دلار

تکرار ادعای تقلب در انتخابات توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا و بیان این مساله که طرفداران من عصبانی هستند و ما بر این باوریم این انتخابات و پست ریاست جمهوری از ما دزدیده‌ شده، یکی از مهم‌ترین مسائلی بود که در روز گذشته در رسانه‌ها مورد بحث قرار گرفت.

به گزارش «کالاخبر»؛ «سی ان ان» سخنان ترامپ را کودکانه و غیرقابل‌باور و خطرناک خواند و نوشت: «او در حال از بین بردن ساختار دموکراتیک امریکاست و می‌خواهد همراه با خود، کشور امریکا را نیز به پایین بکشد. او از کاخ سفید خواهد رفت و با این سخنان می‌خواهد آرامش موجود در کشور، اعتماد مردم به سیستم انتخابات و اعتماد به اقتصاد کشور را از بین ببرد.»

اما این سخنان تأثیر زیادی روی بازار دلار داشت. طبق گزارش «فایننشال تایمز» در روز ششم نوامبر سال ۲۰۲۰ میلادی ارزش دلار در بازار جهانی کاهش پیدا کرد و این افت ارزش به دلیل نگرانی بازار از افزایش تنش در داخل امریکا و بحرانی شدن فضای سیاسی این کشور است.

این رسانه نوشت: «بخش زیادی از اعتبار دلار در اقتصاد دنیا به دلیل اعتبار امریکا در عرصه اقتصاد و سیاست در دنیا است. از بین رفتن این اعتبار و اقتدار اقتصادی می‌تواند باعث از بین رفتن اعتبار دلار شود و ارزش پول این کشور را کاهش دهد. نوسان‌های پی‌درپی ارزش دلار در ساعات اولیه روز ششم نوامبر هم نشان‌دهنده این مساله است. بازار تلاش می‌کند تا در مقابل این هجمه‌های خبری مقاومت کند، ولی واقعیت این است که فضایی برای اعتماد به ثبات اقتصادی و سیاسی در امریکا وجود ندارد و حتی نگرانی در مورد افزایش درگیری‌های خیابانی به دلیل نارضایتی طرفداران ترامپ از نتیجه انتخابات وجود دارد.»

فایننشال تایمز تأکید کرد: «امریکا بزرگ‌ترین اقتصاد دنیاست و حجم معاملات این کشور با کشورهای جهان بسیار زیاد است. درگیری‌های داخلی در امریکا و نپذیرفتن نتیجه انتخابات توسط رئیس‌جمهوری فعلی این کشور می‌تواند آرامش را در بازار از بین ببرد، حجم تجارت با دلار را کاهش دهد و اعتبار این واحد پول را تنزل دهد. بنابراین، انتظار می‌رود ارزش دلار در بازار جهانی روند کاهشی در پیش بگیرد و اگر ترامپ از این موضع عقب‌نشینی نکند، بدون شک سرعت کاهش ارزش دلار بیشتر خواهد شد.»

این رسانه در بخش دیگری از گزارش خود در مورد اینکه تا چه حد امکان دارد دونالد ترامپ در این شکایت به نتیجه مطلوب خود برسد نوشت: «اگر نتیجه انتخابات به نفع جو بایدن باشد و آرای مردمی و آرای الکترال نتواند زمینه را برای پیروزی ترامپ فراهم کند، شکایت به دادگاه‌های ایالتی و دیوان عالی نمی‌تواند تأثیری در نتیجه انتخابات داشته باشد. ادعاهای او تنها باعث از بین رفتن اعتماد مردم به ساختار سیاسی امریکا، تضعیف جایگاه اقتصادی این کشور در دنیا و افت ارزش سهام و قیمت دلار می‌شود.»

«فایننشال تایمز» پیش‌بینی می‌کند روند کاهش ارزش دلار تا انتهای این دوره پرتنش ادامه داشته باشد و حتی بعد از استقرار جو بایدن در کاخ سفید هم این روند متوقف نشود زیرا او قصد اجرای سیاست‌هایی را دارد که زمینه‌ساز کاهش ارزش دلار خواهد شد.

براساس این گزارش، درنتیجه ادعای تقلب ترامپ در انتخابات، ارزش طلا در بازار جهانی افزایش یافت چون اصلی‌ترین منبع حفظ ارزش در دنیاست و با رنگ باختن دلار تمرکز روی این بازار بیشتر می‌شود. از طرف دیگر ، قیمت فلزات اساسی در بازار هم کاهش یافته که ناشی از تأثیر تنش‌های انتخاباتی امریکا و تعطیلی‌های اجباری ضدکرونایی در اروپاست و انتظار می‌رود این روند نزولی ،فعلاً، ادامه یابد. قیمت نفت هم در بازار جهانی، اکنون، کاهش پیدا کرد و پیش‌بینی می‌شود این وضعیت در روزهای آینده نیز استمرار داشته باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها