بخشنده

علی بخشنده، کارشناس بازارهای کالایی معتقد است که عرضه کشمش و خرما در بورس کالا به نفع کشاورزان است؛ پیش‌تر در بازار سنتی محصولات کشاورزی، به خاطر وجود دلال‌ها، سود حاصل از تولید به جیب کشاورز نمی‌رفت اما با ورود این دو محصول کشاورزی به بورس، دلال دیگر جایی در معاملات کشمش و خرما نخواهد داشت.

به گزارش «کالاخبر»؛ قرار است خرما و کشمش در بورس کالا عرضه شود. در حال حاضر برنامه‌ریزی برای عرضه دو محصول کشمش سبز خراسان رضوی و خرمای مضافتی بم در بورس کالا آغاز شده و به زودی یک انبار کشمش سبز در منطقه خلیل آباد استان خراسان رضوی و دو انبار خرمای مضافتی بم در شهرستان استان کرمان براساس استانداردهای معاملاتی بورس کالا شروع به کار خواهند کرد. این مطلب را محمد حسنی سعدی سخنگوی بورس کالای ایران چندی پیش به سنا گفت.

بر همین اساس صدای بورس مصاحبه‌ای را در همین زمینه با یکی از کارشناسان حوزه بورس کالا انجام داده است که در ادامه می‌آید:

کارکرد بورس کالا معجزه نظام مندی است

علی بخشنده، کارشناس بورس کالا در ارتباط با عرضه کشمش و خرما در بورس کالا به صدای بورس گفت: وقتی معاملات کالایی همچون کشمش و خرما در بورس می‌آید قرار است نظام قیمت گذاری آن محصول بر اساس منطق  عرضه و تقاضا شکل بگیرد، پس در ذات عرضه این محصول به بورس کالا مثبت است.

وی با بیان اینکه کارکرد بورس معجزه نظام مندی است و در آن هم تولید کننده و مصرف کننده منتفع می‌شوند، گفت: عرضه کشمش و خرما نیز در بورس به نفع کشاورزان است. پیش‌تر در بازار سنتی محصولات کشاورزی، به خاطر وجود دلال‌ها، سود حاصل از تولید در جیب کشاورز نمی‌رفت اما با ورود این دو محصول کشاورزی به بورس دلال دیگر جایی در معاملات کشمش و خرما نخواهد داشت.

بخشنده بیان کرد: بورس کالا آمادگی دارد بازاری ایجاد کند که تولیدکننده و خریدار در یک فضای شفاف محصول را معامله کنند اما نکته کلیدی این است که مدیران بخش کشاورزی نیز باید دانش بورسی داشته باشند. عدم دانش کافی مدیران از بورس کالا و جزیره ای عمل کردن سازمان‌ها و نهادها از جمله مهمترین آفت‌هایی است که لطمه آن به محصولات کشاورزی وارد می‌شود.

عملکرد دولت در عرضه کشمش و خرما در بورس کلیدی است

این کارشناس بورس کالایی گفت: در دوره دوم دولت تدبیر و امید توجه به نظام بازار در مدیریت بازار محصولات کشاورزی کمتر شد به شکلی که حتی در بورسِ محصولات کشاورزی برخی از کالاها  دیگر عرضه نشدند از جمله آن شکر بود. نهایت قیمتی که شکر در بورس عرضه می‌شد، کیلویی  ۲ هزار و ۷۰۰ تومان بود و با خروج از بورس به ۱۱ هزار تومان رسید. در محصولات پتروشیمیایی دولت به شکل تمام و کمال با تصویب آیین نامه‌ها  و ابلاغیه‌ها و قانون از حضور این محصولات در بورس دفاع کرد اگر این حمایت نبود به طور قطع این محصولات نیز به آینده سکه و شکر تبدیل می‌شد. 

وی با اشاره به اهمیت عملکرد دولت نسبت به ورود کشمش و خرما به بورس کالا تصریح کرد: قانون‌گذار اگر قانون محکمی برای عرضه و خریدوفروش این دو محصول صادراتی در بورس کالا بگذارد، این محصولات کشاورزی می‌توانند در فضای سالمی خرید و فروش شوند و سود آن در جیب کشاورز برود. در این بورس نیز همچون محصولات پتروشیمی، دولت باید تولیدکننده و خریدار را ملزم کرد محصولات خود را در بورس کالا معامله کنند و  هر گونه تخطی از این ابلاغیه مجازات و جریمه در پی داشته باشد.

دولت به بازار سرمایه اعتماد کند

بخشنده با بیان این‌که دولت باید به بازار سرمایه اعتماد کند، گفت: شعار عدم اقتصاد دستوری ( که از جمله مهمترین شعارهای ریاست جمهوری بود) توسط دولت باید اجرایی شود. در همین زمینه گواهی سپرده کالایی برای کشمش و خرما در اختیار کشاورز قرار خواهد گرفت تا محصول خود را به قیمت بفروشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها