صفاری

مصطفی صفاری، کارشناس اقتصادی فروش و عرضه املاک مازاد بانک ها در بورس کالا را اتفاق مثبتی دانست که می‌تواند علاوه بر اجرای طرح فروش املاک مازاد بانک ها با سرعت، دقت و شفافیت بیشتر، اثرات مثبت و تعادل بخشی را در بازار مسکن و مستغلات به همراه داشته باشد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از خبرگزاری میزان؛ صفاری در این خصوص شرکتی را مثال زده که بانک‌ها برای مدیریت فروش اموال مازاد خود ایجاد کردند اما این شرکت در طول یک سال حتی توان فروش حتی یک درصد املاک بانک‌ها را نداشت؛ اما بورس می‌تواند عرضه مسکن و ملک را با سرعت، دقت و شفافیت بیشتری انجام دهد. او البته در میانه گفت‌وگو، بارها تکرار و تأکید می‌کند که برای رسیدن به نقطه ایده آل باید صبور بود و مشکلات پیش رو را به صفر رساند.

این کارشناس مسایل اقتصادی یکی از این مشکلات را افراد حقیقی می‌داند که از ترس افشای اطلاعاتشان و با انگیزه گریز مالیاتی، نمی‌خواهند خرید شفاف داشته باشند. در ادامه گفتگوی خبرنگار خبرگزاری میزان با این کارشناس مسائل اقتصادی را می‌خوانید:

*با توجه به اینکه بانک اقتصاد نوین آغازکننده عرضه املاک خود در بورس کالا بوده است، این اقدام برای عرضه اموال مازاد در شبکه بانکی کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به یاد دارم چندی پیش بانک‌ها شرکتی ایجاد کرده بودند که املاک مازاد آن‌ها را به فروش برساند اما در طول یک سال، حتی توان فروش یک درصد املاک را نیز نداشت. اکنون، به نظر می‌رسد، عرضه این املاک در بورس نشان‌دهنده این است که مقرر شده از پتانسیل بورس برای سرعت بخشیدن به فروش آن‌ها استفاده شود که نکته بسیار خوبی است. البته نباید توقع داشت که در این زمینه در بازار مسکن و بورس به‌یک‌باره تحولی صورت بگیرد و باید منتظر بود که به‌تدریج اثر این عرضه‌ها خود را نشان دهد. موضوع دیگری که در این میان وجود دارد این است که مجلس درحال تصویب قانونی درباره «مالیات املاک» است، بر اساس آمار حدود ۵۵ درصد خریداران املاک و مستغلات دلالان هستند که در صورت تصویب این قانون دیگر تمایلی به حضور در این بازار را نخواهند داشت، پس احتمالاً در چند ماه اول با رکود خریدوفروش مواجه هستیم اما شرایط به این‌گونه نخواهد ماند و باید منتظر حضور خریداران واقعی بمانیم.

*بورس چقدر می‌تواند در تعادل قیمت املاک و مسکن مؤثر باشد؟

به‌هرحال، بورس بازاری است که براساس شفافیت بنا ‌شده و تابلوی آن نیز در معرض عموم مردم قرار دارد. هر ملک نیز پس از طی کردن مراحل پذیرش، وارد بورس می‌شود و متقاضی نیز امکان بازدید از ملک را دارد و کلیه جزییات ملک نیز در اطلاعیه عرضه بورس کالا اعلام می شود. البته بازهم تأکید دارم که هنوز راه زیادی برای راه‌اندازی کامل این‌گونه معاملات باید طی شود و نهادهای مرتبط باید حمایت کنند تا شاهد  عرضه مستمر اموال مازاد بانک‌ها در بورس کالا باشیم.

*اکنون بسیاری از سازمان‌ها املاک مازاد خود را به‌صورت مزایده به فروش می‌رسانند، اگر این اتفاق در بورس و روی تابلوی املاک و مستغلات صورت بگیرد چه تغییراتی در روند خریدوفروش صورت خواهد گرفت؟

صد درصد کمک‌کننده خواهد بود چون بورس، از شفاف‌ترین بازارهای اقتصادی است.، بورس محل شفافیت است و معاملات در اتاق شیشه‌ای انجام می‌شود و همه می‌توانند آن را نظارت کنند. اما سؤالی که در بازار مسکن وجود دارد این است که آیا متقاضیان نیز حاضر هستند به‌صورت شفاف املاک و مستغلات را خریداری کنند؟ معاملات به‌صورت شفاف بسیار اتفاق مثبت و خوبی است که می‌بینیم بانک اقتصاد نوین هم برای آن پیش‌قدم شد. اما اینکه بتوانیم خریدارانی را پیدا کنیم که آن‌ها نیز به‌صورت شفاف وارد معامله شوند هم کار سختی است و باید برای آن نیز قوانینی ایجاد کرد.

*معمولاً فروشندگان هستند که از بازار شفاف فراری هستند، چرا خریدار نمی‌خواهد به‌صورت شفاف ملکی را خریداری کند؟

فروشنده‌ها عموماً شخصیت حقوقی هستند و مشکل خاصی در این خصوص وجود ندارد. خریداران حقوقی نیز در این معاملات مشکلی ایجاد نمی‌کنند؛ اما در مورد خریدار حقیقی، مسئله فرق می‌کند. مثلاً بسیاری از خریداران حقیقی نمی‌خواهند اطلاعاتشان مانند میزان ثروت و املاکشان افشا شود چون درگیر فرآیندهای مالیاتی خواهند شد که باید برای این موضوعات نیز چاره‌ای اندیشیده شود.

*هیچ معیاری برای خریدوفروش ملک در تهران وجود ندارد، چقدر فروش املاک و مستغلات در بورس کالا می‌تواند به معیار قرار گرفتن قیمت تعیین‌شده در بورس و استاندارد شدن قیمت زمین و مسکن کمک کند؟

در صورت عرضه املاک در بورس، قیمت به‌صورت حراج تعیین خواهد شد که کمک می‌کند تا منصفانه‌ترین نرخ به ثبت برسد، چون در بورس رقابت وجود دارد. اگر با یک دید کلان به موضوع نگاه شود قطعاً قیمت‌هایی که در بورس مشخص می‌شود می‌تواند ملاک خوبی برای تعیین قیمت ملک و ساختمان در تهران باشد و به این بی‌نظمی‌ها در خریدوفروش مسکن پایان دهد. به یاد دارم که پیش‌تر نیز شهرداری تهران برای اطلاع از قیمت زمین و مسکن در تهران یک سایت ایجاد کرده بود اما اتفاق مثبتی در بازار ایجاد نکرد. اما بورس می‌تواند این کاستی را پوشش دهد. باید برای به ثمر رسیدن معاملات املاک در بورس کالا به آن زمان داد و اجازه نداد که در آن کارشکنی صورت بگیرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها