• ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰
  • کد خبر: 42849
املاک

تنها ٦ روز تا عرضه یک باب واحد تجاری در بورس کالای ایران، واقع در شهر جدید پردیس به ارزش پایه ۱۰ میلیارد و ۶۳۹ میلیون ریال در بازار فرعی باقی مانده و کارشناسان این اتفاق را آغاز یک تحول بزرگ در پیوند حوزه مسکن با بازار سرمایه عنوان می کنند.

به گزارش «کالاخبر» ، براساس مواد ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور کلیه بانک‌ها و موسسات اعتباری موظف شدند بخشی از اموال خود اعم از منقول، غیرمنقول و سرقفلی را که به تملک آنها و شرکت های تابعه آنها درآمده است و به تشخیص شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مازاد است، واگذار کنند. همچنین در این قانون بر استفاده از سازوکار بورس کالای ایران در این حوزه نیز تاکید شده است.

در همین راستا شرکت عمران شهر جدید پردیس پس از پذیرش یک باب واحد تجاری در بورس کالای ایران، این واحد را در تاریخ ۲۹ مرداد ماه جاری به ارزش پایه بیش از ۱۰ میلیارد و ۶۳۹ میلیون ریال در بازار فرعی عرضه می‌کند.

براساس اطلاعیه صادره از سوی بورس کالای ایران و ارزیابی های صورت گرفته کارشناس رسمی دادگستری، یک باب واحد تجاری (مغازه) واقع در محله ۱ فاز ۲ پردیس و به مساحت ۱۷.۱۶ مترمربع مورخ ۲۹ مرداد ماه سال جاری از سوی شرکت عمران شهر جدید پردیس برای فروش روی تابلوی فرعی بورس کالای ایران می‌رود.

متقاضیان از روز انتشار اطلاعیه عرضه به مدت ۱۰ روز کاری فرصت دارند تا از این واحد بازدید کنند و درصورت رضایت برای شرکت در این معامله اعلام آمادگی نمایند. فروش این واحد به صورت ۳۰ درصد نقد و ۷۰ درصد به صورت اقساط ۴۸ ماهه است و افراد برای ثبت سفارش نیازمند دریافت کد بورسی از یکی از ۸۶ شرکت کارگزار حاضر در بورس کالا هستند. در تاریخ عرضه، کارگزار به نمایندگی از مشتری، تقاضای خود را ثبت خواهد کرد و برای ثبت درخواست، مشتری بایستی ۳ درصد ارزش پایه ملک را به حساب بورس واریز نماید یا از طریق مکانیزم حساب وکالتی بورس برای این موضوع اقدام کند تا کارگزار مربوطه در مکانیزم حراج شرکت نماید و در نهایت ملک به بالاترین قیمت پیشنهادی فروخته خواهد شد.

همچنین بعد از برگزاری حراج، برنده معامله، باقیمانده ۳۰ درصد وجه اولیه را به حساب بورس کالا واریز و چک ها را هم نزد شرکت عمران شهر جدید پردیس تحویل می نماید و با امضای مبایعه نامه، فرایند معامله در بورس کالا تمام می شود. سه روز بعد از امضای مبایعه نامه، شرکت عمران پردیس ملک را به خریدار تحویل خواهد داد.

در همین زمینه، کارگزار عرضه کننده این ملک در بورس کالا می گوید: یکی از از ضعف های بازار املاک، عدم وجود شفافیت در قیمت گذاری است و در حال حاضر با فعالیت گسترده شبکه های اجتماعی در این حوزه، متاسفانه شاهد آن هستیم که افراد تاثیرگذار و دارای اموال قابل توجه در مناطق مختلف، قیمت ها را در بازار مسکن تعیین می کنند و به دنبال آن، روندهای کاذبی در قیمت ها ایجاد می کنند که به جامعه مصرف کننده ضربه می زند.

به گفته وی، با عرضه املاک در بورس کالا، که در حال حاضر زیرساخت های آن فراهم است، می توان اطمینان داشت که شفافیت قیمتی و معاملاتی در این بازار برقرار خواهد شد.

وی مزیت دیگر عرضه املاک در بورس کالا را اطلاع عموم از این عرضه ها دانست و گفت: با عرضه املاک در بورس کالا عموم مردم در جریان این عرضه ها قرار خواهند گرفت که این امر نکته بسیار مهمی است. حال آنکه در بازار سنتی وقتی در منطقه ای ملکی عرضه می شود، تنها افراد ذی نفوذ دارای سرمایه و یا چند بنگاه دار که در آن منطقه حضور دارند، از آن مطلع می شوند. ضمن اینکه به کمک سازوکار بورس، شائبه هایی که ممکن است در مزایده اموال به روش سنتی در بازار مسکن مشاهده شود، از بین خواهد رفت.

عرضه های جدید در راه است

اما جواد فلاح مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالا در خصوص عرضه املاک در بورس کالا از عرضه های جدید در بورس خبر می دهد.

وی می گوید: بانک اقتصاد نوین و همین طور شرکت شهر جدید هشتگرد برای عرضه چند ملک خود درخواست پذیرش داشته اند. همچنین مذاکراتی را با وزارت کشاورزی برای عرضه اموال غیرمنقول این وزارتخانه نیز داشته ایم و کلیه نهادهای عمومی و دولتی که تاکنون اموال غیر منقول خود را از طریق مزایده به فروش رسانده و واگذار می کردند، می توانند در این بستر فعال شوند و فروش خود را در یک سیستم شفاف انجام دهند.

مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالا، عرضه املاک را در چارچوب سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی دانست و اظهار داشت: بند ۱۹ سیاست های اقتصاد مقاومتی، شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد و جلوگیری از زمینه های بروز رانت و فساد در اقتصاد است و معتقدیم بازار فیزیکی اموال غیر منقول برای عرضه کنندگان بخش عمومی، کمک بسزایی در راستای تحقق این بند از سیاست های اقتصاد مقاومتی است و بورس کالای ایران، بستری است که کلیه مردم می توانند بر فرآیند فروش اموال دولت و بیت المال نظارت نمایند.

بورس کالا مرجع قیمت می شود

حسن رضایی پور کارشناس و فعال بازار سرمایه نیز در این باره گفت: حذف مزایده های غیرشفاف به کمک حراج در بورس کالا می تواند به تصمیم گیران اعم از خریدار و فروشنده کمک کند. 

وی تاکید کرد: مشکل مزایده ها به روش سنتی این است که متاسفانه در سازمان ها و ارگان های مختلف در حراج این قبیل دارایی ها، احتمال دستکاری قیمتی و یا صدور سیگنال های اشتباه و ایجاد رانت برای فرد یا ارگانی خاص وجود دارد. این در حالی است که در بورس کالا از مکانیسم معاملات شفافی در حراج برخوردار است و می تواند از بروز این نقاط تاریک در مزایده های سنتی جلوگیری کند.
این کارگزار کالایی به مزایای جانبی این اقدام مثبت نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه قیمت ملک یکی از متغیرهای اصلی در اقتصاد کشور است با عرضه املاک نهادها و ارگان های دولتی و غیردولتی در بورس کالا می توان به یک شاخص شفاف در بازار املاک دست یافت. به طوری که براساس این شاخص سیاستمداران، تصمیم سازان و دولت از افزایش و یا کاهش واقعی قیمت ها مطلع می شوند و این بازار به یک مرجع قیمتی شفاف تبدیل می شود.
وی تاکید کرد: فارغ از عرضه برنامه ریزی شده برای فروش یک باب واحد تجاری در شهر پردیس، ادامه این عرضه ها اطلاعات شفافی را چه برای دولتمردان و چه برای عموم در اختیار می گذارد و نکته مهم این است که در حوزه املاک و یا کالاهای با ارزش سرمایه سنگین، بهترین مکانیسم معاملاتی روش حراج است و بورس کالا نیز ایده آل ترین مکان برای انجام این معاملات تلقی می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها