مس.jpg

در این هفته ۲۴.۲۴۰ تن انواع مس (۲۰.۰۰۰ تن مس کم عیار ، ۲۰۰۰ تن مس کاتد ، ۲۲۴۰ تن مفتول مس) در بورس کالای ایران عرضه شد که ۳.۸۸۰ تن تقاضا برای خرید آنها به ثبت رسید و در نهایت ۲۵۹۰ تن به ارزش ۱/۴۷۱ میلیارد ریال دادوستد گردید.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، آمارها نشان می‌دهد در این هفته خریداران برای خرید مس کاتد با یکدیگر به رقابت پرداختند که در نهایت همانگونه که قبلاً نیز پیش بینی شده بود ، بیشترین قیمت به ثبت رسیده ۸۹۷ ریال از قیمت پایه بالاتر پیشنهاد گردید و به این ترتیب رقابت ۶/۰ درصدی به ثبت رسید. وجود خریدار خارجی برای خرید این محصول و نیز توازن عرضه و تقاضا، مهمترین عوامل رغبت خریداران به خرید این محصول از بورس کالای ایران بودند. 

این در حالتی است که مفتول وضعیتی متفاوت داشت. با توجه به کاربردهای محدود آن نسبت به مس کاتد و نیز تداوم حضور عامل رکود در بازار ، تنها بخشی از محصول مس مفتول دادوستد گردید.البته محصول ۱۰۰ تن عرضه شده صنایع تولیدی دنیای مس کاشان به طور کامل دادوستد شد و ۲عرضه کننده دیگر توانستند تنها بخشی از محصولات عرضه شده خود را به فروش برسانند.



در بازار جهانی نیز روند رو به رشد مس که از ابتدای تیر ماه سال جاری آغاز شده بود کم و بیش تداوم یافت و هر چند رشد قیمتها، شیب ملایمی داشت ( از ۴۵۲۰ دلار در آخرین روزهای خرداد ماه سال جاری به ۴۸۲۵ دلار در روز گذشته رسید ) اما در نهایت توانست خود را به سطح مقاومتی ۵۰۰۰ دلار نزدیک نماید.  گرچه در کوتاه مدت با وجود عواملی نظیر وضعیت مبهم اقتصاد چین، اتحادیه اروپا و حتی آمریکا،شکستن این سطح مقاومتی اندکی دشوار به نظر میرسد، اما سیاست های حمایتی بانک مرکزی چین و نیز احتمال تعویق افزایش نرخ بهره آمریکا ( و در نتیجه احتمال تضعیف مقطعی ارزش دلار ) به عنوان حمایت کنندگان اصلی فلزات اساسی و پایه، کاهش شدید قیمت ها را منتفی کرده اند.

در ادامه به نظر میرسد در هفته آینده برای خرید مس کاتد افزایش یافته و رقابت برای خرید افزایش یابد.

امیرحسین محمدی- مدیر واحد معاملات کالا و انرژی شرکت کارگزاری تامین سرمایه نوین

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها