• ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۷
  • کد خبر: 42817
جلسه

بیست و ششمین جلسه کمیته راهبری مدیریت تقاضای پتروشیمی با محوریت اصلاح سهمیه های خرید پی وی سی برگزار شد و طی آن صادقی نیارکی اعلام کرد که اگر مستنداتی مبنی بر تولیدکننده واقعی بودن واحدی وجود داشته باشد، شخصا موضوع اصلاح و برگشت سهمیه را پیگیری خواهد کرد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از اینپیا، در این جلسه عباسعلی متوسلیان، رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی، گفت: سهمیه تولیدکنندگان به صورت جدی تا ۸۰ درصد نیز کاهش پیدا کرده است و برخی از تولیدکنندگان بر این باورند که سهمیه آنها به نادرست کاهش پیدا کرده است و این تولیدکنندگان در برخی موارد ناچار به تعطیلی واحدهای خود شده اند.

وی ادامه داد: ۹ تشکلی که مصرف کننده پی وی سی هستند، ضینفعان پی وی سی هستند و از سال ۹۴ از ۴۳۰ تا ۴۵۰ هزار تن مصرف کشور بوده است و کل صنایع چیزی در حدود ۳۵۰ هزار تن مصرف دارند.

متوسلیان افزود: تولیدکننده دنبال تولید می رود، اما دلال به دنبال دور زدن قوانین می رود و باز هم سهمیه را به دست می آورد و سهمیه تولیدکنندگان واقعی باید بازگردد.

وی همچنین به این نکته نیز اشاره کرد که مالیات بر ارزش افزوده موجب شده است که برخی از تولیدکنندگان فروش خود را رسمی انجام ندهند.

این در حالی است که به باور دکتر مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت، سهمیه ها چیزی در حدود ۱۰۸ هزار تن در ماه هستند و در سال به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن می رسد و وزارت صمت به درستی ۳۰ درصد را کاهش داده است. چرا که هم تولید کاهش پیدا کرده است و هم صادرات و مصرف در سال گذشته ۲۵ هزار تن بود و تقاضای کنونی غیر واقعی است.

وی ادامه داد: برای اصلاح سهمیه های پی وی سی در ابتدا متوسط خرید مصرف کنندگان پی وی سی در دو سال اخیر با احتساب ماه هایی که خریداری کرده اند به دست آمده است. در مرحله بعدی نیز آمار تولید مورد بررسی قرار گرفته است و کسانی که مواد اولیه بیشتر از تولید خود خریداری کرده اند، مشخص است که مواد اولیه خود را در بازار به فروش رسانده اند.

صادقی نیارکی افزود: با این حال اگر مستنداتی برای بیشتر بودن خرید مواد اولیه و یا بیشتر بودن تولید از مقداری که وزارت صمت در دست دارد، وجود داشته باشد، کاهش سهمیه ها اصلاح خواهد شد. از این رو راه برای اصلاح کاهش سهمیه ها وجود دارد.

معاون امور صنایع وزارت صمت ادامه داد: بر این اساس هیچ تولیدکننده واقعی بدون سهمیه متناسب نخواهد ماند و اگر مستنداتی برای تولیدکننده بودن واحدی وجود داشته باشد، من شخصا بدون هماهنگی با هیچ کمیته ای به عنوان معاون وزیر سهمیه آن واحد را برمی گردانم. با این حال مستندات باید ارائه شود.

وی اظهار کرد: تولیدکننده واقعی اگر از طریق تشکل های مربوط به وزارت صمت معرفی شود، سهمیه آن تولیدکننده باز می گردد. به شرطی که آمار فروش داشته باشد و مستندات در دسترس باشد.

وی همچنین در پاسخ به این که اگر مصرف کنندگان پی وی سی و تشکل های این حوزه مایل به برگشت همه سهمیه ها باشند، باید متعهد شوند که رقابت ۶۰ درصدی را پرداخت می کنند و تقاضای ۱۰۸ هزار تنی را برای عرضه ۳۰ هزار تنی قبول کنند.

صادقی نیارکی همچنین در ادامه گفت: بسیاری از تولیدکنندگان بر این باورند که سهمیه ها باید بر اساس مالیات بر ارزش افزوده تنظیم شود و اکنون نیز تلاش داریم که این موضوع اجرا شود. با این حال اگر تشکل ها واحدهایی را که مالیات بر ارزش افزوده نمی دهند را معرفی کنند، ما حاضریم با قبول تبعات توسط آن تشکل، سهمیه ها را بازگردانیم.

سعید ترکمان، رئیس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران نیز در پایان خاطر نشان کرد: ۲۰ درصد پی وی سی را صنعت لوله و اتصالات پی وی سی مصرف می کند و نمی تواند رقابت های بالا را به دلیل حاشیه سود پایین متحمل شود. از این رو برای این صنعت کاهش رقابت ها ضروری است.

وی ادامه داد: ضمن این که اصلاح سهمیه ها می تواند بازار را از حضور دلالان خالی کند تا التهاب از بین برود. این در حالی است که خود انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی بارها در ماه های گذشته خواستار کاهش رقابت ها و خروج دلالان از بازار شده اند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها