• ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۳
  • کد خبر: 43763
پتروشیمی

معامله محصولات پلیمری و شیمیایی در بورس کالا در هفته گذشته متعادل بود.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از نیپنا، پلیمرهای بورس کالا در حالی هفته چهارم شهریورماه را سپری کردند که نسبت به هفته ماقبل، از تعادل نسبی برخوردار بودند. به عبارت دقیق‌تر حجم عرضه انواع محصولات پلیمری با ۱.۱۵ درصد افزایش به ۸۵ هزار و ۹۹۴ تن رسید که نسبت به دو هفته اخیر تغییر محسوسی را به خود ندید اما در مقایسه با میزان عرضه‌ها در سال جدید همواره عدد قابل قبولی محسوب می‌شود. در مقابل این میزان عرضه، تقاضای ۱۰۳ هزار و ۳۵۴ تنی شکل گرفت که تنها ۰.۶۱ درصد افزایش نسبت به هفته ماقبل را به ثبت رسانید.

کارشناسان اعتقاد دارند که این امر نشان از آن دارد که بازار دیگر کشش چنین قیمت‌هایی را نداشته و بخش تولیدی کشور را با تهدید احتمالی مواجه خواهد ساخت. البته دیگر دلیلی که برای آن می‌توان نام برد مربوط به روبه اتمام رفتن سهمیه‌های بهین‌یاب متقاضیان است که در ابتدای شهریورماه به منظور پوشش ریسک ناشی از تکانه‌های قیمتی اقدام به خرید سهمیه‌های خود کرده و در انتظار سهمیه‌های ماه بعدی هستند. حجم معاملات پلیمری با ۱.۵۱ درصد افت به ۶۴ هزار و ۹۸۸ تن رسید که سبب شد ۷۵.۵۷ درصد از میزان عرضه‌های هفته گذشته مورد دادوستد قرار گیرد.

تالار فیزیکی بورس کالا هفته گذشته شاهد عرضه ۴۴ هزار و ۳۳۵ تن از انواع محصولات شیمیایی بود که این میزان عرضه‌ها نسبت به هفته ماقبل با افت ۱۹.۸۵ درصدی همراه شد. این میزان از عرضه که به حجم عرضه فروردین ماه سال جاری نزدیک شده بود، به نوعی تداعی کننده روزهای ابتدایی سال است و پس از هفته منتهی به ۱۵ فروردین ماه، به عنوان دومین عرضه پایین سال جاری به ثبت رسید. این موضوع محرک موثری برای کاهش محسوس حجم معاملات شیمیایی‌ها در هفته گذشته است. به طوری که سبب افت ۲۲.۸ درصدی دادوستدهای این محصولات شد و میزان آنرا به ۳۲ هزار و ۳۵۸ تن کاهش داد.

این میزان دادوستد با چشم پوشی از حجم معاملات هفته منتهی به ۲۴ مردادماه، در تابستان سال جاری رقمی بی‌سابقه به شمار می‌رود. حجم تقاضای شکل گرفته در بورس کالا با ۳.۸۹ درصد افت به ۴۲ هزار و ۵۹۰ تن رسید که کمترین میزان طی ۴ هفته اخیر محسوب می‌شود. برآیند این آمار و ارقام سبب شد که درنهایت، ۷۲.۹۸ درصد از میزان عرضه محصولات پتروشیمیایی طی هفته گذشته مورد معامله قرار بگیرد که اگرچه با میزان روزهای طلایی بازار این محصولات فاصله دارد اما همواره مقدار قابل قبولی به حساب می‌آید

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها