• ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹
  • کد خبر: 44408
سنگ آهن

سنگ آهن در بازار جهانی نسبت به سایر فلزات عملکرد قوی تری داشته و قیمت آن تقریباً دو برابر شده و در روز ۱۴ سپتامبر به بالاترین سطح یعنی ۱۳۰ دلار در تن رسید. اما چه عواملی قیمت این محصول را در سال جاری این گونه رقم زد و آینده این بازار چگونه خواهد بود؟

به گزارش «کالاخبر» به نقل از فولاد ایران، بررسی روند قیمتی سنگ آهن و قراضه، دو ماده اصلی فولادسازی نشان می دهد که تغییراتی در راه است. نسبت قیمت قراضه وارداتی ترکیه و سنگ آهن وارداتی چین معمولاً در حدود ۴ به یک بوده است. اما از اواخر آوریل، افزایش قیمت قراضه سه برابر کمتر از سنگ آهن بوده است. از ۵ اکتبر، این نسبت فقط ۲.۳۴ به یک شده که این سؤال را در ذهن ایجاد می کند که آیا قیمت قراضه بسیار کم است یا قیمت سنگ آهن خیلی بالاست؟

عرضه قراضه در اوج شیوع Covid-۱۹ به طور گسترده کاهش یافت زیرا تولیدات صنعتی متوقف شد و واحدهای قراضه کارگران کافی نداشتند. اما تقاضای ترکیه همچنان قوی است و قیمت قراضه معمولاً در زمستان که هوای سردتر، عرضه را محدود می کند، انعطاف پذیر است.

بسیاری معتقدند سنگ آهن پس از فروکش کردن تقاضای چین، چاره ای جز افت قیمت ندارد. سنگ آهن نسبت به سایر محصولات فولادی جهانی عملکرد بسیار قوی داشته و قیمت آن تقریباً از ۸۰ دلار در هر تن در مارس امسال به بالاترین قیمت یعنی ۱۳۰ دلار در در هر تن طی سپتامبر رسیده است. قیمت این محصول به طور متوسط ۷۳ دلار بیشتر از متوسط قیمت ۵ سال اخیر آن شده که با توجه به دوره رکود و کند شدن فرآیند ساخت و ساز در چین به دلیل Covid-۱۹  و سایر مسائل قابل مشاهده در بازار سنگ آهن و فولاد، تعجب برانگیز است.

پیش بینی می شود تقاضای سنگ آهن چین در فصل آخر سال به دو دلیل کاهش یابد. عامل اصلی تقاضاست که سرد شدن هوا در طول زمستان در نیمکره شمالی فعالیت های ساختمانی را محدود می کند و عامل دوم، عرضه است. سه ماهه سوم و چهارم فصل های رونق عرضه سنگ آهن تولیدکنندگان نیمکره جنوبی است. عرضه ریوتینتو استرالیا نسبت به سال گذشته در نیمه اول سال ۲۰۲۰ با رشد ۳ درصدی روبرو بوده و قصد دارد تا پایان امسال عرضه ۳۲۴ تا ۳۳۴ میلیون تنی خود را تکمیل نماید، هرچند که واله برزیل عرضه خود را به ۳۱۰ تا ۳۲۰ میلیون تن به دلیل برنامه ریزی های تعمیر و نگهداری و مشکلات عملیاتی ناشی از Covid-۱۹ کاهش داده است. در همین حال، بی اچ پی و فورتسکیو نیز به ترتیب ۴۵ و ۵۰ درصد برنامه تولید خود را عملی کرده اند که برابر با ۲۸۰ و ۱۷۰ میلیون تن تولید در سال جاری بوده است.

در مجموع، بررسی ها نشان می دهد در ماه های آخر سال ۲۰۲۰ میزان عرضه به چین در سه ماهه آخر افزایش خواهد یافت. این در شرایطی است که با سرد شدن هوا، تولید داخلی چین کاهش می یابد. قیمت سنگ آهن معمولاً در زمستان به دنبال رقابت تولیدکنندگان در فصل سرد چین کمتر می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها