عکس-شاخص-تحلیل (2).png

در دو هفته اخیر بازار سکه نقدی و آتی بورس کالای ایران قیمت های تازه ای را رقم زدند، بر همین اساس در این گزارش عوامل تاثیرگذار بازار داخلی بر آتی سکه را که بیانگر سناریو های احتمالی ادامه یا توقف رشد قیمت است را بررسی می کنیم.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، سکه نقدی و آتی طی هفته گذشته سقف قیمتی چندین ساله خود را شکستند، اما همچنان با توجه به رشد دلار انتظار برای افزایش قیمت بیشتر وجود دارد.

تحلیل سکه نقدی

تحول بزرگی در سکه نقدی در حال رقم زدن است و رشد بدون توقف قیمت در دو هفته اخیر به بیش از ۷۰ هزارتومن رسیده است.اما تا سطح ۱۰۶۰۰۰۰ با توجه به رشد شارپی قیمت اونس طلا ایجاد شده بود وسپس با رشد شارپی دلار که از سطح قیمتی ۳۴۵۴ به بیش از ۳۵۵۰ رسید که کمک بزرگی به رشد سکه نقدی کرده است اما همچنان تثبیتی ایجاد نشده باید دید دلار به بالای ۳۵۰۰ تثبیت می شود یا خیر!؟

سناریوهای ارائه می گردد که این سناریو ها در تایم هفتگی و نمایی کلی بازار است.

سناریو افزایشی در بلند مدت

در سناریو افزایشی باید گفت که قیمت همچنان به سطح مقاومتی مستحکمی برخورد نکرده است و چنانچه با آن برخورد کند باید دید چه واکنشی نسبت به آن دارد.اولین سطح مقاومتی یا باید گفت لایه مقامتی بین ۱۱۲۰۰۰۰ تا ۱۱۵۰۰۰۰ است، بعد شکست این سطوح در بلند مدت می تواند به سطوح ۱۲۳۰۰۰۰ تا ۱۲۸۰۰۰۰ برخورد کند.

در صورتی که با شکست ۱۱۲۰۰۰۰ و ۱۱۵۰۰۰۰ ناکام شود به حال اصلاح شکل میگیرد و تا محدوده ۱۰۵۰۰۰۰ اصلاح خود را ایجاد می کند و شکست ۱۰۵۰۰۰۰ کاهش بیشتر و در ادامه تبدیل به سناریو کاهشی خواهد شد.

سناریو کاهشی در بلند مدت

در بلند مدت باید دید که سطح ۱۱۲۰۰۰۰ و ۱۱۵۰۰۰۰ چه واکنشی را نشان میدهند و چنانچه بعد از مقاومت به زیر سطح ۱۰۵۰۰۰۰ نفوذ کند می تواند مجدد سطح ۱۰۰۰۰۰۰ را رویت کند.و باید گفت تا زمانی که قیمت بالای ۱۰۵۰۰۰۰ قرار دارد اهداف بلند مدت سناریو صعودی دور از انتظار نخواهد بود.شایان ذکر است که زمانی که قیمت به زیر ۱۰۵۰۰۰۰ نفوذ کند برای کاهش و تاییدیه نزول نیاز به شکست ۱۰۰۰۰۰۰ دارد.

اهداف شکست ۱۰۰۰۰۰۰ سطوح ۹۰۰۰۰۰ و ۸۵۰۰۰۰ پیش بینی می شود.


تحلیل آتی سکه تحویل دی و اسفند ماه ۹۵

در آتی سکه قیمت های تازه ای دیده می شود و با رشد اونس طلا و دلار داخلی تا اخر هفته توانست تا مرز ۶۰ درصد مثبت را به دنبال داشته باشد، اما انچه که دیده می شود سطح عرضه و مقاومتی بود که با رشد سکه نقدی و اونس طلا اجازه رشد را به آن داده نشد و قیمت با ۶ هزارتومن اختلاف با اول هفته اخیر بسته شد.

سناریوهای احتمالی آتی سکه تحویل دی ماه ۹۵

در تایم ۴ ساعته این سررسید در الگوی مثلث پهن شونده در روند صعودی تشکیل داده و اما سطوح عرضه ای در پیش روی قیمت که بین سطوح ۱۱۲۰۰۰۰ تا ۱۱۳۲۰۰۰ قرار گرفته است،پیش بینی ما این است که قیمت می تواند بعد از برخورد به این سطوح واکنش دهد و اجازه رشد بیشتر را به قیمت ندهد، اما هیچ چیز غیر ممکن نیست و با ماندگاری در بالای اولین سطح مقاومتی ۱۱۲۰۰۰۰ انتظار می رود که روند خود را ادامه دهد و تا سطح ۱۱۳۲۰۰۰ پیش برود.سناریو های ارائه می گردد که بیان گر این تحلیل است.

سناریو افزایشی

سناریو افزایشی با ماندگاری در بالای ۱۱۲۰۰۰۰ و تثبیت قیمتی، ادامه دارد و اهداف ۱۱۲۸۰۰۰ و ۱۱۳۲۰۰۰ است و در ادامه باید گفت که قیمت های تازه صعودی خود را رویت می کند.

سناریو اصلاحی

در این سناریو احتمال اینکه بعد از رسیدن به سطح عرضه که بین ۱۱۲۰۰۰۰ تا ۱۱۳۲۰۰۰ قرار گرفته است و برگشت قیمت با شکست ۱۱۲۰۰۰۰ به روند اصلاحی تغییر پیدا کند و اهداف سناریو اصلاحی ۱۱۱۵۰۰۰ - ۱۱۱۰۰۰۰ و اصلاح قیمت با شکست هر یک از حمایت ها ادامه پیدا می کند.

سناریو کاهشی

در سناریو کاهشی باید گفت سطح حمایتی که باید شکسته شود و روند را از صعود به نزول تبدیل کند لایه حمایتی بین ۱۱۱۰۰۰۰ تا ۱۱۰۰۰۰۰ است و زمانی که این لایه حمایتی شکسته شود اهداف شکست ۱۰۹۰۰۰۰ و ۱۰۸۳۰۰۰ پیش بینی می شود.


تحلیل آتی سکه تحویل اسفند ماه

در این سررسید به بالای سطح عرضه نفوذ کرده و به بالاترین قیمت از زمان بازگشایی رسیده است و پیش بینی می شود احتمال رشد بیشتر در دامنه قیمتی ۱۱۳۲۰۰۰ تا ۱۱۶۰۰۰۰ و احتمال نوسان بین این دو سطوح در هفته جاری پیش بینی می شود.

در این سررسید همانند سررسید دی ماه الگوی مثلث پهن شونده تشکیل داده و در حال نوسان در آن است آما احتمال اینکه در شروع بازار هفته جاری بتواند سقف الگو را رویت کند و تا محدوده ۱۱۵۴۰۰۰ پیش برود و در ادامه بایست با روند سکه نقدی و دلار ادامه دهد.

سناریوهای مطرح است که بیان گر تحلیل می باشد.

سناریو افزایشی

در این سناریو انتظار می رود بعد بازگشایی با حمایت قابل توجهی روبرو شود و مسیر صعودی خود را ادامه دهد اما شکست سقف الگو می تواند به شدت رشد افزوده شود.این سناریو بستگی به روند سه عامل تاثیرگذار دارد و در صورتی که این سه عامل به روند صعودی خود ادامه دهند باید به رشد اتی سکه اعتماد کرد.برای تحلیل در ادامه آتی سکه باید گفت بعد از رشد شارپی شکست هر مقاومت می تواند سطوح حمایتی محسوب شود.

سناریو اصلاحی

در سناریو اصلاحی باز هم بستگی به روند سه عامل تاثیرگذار دارد و باید گفت قیمت جای بازگشاهی می شود که هیچ حمایت مقاومتی در آن وجود ندارد.و سقف الگوی مثلث پهنشونده اولین مقاومت پیش روی قیمت است که سطح ۱۱۵۴۰۰۰ هم سوی مقاومت سقف الگو بشمار می رود.در صورتی که الگوی برگشتی و شکست کف قیمتی همان روز می توان سناریو اصلاحی را ایجاد کند. و تا سطح ۱۱۳۷۰۰۰۰ احتمال برگشت قیمت و اصلاح پیش بینی می شود.

سناریوکاهشی

این سناریو با شکست لایه حمایتی ۱۱۲۱۰۰۰ و ۱۱۱۳۰۰۰ گذر کند می تواند تبدیل به یک روند کاهشی تا کف الگو شود که اهداف تا کف الگو ۱۱۰۲۰۰۰ - ۱۰۹۹۰۰۰ و ۱۰۹۴۰۰۰ تلقی می شود و شکست کف الگو باعث کاهش بیشتر خواهد شد که اهدافی همچون ۱۰۸۷۰۰۰ - ۱۰۷۷۰۰۰ - ۱۰۶۲۰۰۰ پیش بینی می شود.

 

منبع: طلا چارت

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها