• ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۰
  • کد خبر: 45

پس از آنکه بازار جهانی فلزات پایه در چند روز اخیر از سطح مثبت و موقتی قیمت‌ها در هفته قبل حمایت نکرد، معاملات روند نزولی به خود گرفت که در پی آن بهای فلزات رنگی بازار داخلی نیز با کاهش همراه شد، به‌طوری که دیروز قیمت اکثر فلزات رنگی اعم از مس، نیکل، قلع، روی و سرب روند نزولی در پیش گرفت و حجم معاملات نیز نسبت به‌روزهای قبل کاهش یافت.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» به نقل از دنیای اقتصاد، در بازار فلزات پایه روز گذشته مس با نرخ ۱۸ هزار و ۵۰ تومان در هر کیلو معامله شد که نسبت به‌روز دوشنبه کاهش ۵۰ تومانی را در هر کیلو تجربه کرد، همچنین آلومینیوم نیز با ثبت نرخ ۷ هزار تومان، نسبت به‌روز ماقبل خود افت ۳۰ تومانی را در هر کیلو تجربه کرد. در این میان قلع، نیکل و روی نیز کاهش قیمت۱۰۰ تومانی را نسبت به دوشنبه به ثبت رساندند و به ترتیب با قیمت‌های ۶۳ هزار و ۲۰۰، ۵۱ هزار و ۴۰۰ و ۷۲۰۰ تومان معامله شدند. این در شرایطی است که سرب با بهای ۶۳۳۰ تومان کاهش ۷۰ تومانی را در معاملات این روز رقم زد.

بر اساس گفته کارشناسان حوزه فلزات پایه در چند روز اخیر، فعالیت بازار محدودشده و به نظر می‌رسد با توجه به پارامتر‌های تاثیر‌گذار هفته آینده هم شرایط همین طور باشد و از عمق بازار کم شود؛ چرا که اصولا تجربه نشان داده بازار نسبت به رکود طولانی مدت حساس بوده و از حجم معاملات آن کم می‌شود.

البته شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه بعضی از خریداران فلزات پایه با هدف کنترل بازار و جلوگیری از ادامه رکود بیشتر از عرضه محصولات خود طی روزهای اخیر حمایت کرده و حاضر نیستند موجودی‌ انبارهای خود را با قیمت‌های فعلی به فروش برسانند.

بر این اساس برخی از تجار معتقدند: میزان تقاضاهای واقعی بازار بسیار کم شده و تجار هم ترجیح می‌دهند با این شرایط فروش زیادی در بازار نداشته باشند، چرا که نرخ معاملاتی که انجام می‌شود به دلیل محدود بودن حجم عرضه، با نرخ‌های پایین تری ثبت می‌شود.

از سوی دیگر به عقیده فعالان بازار، تناسب میان عرضه و تقاضا در بازار این محصولات از بین رفته‌ و عدم حضور محصولات فلزی بخش خصوصی و کالاهای وارداتی که زمانی در بورس عرضه می‌شدند، بیش از پیش خود را نشان داد.

از این رو لزوم فراهم کردن شرایطی که زمینه حضور و عرضه محصولات وارداتی را در بورس تسریع کند از جمله موارد مهمی است که اگرچه پیگیری آن در شرایط فعلی بازار و حجم واردات در نگاه اول منطقی به نظر نمی‌رسد اما فراهم کردن سازوکار بهتری که بتواند به خصوص برای محصولاتی همچون قلع و نیکل که در گذشته از استقبال خوبی برخوردار نبوده با برداشته شدن محدودیت‌های بین‌المللی مجداد می‌تواند با بازگشت رینگ فلزات پایه شرایط بهتری را تجربه کند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها