محصولات کشاورزی

براساس پیش بینی های بانک جهانی، انتظار می‌رود در سال تولیدی جاری تولید سه غلات اصلی و پرمصرف در دنیا یعنی گندم، برنج و ذرت، ۳.۶ درصد بیشتر از سال قبل باشد که تقریباً برابر با نرخ رشد تقاضاست. در این شرایط می‌توان انتظار داشت شاخص قیمت این محصولات مهم کشاورزی در دنیا در سال جاری تقریباً باثبات باشد.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»، بازار محصولات کشاورزی و غذایی، از مهم‌ترین بازارهای دنیاست که تأثیر زیادی بر روی خانوارها دارد. به گزارش «بانک جهانی» در اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی نگرانی‌های زیادی در مورد احتمال افت شاخص قیمت مواد غذایی به دلیل افزایش تولید وجود داشت، ولی بررسی شاخص‌های قیمت مواد غذایی در سال جاری میلادی نشان می‌دهد که در این سال باوجود بحران کرونا و چالش‌های اقتصادی ناشی از آن، شاخص قیمت مواد غذایی تقریباً باثبات بوده است و تغییر بزرگی در شاخص‌های آن تجربه نشده است.

نکته مهم‌تر اینکه بانک جهانی پیش‌بینی کرده تا انتهای سال جاری همین ثبات در شاخص قیمت مواد غذایی وجود خواهد داشت و با افزایش ناگهانی قیمت‌ها روبرو نخواهیم شد، اما وضعیت در سال ۲۰۲۱ اندکی متفاوت خواهد بود.

براساس گزارش بانک جهانی، انتظار می‌رود در سال تولیدی جاری تولید سه غلات اصلی و پرمصرف در دنیا یعنی گندم، برنج و ذرت، ۳.۶ درصد بیشتر از سال قبل باشد که تقریباً برابر با نرخ رشد تقاضاست. در این شرایط می‌توان انتظار داشت شاخص قیمت این محصولات مهم کشاورزی در دنیا در سال جاری تقریباً باثبات باشد.

 تأثیر تغییرات نرخ نفت بر قیمت مواد غذایی

 بانک جهانی پیش‌بینی می‌کند در سال ۲۰۲۱ شاخص قیمت مواد غذایی در دنیا نسبت به سال جاری ۸ درصد کاهش یابد که دلیل آن را می‌توان در کاهش قیمت انرژی مانند نفت و فراورده‌های آن دانست.

بانک جهانی در مورد تأثیر تغییر قیمت منابع انرژی در سال جاری روی شاخص قیمت مواد غذایی نوشت: «کاهش تاریخی قیمت منابع انرژی در دنیا به دلیل همه‌گیری کرونا مستقیماً روی شاخص مواد غذایی اثر دارد، چراکه منابع انرژی در تولید انواع کودهای شیمیایی استفاده می‌شود و افت قیمت انرژی، قیمت تمام‌شده این نهاده‌ها و مواد اولیه تولید محصولات کشاورزی و فراورده‌های غذایی را نیز کمتر می‌کند و درنهایت در قیمت تمام‌شده کالاها در بازار جهانی نمود پیدا خواهد کرد.»

در بخش دیگر گزارش بانک جهانی آمده است: «در سال جاری متوسط قیمت منابع انرژی در دنیا ۴۵ درصد پایین‌تر از سال ۲۰۱۹ خواهد بود و درنتیجه قیمت انواع کودهای شیمیایی مورداستفاده در تولید محصولات کشاورزی در دنیا بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کمتر از سال قبل خواهد بود. این تحول می‌تواند باعث کمتر شدن شاخص قیمت مواد غذایی تا سقف ۸ درصد در سال ۲۰۲۱ شود.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها