و بازار املاک به ثمر نشست. همچنین به مرور با آشنایی سازمان ها و ارگان ها با این روش معاملاتی شاهد درخواست های زیادی برای عرضه املاک در بورس کالا هستیم.

حسن رضایی پور، قائم مقام کارگزاری توسعه کشاورزی در گفتگو با «کالاخبر» به مزایای معامله املاک در بورس کالا اشاره کرد و گفت: عرضه املاک در بورس کالا مکانیسمی جذاب و روان است که آشنایی سازمان ها و ارگان ها با این روش های معاملاتی باعث شده تا چند نهاد عمومی و دولتی به دلیل مزایای این روش درخواست فروش املاک مازادشان در این بازار شفاف را ارایه کنند.

معاملات روان و ساده املاک به سبک بورس کالا
رضایی پور با بیان اینکه بورس کالا می تواند مرجعی شفاف برای معاملات حوزه املاک و مسکن باشد، افزود: بزرگترین مشکل سازمان ها و نهادها برای واگذاری املاک مازاد خود این است که مکانیسم واگذاری به روش مزایده های سنتی، بسیار پیچیده و با کمترین شفافیت بود، اما با عرضه در بورس کالا و شفافیت در معاملات مشاهده می کنیم که روز به روز به تعداد درخواست نهادها و سازمان ها برای عرضه املاک در این بورس افزوده می شود.
رضایی پور ادامه داد: تاکنون روند معاملات املاک در بورس، روان و ساده بوده و امیدواریم در بخش تامین مالی در بازار اوراق بهادار و اوراق مشتقه به صورت کامل همپوشانی صورت گیرد تا شاهد معاملات موفق املاک در بورس باشیم.

جایگزینی برای مزایده های پاکتی
وی افزود: تجربه معامله املاک در بورس کالا نشان داد که جایگزینی مزایده های پاکتی سنتی با روش های معاملاتی در بورس شدنی است و ابهامی در آن وجود ندارد زیرا بورس از جایگاه قانونی برخوردار است. 
به گفته رضایی پور، قانونی که پیش تر برای عرضه کالاهای مختلف در بورس کالا وضع شد، قانون به جایی بود و براساس قانون توسعه ابزارهای مالی به صراحت عنوان شده است که محصولات و کالاهایی که در بورس عرضه می شوند از برگزاری تشریفات مزایده و مناقصه معاف هستند و در اجرا می بینیم که این مکانیسم جای کاغذهای فیزیکی را می گیرد.
این کارشناس بازار سرمایه به موانع ورود املاک نهادهای دولتی و عمومی به بورس کالا اشاره کرد و گفت: برای ورود املاک نهادهای دولتی زیرساخت قوی و محکمی وجود دارد و مصوبه مجلس نیز برای آن صادر شده است. اما این مصوبه نهادهای دولتی را برای عرضه املاک مازادشان در بورس الزام نکرده و تنها به آنها اختیار داده است که با عرضه در بورس از برگزاری تشریفات مزایده و مناقصه معاف می شوند؛ حال آنکه بهتر است این مصوبه به صورت یک الزام باشد تا عرضه املاک با کمترین هزینه و بیشترین شفافیت، از طریق عرضه در بورس به فروش برسند.
وی ادامه داد: در مزایده های سنتی وجه لازم برای حضور در مناقصه و مزایده بعد چندین ماه به حساب متقاضیانی که موفق به خرید نشده بودند، بازگردانده می شد. اما در بورس نهایتا وجه تضمین مربوطه در روز انجام معامله نزد بورس سپرده می ماند و بعد از انجام معامله از سوی یک خریدار، سپرده وجه تضمین سایر متقاضیان آزاد می شود که این برای متقاضیان بهترین گزینه است.
رضایی پور افزود: از سوی دیگر در مزایده های سنتی تا تکمیل مراحل قانونی و واریز وجه به حساب عرضه کنندگان و مالکان ملک زمان زیادی صرف می شد که این دوره زمانی در بورس در عرض ۷۲ ساعت انجام می شود و همچنین ضرر و زیان تعیین شده برای عدم ایفای تعهدات طرفین معامله در بورس منطقی است. در کل مکانیسمی که برای عرضه املاک در بورس در نظر گرفته شده مکانیسم جذابی است و امید است ورود املاک باب آشنایی باشد برای سازمان ها و ارگان ها تا آنها بورس را جایگزین مزایده ها در فروش املاک شان کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها