بورس کالا

طی هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که مهم ترین آن ها به موضوعاتی همچون پذیرش املاک وزارت دفاع در بورس کالا و نیز قیمت گذاری دستوری فولاد اختصاص داشت.

پذیرش دو قطعه زمین در بورس کالا

به گزارش «کالاخبر»؛ مدیریت پذیرش و بازاریابی بورس کالای ایران از پذیرش یک قطعه زمین در بازار فرعی خبر داد تا وزارت دفاع و پشتیبانی از نیروهای مسلح نیز برای عرضه املاک مازاد خود در بورس کالا وارد میدان شود.

براساس اطلاعیه صادره از سوی مدیریت پذیرش و بازاریابی بورس کالای ایران، پذیرش یک قطعه زمین متعلق به سازمان تعاونی مصرف کادر نیروهای مسلح اتکا، عرضه کننده وزارت دفاع و پشتیبانی از نیروهای مسلح، پس از بررسی مدارک و مستندات در دویست و شصت و هفتمین جلسه کمیته عرضه مورخ ۱۳۹۹.۰۷.۳۰ در بازار فرعی بورس کالا مورد تصویب قرار گرفت. 

دلایل ۷ گانه وزارت دفاع برای عرضه املاک در بورس کالا

پس از اعلام مدیریت پذیرش و بازاریابی بورس کالای ایران در خصوص پذیرش یک قطعه زمین از سوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، این وزارتخانه دلایل پذیرش نخستین ملک و البته در ادامه عرضه کلیه املاک خود در بورس کالا را اعلام کرد که برقراری صحت و سلامت معاملات و مبارزه با فساد احتمالی در روند فروش املاک، اصلی ترین عامل ورود املاک وزارت دفاع به بورس کالا عنوان شده است.

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، دلایل انتخاب بورس کالا برای فروش املاک این وزارتخانه را به شرح زیر اعلام کرد.

۱- خارج شدن فروش املاک و اراضی وزارت دفاع و نیروهای مسلح از حالت سنتی و مزایده ای

۲- حذف تمام واسطه ها در روند معاملات

۳- حذف کامل انجام تشریفات مناقصه ها و مزایده ها

۴- شفاف سازی عرضه املاک و اراضی از طریق تابلوی بورس کالا

۵- اطلاع رسانی سریع و آسان در خصوص فروش املاک و اراضی در سطح کشور و رفع مشکل ورود افرادی محدود در مزایده های گذشته

۶- قرار گرفتن در مسیر فروش املاک و اراضی به شیوه ای رقابتی در حضور مشتریان بالقوه در بورس کالا

۷- برقراری صحت و سلامت معاملات و مبارزه با فساد احتمالی در روند فروش املاک به عنوان اصلی ترین عامل ورود کلیه املاک وزارت دفاع و نیروهای مسلح به بورس کالای ایران

عوامل التهاب بازار فولاد از نگاه عضو کمیسیون صنایع مجلس

حجت الاسلام سید جواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، «سیاست گذاری ناقص در زنجیره فولاد»، «عرضه ناکافی محصولات در بورس کالا»، «نبود نظارت در معاملات خارج از بورس» و «وجود مجوزهای بیش از ظرفیت خریداران مورد تایید وزارت صمت» را ۴ عامل از دلایل اصلی عدم تعادل بازار فولاد می داند.

دولت از قیمت گذاری دستوری فولاد منصرف شده است

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: شواهد نشان می دهد که دولت تمایلی به قیمت گذاری دستوری فولاد ندارد و از این رو سود واقعی حاصل از تولید به شرکت های فولادی و سهامداران می‌رسد.

علیرضا پاک فطرت اظهار داشت: بررسی‌های انجام شده از سوی مجلس و رایزنی با وزارت صمت، بیانگر مشکل زا بودن قیمت دستوری فولاد برای صنعتگران و مصرف کنندگان است و قرار است بورس کالا یعنی عرضه و تقاضای واقعی بازار ملاک قیمت‌ها باشد.

قیمت فولاد براساس عرضه و تقاضا کشف شود

جبار کوچکی زاده عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می گوید که قیمت گذاری دستوری فولاد منتفی است و مقرر شده با عرضه کل فولاد کشور در بورس کالا، قیمت ها براساس عرضه و تقاضای بازار کشف شود.

کوچکی زاده اظهار داشت: بورس کالا تنها مسیر  شفاف برای عرضه فولاد است و قرار است بازار فولاد برای شفاف سازی و کشف قیمت عادلانه به کلی در بورس عرضه شود. امروز در صنعت فولاد و یا صنایع دیگر شاهد نوسان کاذب قیمت ها هستیم بنابراین وزارت صمت با جدیت به دنبال تعادل بازارهاست و تنها راه رفع مشکلات صنعت فولاد در کشور و رهایی از نرخ گذاری دستوری به واسطه عرضه در بورس کالاست که کنار رفتن قیمت گذاری دستوری به حذف واسطه ها منجر می شود.

متناسب با خرید مواد اولیه، محصولات در بورس کالا عرضه شود

سبحانی رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان اینکه مبنای قیمت محصولات فولادی عرضه و تقاضاست، گفت: تولیدکنندگان محصولات نهایی باید متناسب با خرید در بورس کالا نسبت به عرضه اقدام کنند و این امر باید به شکل جدی مورد اجرا گذاشته شود و نظارت بر عملکرد هم انجام گیرد.

بهرام سبحانی رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان اینکه مبنای قیمت محصولات فولادی عرضه و تقاضاست، گفت: امروز واسطه‌ها به تشدید قیمت‌ها دامن می‌زنند و دستگاه‌های نظارتی می‌توانند در این ارتباط وارد عمل شده و مانع از نرخ‌های غیرواقعی و شکل‌گیری بازار سیاه شوند.

وی اضافه کرد: تولیدکنندگان محصولات نهایی باید متناسب با خرید در بورس کالا نسبت به عرضه اقدام کنند و این امر باید به شکل جدی به مورد اجرا گذاشته شود و نظارت بر عملکرد هم انجام گیرد.

قیمت گذاری دستوری محصولات فولادی مردود است

عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران ایران عنوان کرد: همه نوردکاران در ایران برخلاف آنچه برخی شائبه ها ایجاد شده، مخالف مساله قیمت گذاری دستوری در زنجیره فولاد هستند.

کریم رحیمی عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران ایران درباره توافق مجلس و دولت بر سر ساماندهی بازار فولاد گفت: همه نوردکاران در ایران برخلاف آنچه برخی شائبه ها ایجاد شده، مخالف مساله قیمت گذاری دستوری در زنجیره فولاد هستند. چالش‌های زنجیره فولاد با تامین مواد اولیه مورد نیاز نوردکاران در قالب عرضه مکفی شمش فولادی در بورس کالا قابل حل است.

پیشنهاد کمیسیون صنایع مجلس برای حذف کامل قیمت گذاری دستوری فولاد

کمیسیون صنایع و معادن طی گزارشی در مورد بررسی بازار فولاد، حذف کامل قیمت گذاری دستوری را برای بهبود معاملات بازار این محصولات پیشنهاد کرده است. عرضه محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا، مشاهده مازاد عرضه در بورس، تکمیل نمودن هفتگی سامانه جامع انبارها از سوی تولیدکننده و تسهیل شرایط خرید از بورس کالا پیشنهادات این کمیسیون برای اصلاح سیاست های تنظیم بازار فولاد است. براساس نتایج بررسی های این کمیسیون، هرگونه سیاست گذاری و تصمیم گیری در خصوص فولاد باید شامل کل زنجیره باشد تا از اتخاذ سیاست‌های متناقض در کل زنجیره اجتناب شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها