بورس کالا

طی هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که مهم ترین آن ها به موضوعاتی همچون ممنوعیت فروش فولاد خارج از بورس کالا، عرضه داخلی در بورس کالا نسخه شفاف بازارها و اختصاص تسهیلات بانکی به خریداران سلف بورس کالا اختصاص داشت.

فروش فولاد خارج از بورس کالا ممنوع است

به گزارش کالا خبر: وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشستی در هفته گذشته با نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی برای بررسی قیمت فولاد، با اشاره به اینکه براساس قانون باید کل فولاد در بازار بورس عرضه شود، گفت: در راستای اجماع تشکل‌های بخش خصوصی، دولت و مجلس مقرر شد، بعد از ابلاغ دولت هرچه سریعتر فولاد در بازار بورس عرضه و این قانون اجرا شود.عرضه فولاد در بازار بورس به تدریج بر قیمت فولاد در بازار تاثیر خواهد گذاشت.حداقل خرید فولاد در بازار بورس ۲۰ تُن است و هر شخص می‌تواند با این ظرفیت خرید کند، تجربه ۶ ماه گذشته در بحث بازار بورس خوب بوده و مسلما در بحث فولاد هم به خوبی ادامه پیدا خواهد کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین تاکید کرد: با افرادی که خلاف قانون در بیرون از بازار بورس اقدام به عرضه فولاد کنند از طریق تعزیرات برخورد خواهد شد، همانطور که طی چند ماه گذشته از همین طریق با متخلفان برخورد و سخت‌گیری شده است.

نسخه شفاف بخش بازار فولاد چیست؟

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد خوزستان در بررسی اوضاع بازار فولاد اعلام می کند که فرمول بسیار ساده ای برای تنظیم بازار وجود دارد. به گفته بهمن تجلی زاده فروش فولاد باید دو نوع باشد، کل عرضه داخلی به بورس کالا بیاید و مازاد نیاز داخل نیز صادر شود؛ اما امروز بازار سومی در بازار آزاد شکل گرفته که منشا مشکلات بازار فولاد است.

وی افزود: امروز بخش عمده ای از فروش، از نوع سوم است و آنانی که مسائلی همچون کف عرضه، عرضه قطره چکانی و غیره را مطرح می کنند، اغلب به دنبال آن هستند تا همه جنس به بورس نیاید، زیرا اگر شمش مورد نیازشان را از بورس تهیه کردند، آنگاه محصولات نوردی نیز باید تحت کنترل و مانیتورنگ دولت باشد و آنها این را نمی خواهند.

وی گفت:‌ برای اینکه این اتفاق ها نیفتد، باید «همه محصولات فولادی» (از شمش فولاد گرفته تا هر جایی که تبدیل محصولات انجام می شود)، یا صادر شده و یا در داخل در بورس عرضه شود و همه سازمان ها نیز خود را با این مفهوم تنظیم کنند. 

بورس کالا شفاف ترین بازار کشور است

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: یکی از مزیت‌های بزرگ بورس کالا، مشخص بودن تمام جزئیات معاملات است. به طوری که از کالای مورد معامله و ریزترین مشخصه‌های آن گرفته تا اینکه فروشنده و خریدار چه کسانی هستند و معامله را با چه شرایطی انجام می‌دهند در بورس به صورت شفاف اعلام می‌شود. بنابراین برخلاف بازار سنتی، مبادلات در بورس بسیار ساده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود.

عظیم ثابت اظهار داشت: شفافیت در بورس کالا به معنای آن است که در این بورس، کوچک‌ترین عملی زیر ذره‌بین طرفین و ناظران بازار قرار دارد و همین موضوع مانع از بروز بدعهدی یا تخلفات مرسوم در بازار سنتی می شود؛ موضوع مهم آن است که سیاست گذاران با نگاه به معاملات بورس کالا می توانند به طور دقیق رفتار عرضه کننده و متقاضیان را رصد کنند و برای تنظیم بهتر بازار تصمیم بگیرند. در واقع وقتی به مزایای بورس کالا به خصوص شفافیت آن توجه کنیم، برخی فضاسازی‌های ایجادشده علیه بورس را بهتر درک خواهیم کرد.

خریداران در معاملات سلف، تسهیلات بانکی می گیرند

شورای فقهی بانک مرکزی در حالی اعطای تسهیلات به خریداران کالا در بورس کالا را تصویب کرد که براساس آن مقرر شد خریداران مواد اولیه به صورت سلف از بورس کالا، بتوانند در قالب عقد مرابحه تسهیلات بانکی دریافت کنند.

علیرضا ناصرپور معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران اعلام کرد: براساس مصوبه شورای فقهی بانک مرکزی اعطای تسهیلات با استفاده از عقد مرابحه به این صورت که گیرنده تسهیلات به وکالت از بانک، خرید کالا را در قالب عقد سلف انجام می دهد و در هنگام سررسید، آن را از بانک به وکالت بازخرید نماید، بلامانع است.

ناصرپور در توضیح سازوکار دریافت این تسهیلات گفت: بورس کالا در مدل معاملاتی پیشنهادی خود در طرح مذکور، این امکان را فراهم کرده تا یک کالا بتواند به عنوان وثیقه تمام یا بخشی از تسهیلات اعطایی بانک ها به خریداران آن کالا در نظر گرفته شود. به این صورت که خریدار در قالب عقد مرابحه و با دریافت تسهیلات از بانک های عامل، اقدام به خرید یک کالا از بورس کالا به صورت سلف می کند. در زمان سررسید نیز خریدار در صورت تسویه اصل و سود تسهیلات دریافتی با بانک، کالایی که در قالب عقد قرارداد مرابحه از عرضه کننده و به وکالت از بانک خریداری کرده بود را دوباره از بانک بازخرید می کند.

لزوم شفافیت معاملات فولاد کشور

محسن زنگنه درخصوص شرایط این روزهای بازار فولاد کشور عنوان کرد: محصولات فولادی سال هاست که در بستر بورس کالا عرضه و معامله می شوند و به همین شفافیت بر معامله این محصولات ایجاد شده است.

وی گفت: باید توجه داشت که خریداران فولاد در بورس کالا مردم عادی نیستند، بلکه خریداران اصلی این محصولات تولیدکنندگان صنایع پایین دستی هستند و بهتر است به منظور حمایت از تولید کشور، کل تولید فولاد همانند سنوات گذشته در بورس کالا معامله شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی افزود: همواره تجربه سال های گذشته کشور نشان داده است هر زمان عرضه محصول یا کالایی در بورس تضعیف شده، شاهد رانت و فساد و حضور دلالان و واسطه ها بوده ایم. برهمین اساس بهترین راهکار برای عرضه محصولات با قیمت شفاف، عرضه حداکثری در بورس کالا است؛ چراکه این بازار قابل رصد و نظارت بوده، اما در بازار سنتی شفافیت در قیمت، عرضه کننده و خریدار و نیز آمار دقیقی از حجم معاملات وجود ندارد.

وی اظهار داشت: عرضه کالا در بورس بهترین روش برای قیمت گذاری و شفافیت معاملات است اما اگر به شیوه های دستوری بر روند معاملات دخالت کنیم، کارایی بورس هم پایین می آید و تولیدکننده و مصرف کننده هم به سود اصلی خود نمی رسند. از این رو می توان از اهرم های مالی موجود در کنار نظارت دقیق بر معاملات برای تنظیم بهتر قیمت ها استفاده کرد تا به کمک سازوکار شفاف بورس التهاب بازارها نیز فروکش کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها