مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران گفت: بورس کالا با دو ایده پیش فروش اوراق متری مسکن و حراج الکترونیک املاک به جای مزایده های دولتی، قصد دارد ضمن شفاف سازی، اهرم های لازم برای متعهدسازی سازندگان را فراهم کند و دو سوی عرضه و تقاضا را به تعادل برساند.

به گزارش «کالاخبر» جواد فلاح در مصاحبه اختصاصی با شبکه شتاب، در مورد روش پیش فروش اوراق مسکن در بورس توضیحاتی داد و با بیان اینکه پیش فروش مسکن موجب گرانی قیمت ها در بازار نمی شود، گفت: در طرح پیش فروش متری مسکن، مسکن آماده برای فروش در بورس  عرضه نمی شود؛ بلکه طرح مذکور مربوط به پیش فروش مسکن است. چراکه در هر منطقه وقتی ملک ساخته شده ای با قیمت مشخصی مورد معامله قرار می گیرد، قیمت پیش فروش واحدهای جدید نیز براساس آن و زیر قیمت ملک معامله شده، تعیین می شود و به همین دلیل پیش فروش ملک به شیوه اوراق متری در بورس کالا ارتباطی با گرانی قیمت مسکن نخواهد داشت.
وی در خصوص حراج املاک دولتی و شبکه بانکی در بورس گفت: بورس کالا با همکاری با وزارت راه و شهرسازی و تاکید وزیر راه برای عرضه املاک دولتی و ارگان ها در بازار سرمایه، درصدد برآمده تا این املاک را در قالب حراج الکترونیک عرضه کند که در این زمینه ایده ها و طرح های بورس کالا برای عرضه املاک در بستر بورس در حال پیاده سازی است.
فلاح در خصوص امکان جلوگیری از افزایش قیمت مسکن در بورس گفت: یکی از دلایل اصلی گرانی مسکن کمبود عرضه است که در این زمینه می توان با استفاده از ابزارهای بورسی، جذب سرمایه و متعهد کردن سازندگان به عرضه این عارضه را درمان کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها