امرالله امینی

امرالله امینی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: باید واقعیت را بپذیریم، طی دو سال گذشته که با هدف کنترل قیمت خودرو به تشدید قیمت گذاری در این صنعت روی آوردیم، مصرف کنندگان از افزایش مداوم قیمت ها در بازار گله مند هستند، تولیدکنندگان از نرخ ها ناراضی اند و از سوی دیگر شرایط برای تنوع محصولات و افزایش کیفیت نیز مهیا نشده است؛ پس باید نسخه درمان این صنعت تغییر کند و آن، عرضه خودرو در بورس کالاست.

امرالله امینی در گفت و گو با کالاخبر عنوان کرد: امروز خودروسازان می گویند با توجه به قیمت گذاری دستوری، آن ها به طور متوسط هر دستگاه خودرو را با زیان ۵ میلیون تومانی تولید می کنند و به همین خاطر اگر چنین وضعیتی برای سال های آینده نیز ادامه پیدا کند، به طور قطع خودروسازان برای خروج از زیاندهی مجدد باید دوباره طی ۵ ساله آینده از محل تجدید ارزیابی دارایی ها افزایش سرمایه دهند، این درحالیست که خودروسازان خودرو را به قیمت درب کارخانه تحویل می دهند، اما این محصول به دست مصرف کننده واقعی نمی رسد و آن ها مجبور هستند، این محصول را به قیمت بازار آزاد تهیه کنند.

امینی عرضه خودرو در بورس کالا را به عنوان همان تغییر نسخه درمان اعلام می کند و می گوید: قیمت گذاری خودرو براساس مکانیسم عرضه و تقاضا، بهترین نسخه برای درمان بازارهای کالایی ماست تا هم به واسطه عرضه کالاها، قیمت واقعی کشف شود و هم شفافیت بر اقتصاد حاکم شود.

به گفته این اقتصاددان، همواره یکی از مشکلاتی که در اقتصاد ما وجود دارد، قیمت گذاری دستوری در بازارهای مختلف بوده که این امر چیزی جزء فساد و رانت ایجاد نکرده، نمود عینی این موضوع را در بازار خودرو و دادگاه های که در این زمینه برگزار شد، مشاهده کردیم، بنابراین اگر خودرو در بورس کالا عرضه شود، معاملات آن شفاف خواهد بود و دیگر از فساد و رانت در این بازار خبری نخواهد بود.

دخالت در قیمت های بورس، ممنوع

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: در چنین فضایی دولت می تواند به خوبی بازار خودرو را رصد کند و اجازه سوء استفاده به سودجویان و دلالان را ندهد.

وی با بیان اینکه البته موضوع مهم آن است که به هیچ عنوان نباید دولت در قیمت های تابلوی بورس دخالت کند و باید براساس رسالت بورس کالا، اجازه کشف قیمت را دهد، گفت: قدر مسلم کشف قیمت در بورس کالا باید براساس مکانیسم بازار و عرضه و تقاضا انجام شود و امکان تقویت سمت عرضه به شکل شفاف نیز برای دولت و برای تنظیم بهتر بازار فراهم می شود.

بازی برد برد برای تولیدکننده و مصرف کننده

امینی در پاسخ به این پرسش که آیا واقعی سازی قیمت خودرو در بورس کالا منجر به رشد قیمت ها و سخت تر شدن اوضاع مصرف کنندگان نمی شود؟ گفت: به اعتقاد بنده بهای واقعی خودرو که براساس عرضه و تقاضا کشف می شود، کمتر از قیمت هایی خواهد بود که امروز مصرف کنندگان واقعی در بازار آزاد خریداری می کنند، بنابراین ورود خودرو به بورس از هر لحاظ هم به نفع خودروساز خواهد بود و هم به نفع خریدار است که با قیمت اقتصادی تری نیاز خود را برطرف می کند.

نقش بورس کالا در ارتقا کیفیت و تنوع تولید

وی در ادامه گفت و گو با کالاخبر اضافه کرد: از سوی دیگر عرضه خودرو در بورس کالا در ادامه می تواند به تامین مالی خودروسازان نیز منجر شود، زیرا این روزها خودروسازان با کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش مواجه هستند که اگر عرضه محصولات آن ها در بورس کالا تداوم داشته باشد و این عرضه ها به صورت روتین انجام شود، می توانند به پشتوانه عرضه های فیزیکی خودرو، اورق سلف موازی استاندارد خودرو را نیز منتشر کنند که این مسئله نقطه عطفی برای صنعت خودرو خواهد بود؛ چراکه خودروسازان هم محصولاتشان را با نرخی واقعی می فروشند، هم نیازهای مالی خود را با ابزارهای مالی بورس کالا برطرف می کنند و از همه مهم تر شاهد بازاری شفاف و به سود مصرف کنندگان نیز خواهیم بود؛ اینجاست که زمینه تنوع تولید و ارتقا کیفیت محصولات فراهم می شود.

امینی با اشاره به اینکه در دو سال گذشته نیز چند عرضه خودرو در بورس کالا انجام شد، تصریح کرد: شرکت سایپا محصول سراتو را در بورس کالا عرضه کرد هرچند این عرضه ها ادامه پیدا نکرد، اما در آن مقطع این مسئله موفقیت آمیز بود واگر این روند از سوی خودروسازان ادامه پیدا می کرد، امروز شاهد بودیم که عرضه خودرو در بورس کالا جا افتاده بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها