صندوق طلا

صندوق‌های با پشتوانه طلا، یکی از انواع صندوق‌های قابل معامله (ETF) در بورس کالا هستند البته این صندوق‌ها در دنیا با توجه به اینکه در کالا (سکه طلا، نفت، نقره، ذرت و....) سرمایه‌گذاری می‌کنند، به صندوق‌های کالایی قابل معامله یا Exchange Traded Commodities) ETC) معروفند.

به گزارش کالاخبر؛ سید رامین ابوالفضلی مدیر پرتفوی تامین سرمایه لوتوس پارسیان در خصوص کارکرد این ابزار مالی می‌گوید: صندوق‌های طلا یکی از ابزارهای نوین مالی هستند که اشخاص حقیقی و حقوقی جهت متنوع‌سازی پرتفوی خود، پوشش ریسک نرخ ارز و تورم و ... می‌توانند از این ابزار استفاده کنند.

او ادامه داد: جای خالی چنین ابزاری بیش از پیش در بازار سرمایه احساس می‌شد که اولین صندوق کالایی در ایران خرداد ماه ۱۳۹۶ توسط تامین سرمایه لوتوس پارسیان با نام صندوق با پشتوانه طلای لوتوس پذیره‌نویسی شد. صندوق‌های طلا با سرمایه مشتریان خود اقدام به سرمایه‌گذاری در گواهی سکه تحویل یک روزه بورس کالا (سکه امامی) و اوراق مشتقه مبتنی بر سکه طلا (آتی و آپشن سکه) می‌کنند. حداقل ۷۰ درصد از ارزش کل دارایی‌های صندوق باید در گواهی سپرده کالایی سکه طلا سرمایه‌گذاری شود.

نحوه سرمایه‌گذاری و بازدهی صندوق‌های طلا

ابوالفضلی در خصوص بازدهی این صندوق‌ها می‌گوید:‌ بازدهی صندوق‌های قابل معامله در بورس از تغییر ارزش دارایی‌های  سرمایه‌گذاری شده توسط آنها ایجاد می‌شود که به آن ارزش ابطال یا NAV ابطال نیز گفته می‌شود. برای صندوق‌های با پشتوانه طلا، ارزش صندوق وابسته به قیمت گواهی سکه است. افرادی که در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند در حقیقت در سکه و طلا سرمایه‌گذاری کرده‌اند ارزش این صندوق‌ها وابسته به قیمت گواهی سکه است و با افزایش یا کاهش قیمت گواهی سکه، ارزش واحدهای صندوق نیز افزایش و یا کاهش می‌یابد. یعنی سرمایه‌گذار با تغییر ارزش واحدهای صندوق می‌تواند همانند قیمت سکه یا سهام بازدهی کسب کند.

او اضافه کرد: ‌نحوه سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها همانند بقیه صندوق‌های قابل معامله است که با داشتن کد بورسی می‌توان اقدام به سرمایه‌گذاری کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها