فولاد

عضو هیات مدیره انجمن فولاد با تشریح جزئیات جلسه تولیدکنندگان فولاد با مسئولان دولتی، گفت: در جلسه تولیدکنندگان فولاد با محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور، دولت حمایت خود را از عرضه فولاد در بورس کالا اعلام و نهاوندیان نیز بر عرضه فولاد متناسب با نیاز کشور تاکید کرد.

به گزارش «کالاخبر»؛ سید رضا شهرستانی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با تشریح جزئیات جلسه تولیدکنندگان فولاد با محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور که در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، اظهار داشت: در این جلسه در خصوص مدیریت بازار فولاد و چگونگی عرضه در بورس مباحثی مطرح شد و دولتی ها حمایت خود را از ادامه عرضه فولاد در بورس کالا اعلام کردند.

وی با بیان اینکه تاکنون قیمت زنجیره فولاد بر مبنای ضرایبی از معدل ۳ ماهه قیمت شمش فولاد خوزستان تعیین شده است، تصریح کرد: خواسته تولیدکنندگان فولاد این بود که ضرایب تعیین قیمت زنجیره فولاد اعم از کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی تغییر نکند زیرا با برخی تصمیمات معاونت معدنی، نتایج ۱۲ ساله قیمت گذاری زنجیره فولاد زیر سوال رفته بود. در عین حال با افزایش ضرایب، قیمت فولاد شدیداً افزایش می یابد.

شهرستانی ادامه داد: در این جلسه آقای نهاوندیان تاکید کرد که دولت به دنبال ایجاد اقتصاد سالم و به دور از دخالت دولت است. در عین حال ایشان بر عرضه فولاد متناسب با نیاز کشور تاکید کرد. در مقابل، تولیدکنندگان نیز عنوان کردند که اگر دولت دخالتی در قیمت گذاری نداشته باشد و سقف قیمتی تعیین نشود، بازار به تعادل خواهد رسید.

وی افزود: همچنین عنوان کردیم که اگر هزینه حمل از درب کارخانه تا بازارهای صادراتی از قیمت فولاد کسر شود، قیمت داخلی مشخص می شود. پس نباید سقف قیمتی دستوری تعیین شود تا بین صادرات و بازار داخل تعادل برقرار شود.

عضو هیات مدیره انجمن فولاد با بیان اینکه تعیین سقف قیمتی برای فولاد باعث ایجاد رانت شده است، گفت: قرار شد ببینیم طی دو ماه آینده وضعیت بازار به چه صورت در می آید و در مورد برداشتن سقف قیمت در بورس نیز کار کارشناسی صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه افزایش عرضه فولاد باعث رفع مشکل گرانی این محصول خواهد شد، گفت: افزایش عرضه زمانی صورت می گیرد که قیمت گذاری دستوری نداشته باشیم زیرا تعیین قیمت دستوری باعث ایجاد تقاضای کاذب در بازار می شود.

به گفته شهرستانی، نهایتاً در این جلسه قرار شد ضرایب قیمت زنجیره فولاد تغییری نکند و عرضه فولاد در بورس کالا ادامه یابد. در مورد سقف قیمت در بورس نیز بررسی دقیق تری انجام شود.

وی ادامه داد: در جلسه نهاد ریاست جمهوری، معاون معدنی وزارت صنعت و همچنین نمایندگانی از بورس کالا حضور داشتند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها