اوپک

اوپک اعلام کرد که تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۰ به دلیل پاندمی ویروس کرونا فراتر از انتظارات و پیش‌بینی‌های قبلی کاهش یافته و روند احیای آن در سال آینده نیز کُندتر از پیش‌بینی‌ها خواهد بود.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از به نقل از ایبِنا، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در گزارش ماهانه خود اعلام کرد که تقاضای جهانی نفت در سال جاری به اندازه ۹.۴۶ میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت؛ این رقم در گزارش ماه گذشته این نهاد ۹.۰۶ میلیون بشکه در روز بود.

به دنبال شیوع ویروس کرونا و تحدید مسافرت و فعالیت اقتصادی، قیمت‌های جهانی نفت فروپاشید و در حالی که کشورها محدودیت‌های خود را تسهیل کرده و شرایط احیای تقاضا را فراهم آورده‌اند، افزایش شمار موارد ابتلا به کرونا و همچنین افزایش تولیدات نفت، قیمت‌ها را تحت الشعاع قرار داده است.

اوپک در گزارش دورنمای سال ۲۰۲۱ خود اعلام کرد: ریسک‌ها همچنان بالا بوده و نزولی است به ویژه ریسک‌های مرتبط با افزایش شمار موارد ابتلا به کووید-۱۹ و همچنین درمان‌های احتمالی این بیماری؛ افزایش دورکاری و برگزاری نشست‌های مجازی و آنلاین، روند احیای کامل تقاضای سوخت را در بخش حمل و را نسبت به سطوح سال ۲۰۱۹ با مانع روبرو خواهد کرد.

اوپک همچنین پیش بینی خود را از تقاضای نفت در سال ۲۰۲۱ کاهش داد و حالا انتظار دارد مصرف نفت به اندازه ۶.۶۲ میلیون بشکه در روز افزایش یابد که در مقایسه با پیش بینی ماه گذشته ۳۷۰ هزار بشکه در روز کمتر است.

اوپک و متحدانش در قالب گروهی موسوم به اوپک پلاس به منظور مقابله با کاهش تقاضا، از ابتدای ماه مه با کاهش ۹.۷ میلیون بشکه‌ای نفت موافقت کرده و این در حالی بود که آمریکا و سایر کشورهای تولیدکننده غیراوپک از کاهش تولیدات خود خبر دادند.

این نهاد در گزارش اخیر خود اعلام کرده که پس از اجرایی شدن توافق افزایش حجم تولیدات و رساندن آن از ۹.۷ به ۷.۷ میلیون بشکه در روز، تولیدات در آگوست با افزایش ۷۶۰ هزار بشکه‌ای در روز به روزانه ۲۴.۰۵ میلیون بشکه رسیده است.

براساس محاسبات رویترز این رقم معادل پاینبدی ۱۰۳درصدی به تعهدات بوده و نسبت به ۹۷ درصد تعهدات ماه جولای بیشتر است. هیات نظارتی متشکل از وزرای نفتی اوپک پلاس پنج شنبه هفته جاری در مورد بازار نشست برگزار خواهد کرد.

اوپک همچنین اضافه کرد که تقاضای نفت خام این سازمان در سال جاری به طور  متوسط ۲۲.۶ میلیون بشکه در روز خواهد بود که نسبت به پیش بینی قبلی ۷۰۰ هزار بشکه کمتر است؛ پیش‌بینی تقاضای سال آینده نیز به اندازه ۱.۱ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها