خداداد غریب پور

رئیس هیئت عامل ایمیدرو گفت: صادرات محصولات فولادی به جای شمش فولاد بسیار با اهمیت است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از خانه ملت، خداداد غریب‌پور رئیس هیأت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به عنوان نماینده دولت و وزارت صنعت در جلسه علنی امروز (دوشنبه، ۵ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در ادامه گزارش کمیسیون صنایع مجلس درباره بازار فولاد گفت: در خصوص تولید فولاد در کشور توضیحاتی را ارائه می دهم، ارزش ۲۶ سهم بخش معدن و صنایع معدنی ۲۶ میلیارد دلار است که فولاد کشور در سال ۹۵ با ۲۷ میلیون تن نقش خود را در این موضوع ایفا کرد و خوشبختانه یکی از بخش‌های درخشان کشور در سند ۱۴۰۴ فولاد کشور است که توانست تاکنون ۱۰۰ درصد آن را پوشش بدهد  و قبل از ۱۴۰۴ به ظرفیت ۵۵ میلیون تن خواهیم رسید.

غریب‌پور ادامه داد: در کنار این ظرفیت درخشان، دو طرح بین‌المللی یکی در هرمزگان و دیگری در منطقه چابهار در دست اجرا است. در این مناطق امکاناتی فراهم شده است که این دو مازاد ۵۵ میلیون تن بوده و براساس برنامه ریزی ها ماده اولیه آن از خارج وارد شده و فروش صادراتی صورت گرفته و ارز آن بهداخل کشور بازگردانده خواهد شد.

وی ادامه داد: امسال در سال جهش تولید خوشبختانه ۱۸ تن به ظرفیت گندله کشور و ۱۰ میلیون تن به ظرفیت کنسانتره کشور و ۵ میلیون تن به ظرفیت فولاد کشور اضافه خواهد شد که افزایش تولید در این زنجیره اتفاق افتاده است.

رئیس هیأت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در ادامه مطرح کرد: پیش‌بینی ما برای رسیدن به افق ۱۴۰۴، ۵ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری برای فولاد و ۲ میلیارد یورو برای زیر بناهاست که تلاش ما در وزارتخانه این است که این منابع را در زمینه این بخش ها ایجاد کنیم.

غریب‌پور تصریح کرد: امسال حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان شرکت‌های بزرگ ما در مس و غیره افزایش سرمایه دارند و مجموعه این شرکت‌ها حدود چهار و هشت دهم میلیارد یورو و ۱۰ هزار میلیارد تومان برای کشور پیش‌بینی می‌شود که یکی از بخش‌های مولد و درون کشور و تامین کننده اقتصاد مقاومتی کشور است.

معاون وزیر صنایع مطرح کرد: در بخش فولاد و صنایع فولادی خوشبختانه با این منابعی که داریم با توجه به شرایط سخت تحریم و مشکلات ناشی از تامین مالی بین‌المللی طرح های مان را از منابع سرمایه گذاری ایجاد شده برای رونق اقتصادی کشور و افزایش تولید کشور در برنامه داریم و ان‌شاءالله با اشاره به طرح های خوبی که در سنگان و ... داریم بسیاری از طرح‌ها به بهره‌برداری خواهد رسید.

رئیس هیأت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در کشور مطرح کرد: سرانه مصرف در کشور ۲۰۰ کیلو کیلوگرم است یعنی با ۸۰ میلیون نفر جمعیت ۱۶ میلیون تن مصرف فولاد کشور است؛ سال گذشته با ۲۷ میلیون تن تولید حدود ۱۱ میلیون تن صادرات و بیش از ۴ میلیارد دلار ارز ناشی از صادرات این صنایع داشتیم که نقش بسیار مهمی در تامین مواد اولیه مورد نیاز صنعت داشته است و خوشبختانه دیدیم که هم در بخش فولاد و هم در کنسانتره و گندله رشد تولید داشتیم.

وی تاکید کرد: خوشبختانه مجلس در سال ۹۵ مالیات بر صادرات مواد خام را حذف کرد و معافیت مالیاتی را برداشت و این گام بلندی بود برای جلوگیری از خام فروشی. این حرف سخنگوی کمیسیون صنایع مبنی بر اینکه صادرات بایستی از شمش به اسلب منتقل شود بسیار درست است و حتماً سیاست ما این است که محصولات فولادی را به جای فولاد خام صادر کنیم و به جای شمش، محصولات فولادی با ارزش افزوده بالاتر را صادر کنیم که این یک سیاست درستی است و مورد وثوق همگان است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها