photo_2016-06-28_09-47-06.jpg

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم امضا تفاهمنامه همکاری میان بورس کالای ایران و بورس کالای ایران پاکستان گفت: امضای این تفاهمنامه، سرآغاز نهضت جدیدی در بازارهای مالی ایران و پاکستان است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» محمد فطانت با اعلام تبریک نسبت به عضویت بورس کالای ایران در فدراسیون جهانی بورس ها  WFE اظهار داشت: امروز شاهد اتفاق خوشایندی در بازار سرمایه ایران هستیم و آن، عضویت وابسته (Affiliated status) بورس کالای ایران در فدراسیون جهانی بورس هاست. 

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بورس کالا به تازگي با دریافت نامه ای از سوی این فدراسیون جهانی بورس ها، عضو وابسته WFE شد و در اجلاس بعدی این نهاد شرکت می کند. همچنین امیدوارم اين اتفاق به زودی براي ساير بورس هاي كشور نیز رخ دهد.

فطانت در ادامه به امضای تفاهمنامه همکاری بورس کالای ایران با بورس کالای پاکستان اشاره کرد و گفت: ایران و پاکستان دو همسایه ای هستند که از سال ها قبل و در طول تاریخ دارای ارتباطات اقتصادی و فرهنگی عمیقی بوده اند، به این ترتیب باید از این فرصت به وجود آمده برای هر دو کشور به نحو احسن استفاده کنیم.

وی افزود: ایران از نظر جغرافیایی در منطقه ای حضور دارد که بیش از ۵۰۰ میلیون نفر در آن زندگی می کنند و این بدان معناست که بازاری بالقوه و بکر برای توسعه مناسبات اقتصادی با کشورهای همسایه از طریق بازار سرمایه وجود دارد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه توسعه روابط بورس کالای ایران و بورس کالای پاکستان می تواند در راستای مبادلات فیزیکی کالا، معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا و بازارهای مشتقه صورت گیرد، گفت: افزایش حجم و ارزش معاملات میان بورس کالای ایران و پاکستان می تواند به صادرات و واردات کالاها میان دو کشور کمک کند تا این امر در بستری شفاف، قانومند، تاثیرگذار بر قیمت های منطقه ای و هدفمند صورت گیرد.

فطانت گفت: در بورس کالای ایران محصولات صنعتی و معدنی، نفتی و پتروشیمی و کشاورزی مورد معامله قرار می گیرد و هم اکنون معاملات اوراق مبتنی بر کالا در جریان است به طوریکه عرضه کنندگان کالا می توانند از طریق صدور انواع اوراق بهادار، اقدام به تامین مالی از طریق بورس کالا کنند. همچنین طی سال های گذشته بازار مشتقه بورس کالا رو به توسعه بوده و بورس کالای پاکستان می تواند از تجربیات بورس کالای ایران در این حوزه ها بهره ببرد و همکاری های مشترک در این زمینه ها آغاز شود.

وی تصریح کرد: بورس کالای پاکستان نیز در حوزه بازارهای کالایی به خصوص بازار مشتقه اقدامات موفقی انجام داده است که پس از اتمام بررسی های کارشناسی، ارتباط میان این بورس عملیاتی خواهد شد.

به گفته رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، یکی از پیچیده ترین امور در نظام های اقتصادی، ارتباط بازارهای مالی کشورها به صورت واقعی به یکدیگر است که امروز با امضای این تفاهمنامه، بورس کالای ایران در این زمینه پیشقدم شده و امیدواریم به زودی ثمرات این ارتباط بین بورسی برای اقتصاد کشور نمایان شود.

فطانت با بیان اینکه اقدامات و روابط بین الملل بورس کالای ایران در حال توسعه است، اظهار داشت: استقرار تابلوی معاملات بورس کالای ایران در چند کشورهای همسایه از برنامه های آینده این بورس است تا وقتی محصولی از طریق این تابلوها مورد معامله قرار گرفت، جریان معاملات به صورت شفاف، با قیمتی منطقی، روندی بین المللی و براساس استانداردهای جهانی صورت گیرد. علاوه بر این گسترش نظام انبارداری توسط بورس کالا در دستور کار است تا معاملات گواهی سپرده کالایی در بعد بین المللی آغاز شود که این موضوع یکی از مفاد تفاهمنامه با بورس کالای پاکستان نیز هست.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان با تقدیر از همکاری ها و حضور «اعجاز علی شاه» رییس بورس کالای پاکستان اعلام کرد: امروز بازار سرمایه ایران، پیام دوستی و همکاری با تمام فعالان اقتصادی پاکستان را اعلام می کند، به نحویکه سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی پاکستان که علاقه مند به حضور در بازار سرمایه ایران هستند، برای رسیدن به امر با استقبال، پشتبانی و حمایت ما روبه رو خواهند شد.

 

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها