• ۲۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
  • کد خبر: 42166
روسیه دلار

سهم اوراق دلاری از سبد ارزی روسیه بار دیگر کاهش یافت.

به گزارش «کالاخبر»، به نقل از اسپوتنیک، روند فاصله گرفتن روسیه از دلار در ماه های اخیر بار دیگر تشدید شده است؛ تا جایی که طبق اعلام بانک مرکزی این کشور تا ابتدای ماه ژوییه این کشور ۵۶۹ میلیارد دلار ذخایر طلا و ارز داشته که در مقایسه با ماه قبل ۲.۷ میلیارد دلار بیشتر شده است. هم چنین در مقایسه با مدت مشابه سال قبل روسیه ۵۰ ملیارد دلار به ذخایر طلا و ارز خود افزوده است. 

در طول چهار سال اخیر میزان ذخایر طلا و ارز روسیه غالبا صعودی بوده است و مدیران بانک مرکزی این کشور امیدوارند این مساله باعث کاهش نوسانات بازارهای مالی و آسیب پذیری در برابر تکانه های خارجی نظیر تحریم ها شود.

تا تاریخ یکم ژوییه میزان ذخایر ارزی این کشور با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۴۳۸ میلیارد دلار رسیده اما میزان ذخایر طلا ۲.۵ درصد بیشتر شده و به ۱۳۰.۸ میلیارد دلار رسیده است.

سه سال پیش روسیه با در اختیار داشتن ۱۰۵ میلیارد دلار اوراق قرضه وزارت خزانه داری یکی از بزرگ ترین دارندگان این اوراق در جهان بود اما از آن زمان تاکنون حدود ۹۶ درصد از این اوراق را واگذار کرده است.

ژاپن و چین بزرگ ترین دارندگان اوراق قرضه وزارت خزانه داری آمریکا هستند و هر کدام بالغ بر یک تریلیون دلار از این اوراق را در اختیار دارند. انگلیس نیز سومین کشور از این نظر است.

اولگ کوزیمین- کارشناس ارشد اقتصادی در مؤسسه رنسانس کپیتال - در همین رابطه گفت: با هدف تقویت ذخایر طلا، فکر می‌کنم بانک مرکزی دست به واردات طلا بزند. تداوم تنش‌ها با واشنگتن بدان معنا خواهد بود که میلیاردها دلار دیگر از ذخایر ارزی روسیه با طلا جایگزین خواهند شد.

طلا در حال حاضر ۲۰ درصد ذخایر ارزی و دلار ۲۲ درصد ذخایر ارزی بانک مرکزی روسیه را تشکیل می‌دهد. این در حالی است که سهم دلار از ذخایر ارزی روسیه در اواسط سال ۲۰۱۷ معادل ۲۲ درصد بود. بانک مرکزی روسیه در ماه فوریه به تنهایی حدود ۴۰ درصد از خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی جهان را انجام داده است.

طبق اعلام بانک مرکزی روسیه، تا پایان ماه مارس و به عنوان راهبرد متنوع سازی ذخایر ارزی، ذخایر طلای این کشور  به حدود ۲۳۰۰ تن به ارزش ۱۲۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها