شمش طلا

خبرها در حالی از انتشار گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالای ایران در آینده نزدیک و با همکاری ایمیدرو، بانک ملت و معدن طلای زرشوران حکایت دارد که یک کارشناس بازار سرمایه شفافیت معاملاتی و جلوگیری از بروز تقلب در اصالت فیزیکی کالا را برگ برنده انتشار این اوراق مبتنی بر کالا دانست.

احمد بیات،کارشناس معاملات کالایی در این باره به «کالاخبر» گفت: بعد از اینکه معاملات آتی سکه به این بهانه که به بازار سنتی سیگنال داده و باعث افزایش قیمت می شود، متوقف شد حتی تا مدت ها مخالفان بازار آتی به این نتیجه نرسیده بودند که این گزاره درستی نیست. اما به نظر می رسد با توجه به روند قیمت ها بعد از توقف این معاملات تاکنون، این نتیجه به وضوح به دست آمده که در نبود بازار آتی نیز قیمت سکه افزایش یافته و رشد قیمت های بازار سنتی ناشی از سیگنال دهی بازار آتی نبوده است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه با انتشار گواهی سپرده کالایی بر پایه شمش طلا به نظر می رسد می توان به بازگشت معاملات آتی سکه نیز امیدوار بود، در بیان مزیت های این معاملات گفت: راه اندازی معاملات گواهی سپرده شمش طلا علاوه بر اینکه باعث شفافیت و نقدشوندگی معاملات این کالا خواهد شد، موجب می شود قیمت ها به صورت آنلاین و شفاف و مبتنی بر عرضه و تقاضا کشف شده و طرف عرضه و تقاضا بتوانند معاملات خود را با اطمینان بیشتری انجام دهند.

به گفته وی، به کمک این سازوکار معاملاتی قیمت شمش طلا به صورت لحظه ای و روزانه اعلام می شود و همه می توانند اطلاعات هر معامله شامل حجم و قیمت را به صورت شفاف مشاهده کنند و این مزیت اصلی این نوع معاملات است.

وی در بیان دیگر مزایای این نوع معاملات گفت: پیش از راه اندازی معاملات گواهی سپرده و قراردادهای آتی سکه، کسانی که در بازار سنتی سکه معامله می کردند، امنیت معاملاتی و اطمینان نسبت به اصالت دارایی نداشتند. چراکه در بازار سنتی احتمال بروز تقلب در اصالت فیزیکی سکه وجود دارد. اما به کمک ابزارهای معاملاتی موجود در بورس کالا این اطمینان نسبت به اصالت و سلامت فیزیکی کالا وجود داشته و احتمال بروز تقلب در آن وجود ندارد. در نتیجه در این بازار شفافیت و اطمینان لازم می تواند برای خریدار گواهی سپرده شمش طلا نیز حاصل شود. ضمن اینکه بحث های مالیاتی هم برای عرضه کننده اهمیت دارد که ابزار گواهی سپرده کالایی طبق قوانین مالیاتی معاف از مالیات است.

در خاتمه، بیات در خصوص عرضه شمش طلا در بورس کالا در قالب گواهی سپرده کالایی گفت: به نظر می رسد معاملات گواهی سپرده شمش طلا با استقبال معامله گران همراه شده و معاملات به سرعت با رونق رو به رو شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها