فلاح

فروش اموال مازاد بانک‌ها و نهادهای دولتی همواره مبحثی بوده است که از سوی ارکان نظام جمهوری اسلامی تاکید و بانکداری به‌جای بنگاه‌داری بانک‌ها بارها و بارها بر آن تاکید شده است؛ در این میان زمانی تا عرضه نخستین ملک در بورس کالا باقی نمانده و فردا صبح این عرضه انجام می شود.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از بورس ۲۴؛ عرضه ملک در بازار مسکن خبری که این روزها شنیده می شود فروش اموال مازاد بانک‌ها و نهادهای دولتی همواره مبحثی بوده است که از سوی ارکان نظام جمهوری اسلامی تاکید و بانکداری به‌جای بنگاه‌داری بانک‌ها بارها و بارها بر آن تاکید شده است. در این میان امکان عرضه ملک در بورس کالای ایران می‌تواند روند این واگذاری ها را تسریع و به شفافیت هرچه بیشتر آن کمک کند.

در همین ارتباط، جواد فلاح مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران در خصوص عرضه ملک در بورس کالا گفت: پیرو جلساتی که با مسئولان وزارت راه و شهرسازی داشتیم و اراده‌ای که در این وزارتخانه برای بحث شفاف سازی فروش اموال مازاد دولت بود و جلسات متعددی را برگزار کرده و قرار شد که برای گام نخست وزارت راه و شهرسازی املاک و زمین های مازاد شرکت عمران شهرهای جدید که یکی از مهمترین زیرمجموعه های این وزارتخانه است را از طریق تابلوی بورس کالای ایران عرضه کنند. براساس قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید اگر بنگاه‌های دولتی اموال مازاد و غیر منقول خود را در بورس عرضه کنند از شمول تشریفات مزایده و مناقصه معاف می‌شوند و از سوی دیگر این قانون راه را برای اینکه دولتی‌ها بتوانند اموال غیرمنقول خود را در بورس عرضه کنند هموار خواهد کرد.

او در ادامه با اشاره به بندهای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است افزود: بند ۱۹ این سیاست ها بر ایجاد بسترهای شفاف‌سازی اقتصادی و جلوگیری از زمینه‌های بروز رانت و فساد در اقتصاد تاکید دارد عرضه ملک در بورس کالای ایران امکان دسترسی تمام مردم ایران را به تابلو بورس ایجاد کرده و مردم می‌توانند در فرآیند فروش و معامله نظارت داشته باشند در همین راستاها از اموال دولتی در یک چارچوب شفاف و مبتنی بر نظام عرضه و تقاضا واگذار می‌شود در حال حاضر علاوه بر شرکت عمران شهرهای جدید پردیس نیز از پیش قدم شده و یک عرضه را در روز چهارشنبه هفته جاری که یک واحد تجاری است در بورس کالا خواهیم داشت؛ علاوه بر این ها از سوی وزارت جهاد کشاورزی، بانک اقتصاد نوین، بانک صادرات و شهر جدید عمران هشتگرد درخواست‌هایی را برای عرضه املاک و زمین هایشان داشته ایم که البته برخی از این ها مرحله پذیرش را هم طی کردند.

فلاح با بیان اینکه برخی املاک بانک اقتصادنوین به مرحله عرضه رسیده است افزود: در روزهای آینده اطلاعیه عرضه آن منتشر خواهد شد در حقیقت عرضه ملک در بورس کالای ایران مسیر جدیدی است تا بتوانیم با عبور از آن، معاملات اموال غیر منقول نهادهای عمومی و بانک ها را در یک بستر متشکل انجام دهیم که این اتفاق بطور قطع در تسهیل گردش اطلاعات و کاهش هزینه‌های جستجو که بخشی از هزینه‌ مبادلات بوده، تاثیرگذار خواهد بود. چنانچه در آینده این بازار به یک مکان مرجع برای معامله اموال غیرمنقول بخش های عمومی و بانک ها تبدیل شود دیگر نیازی نیست که مردم برای خرید روزنامه های مختلف و اطلاعیه های گوناگون در بخش‌های مختلف را جستجو کنند. این اطلاعات در بورس کالا در اختیار همه خواهد بود و عموم مردم می توانند به راحتی به اطلاعات این بازار دسترسی داشته باشد.

کارمزد پذیرش حذف شد 

او با اعلام این که طبق مصوبه هیئت مدیره بورس کالای ایران کارمزد به پذیرش تا اطلاع ثانوی معاف شده است، افزود: عملا شرکت‌ها برای پذیرش هزینه متقبل نخواهند شد در حقیقت چنانچه معامله انجام شد، تنها کارمزد معاملات را پرداخت می کنند در غیر این صورت کارمزدی پرداخت نخواهند کرد. کار کرد بازاری که توضیح داده شد کمک به ارتقای شفافیت در عرضه اموال غیرمنقول نهادهای عمومی است اما در کنار این بازار به دنبال راه‌اندازی اوراق سلف موازی استاندارد مسکن نیز هستیم؛ امید نامه انتشار این اوراق در بورس کالا تدوین شده و به سازمان بورس اوراق بهادار پیشنهاد کرده‌ایم چنانچه این طرح تصویب شود اوراق منتشر خواهد شد. در این حوزه نیز با چندین نهاد در حال مذاکره هستیم که از این ابزار استفاده کنند.

مزایای اوراق سلف موازی مسکن

فلاح در رابطه با کارکردهای اوراق سلف موازی مسکن گفت: کارکرد این ابزار تامین مالی برای ساخت مسکن است به طوریکه شخص سازنده می تواند همانند پیش فروشی که در بازار مسکن صورت می‌گیرد از این طریق تامین مالی کند اما شاهدیم که گاهاً سازندگان به تعهدات خود عمل نمی‌کنند و خریدار باید ماه ها به دنبال این باشد که واحد ساخته شده را از سازنده تحویل بگیرد در همین راستا مجلس شورای اسلامی نیز قانونی را به تصویب برساند اما هیچ گاه آن قانون اجرایی نشد. در واقع آن قانون هم توانست به پیش خریدارها کمک کند تا در صورت رعایت نشدن تعهدات از سوی سازنده احقاق حقوق کنند. هدف ما این است که در بورس این ساز و کار را ایجاد و تضمین این تعهدات طرفین معامله را در بستر بازار سرمایه انجام دهیم.

مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران در ادامه بیان کرد: در این روش سازنده به اتاق پایاپای بورس مراجعه کرده و تعهداتی را قبول و تضامینی را ارایه می‌کند تا چنانچه در سررسید نتواند تعهدات خود را ایفا کند بتوانیم از این تضامین خسارت وارده را به پیش خریدارها پرداخت کنیم. همچنین ارزش افزوده دیگری که این اوراق ایجاد خواهند کرد این است که به جای خریداری یک واحد کامل، این است که افراد به صورت مترمربعی مسکنی را خریداری کنند و در سررسید، افرادی که تعداد اوراقی کمتر از یک واحد مسکونی را خریداری کرده‌اند این اوراق را در بازار ثانویه به فروش برساند. همچنین در زمان سررسید، چنانچه پیش فروشنده امتیاز به خریدار داده باشد در زمان سررسید بر اساس قیمت روز واحدها را خریداری کنند. از سویی می توانند واحد های باقی مانده را در بازار فرعی به فروش برسانند.

فلاح در پایان اظهار کرد: با استفاده از این ابزار می توان سرمایه های خرد مردم را تجمیع و در اختیار تولید مسکن قرار داد. در حقیقت این اوراق ابزاری برای پوشش ریسک قیمت‌ها در بازار مسکن است و به کمک آن این امکان فراهم می شود تا افراد بتوانند در طول دوره ساخت به متر مربع های خریداری شده خود اضافه کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها