سلاح ورزی

حسین سلاح ورزی گفت: بورس کالا طی سال های گذشته به صورت مرتب سبد محصولات و ابزارهای مالی خود را گسترش داده و بر همین اساس کمک بسیار جدی به بحث شفافیت و تنظیم منطقی بازار کالا داشته است؛ در همین زمینه دیدگاه شورای عالی بورس، توسعه ابزارهای مالی بورس کالا و حمایت از نوآوری ها در این حوزه است.

این عضو شورای عالی بورس در گفت و گو با «کالاخبر»به لزوم توسعه ابزارهای مالی به ویژه در دوره های رکود جهت حمایت از صنایع و تولیدکنندگان اشاره کرد و اظهار داشت: در دوره‌های رکود، خریدار در تامین سرمایه در گردش موردنیاز برای خرید مواد اولیه مصرفی در تولیداتش دچار مشکلاتی می شود. فروشنده مواد اولیه نیز غالبا برای تولیدات خود مشتری چندانی پیدا نمی‌کند و افزایش موجودی انبارها نگرانی از کاهش حجم تولید را دربر دارد. این موارد البته بارها در اقتصادهای جهان تجربه شده است و برای استفاده از این موقعیت‌ها ابزارهای مالی خاصی طرح‌ریزی شده که به نظر می‌رسد زمان استفاده و توسعه این ابزارها فرارسیده است. 
حسین سلاح ورزی به ظرفیت های موجود برای استفاده از ابزارهای مالی متنوع در بازار سرمایه و به ویژه بورس کالا اشاره کرد و گفت: در بورس کالا تجربه موفقی برای استفاده از ابزارهای مالی نوین وجود دارد و دیدگاه شورای عالی بورس، توسعه ابزارهای مالی بورس کالا و حمایت از نوآوری ها در این حوزه است.

توسعه ابزار گواهی سپرده کالایی
این عضو شورای‌ عالی بورس به ضرورت استفاده از ابزارهای مالی برای حمایت از صنایع مختلف در دوره رکود اشاره کرد و گفت: سال‌هاست که استفاده از ابزارهای مالی در بورس کالا آغاز شده و فراز و نشیب‌های بسیاری داشته اما هم‌اکنون تجربیات ذی‌قیمتی در این‌خصوص وجود دارد و امیدواریم رفته رفته استفاده از ظرفیت‌ ابزارهای مالی در حمایت از تولید در بورس‌های کالایی رونق بیشتری بگیرد. چراکه روزهای سخت فعلی، زمانی برای حمایت‌های همه‌جانبه از صنایع تولیدی در کشور است و در این بین ابزارهای مالی ظرفیتی بعضا ناشناخته به‌شمار می‌رود که نیاز به توسعه بیشتر دارد.
به گفته وی، گواهی سپرده کالایی از جمله ابزارهایی است که به مرور و در شرایط فعلی جذابیت بالاتری به خود اختصاص می‌دهد که توسعه آن پتانسیل ایجاد صندوق‌های سپرده (سرمایه‌گذاری) کالایی را نیز در بر دارد. صندوق‌های کالایی سال‌هاست که در بازارهای معتبر جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و جای خالی آنها در نوسان نرخ به‌وضوح قابل رهگیری است. 
ای عضو شورای عالی بورس اظهارکرد: تجربه نشان داده که وقفه یا کاهش عرضه مواد اولیه، تکانه‌های قیمتی بزرگی را در بازار به همراه دارد که یک تهدید جدی به‌شمار رفته و همچنین اشتغال را تهدید خواهد کرد. در چنین شرایطی به کمک ابزارهای مالی می‌توان روند عرضه امن مواد اولیه را در کشور تضمین کرد که خروجی آن رشد جدی اشتغال در صنایع مختلف است، اگرچه باید نگاه به بازارهای صادراتی را نیز در دستور کار قرار دهیم.

ایفای نقش موثر بورس در تنظیم گری عرضه و تقاضا
وی به نقش تنظیم گری بورس ها نیز اشاره کرد و گفت: همانطور که در کشورهای مختلف بورس کالا به عنوان یک بازار شفاف فعال است، در ایران نیز فعالیت این بورس طی سال های گذشته آثار بسیار مثبتی در تنظیم رابطه بین بخش عرضه و تقاضا و به تبع آن در زمینه قیمت کالاهای مختلف داشته است.
سلاح ورزی با اشاره به روند رو به توسعه بورس کالا گفت: بورس کالا طی سال های گذشته به صورت مرتب سبد محصولات و ابزارهای مالی خود را گسترش داده و بر همین اساس کمک بسیار جدی به بحث شفافیت و تنظیم منطقی بازار کالا داشته است؛ در همین زمینه دیدگاه شورای عالی بورس، توسعه ابزارهای مالی بورس کالا و حمایت از نوآوری ها در این حوزه است. 
وی افزود: به ویژه، در شرایطی که کشور با تحریم های ظالمانه جدی مواجه شده و فرآیند تجارت خارجی آن با دیگر کشورها نیز مختل شده است، اختلالاتی هم در حوزه عرضه و تقاضا پدیدار شده که نیاز به تدبیر و تدبر بیشتر در مواجه با این بازار دارد. به طوری که در حال حاضر مهم ترین چالش هایی که پیش روی این بازار هست، از یک سمت کاهش عرضه و از طرف دیگر، نوسان تقاضا در برخی حوزه ها است که در نتیجه آن شاهد بروز التهاباتی در معاملات این کالاها هستیم.

کاهش مداخلات دولت و وزارت صمت در بورس
این عضو شورای عالی بورس تاکید کرد: توصیه و پیشنهاد بنده این است که دولت و وزارت صمت مداخلات خود را در مکانیسم های معاملاتی بورس به حداقل رسانده و بیشتر نقش تنظیم گری را برعهده داشته باشد. چراکه مداخله در قیمت گذاری کالاهای مختلف می تواند موجب بروز رانت و فساد می شود؛ این در حالی است که بهترین کار برای رفع التهابات بازارها تقویت بخش عرضه است و باید در نظر داشت که با وجود بورس کالا به عنوان بازاری شفاف در کشور، نیازی به قیمت گذاری دستوری نیست و قیمت ها در بورس کالا و در مقابل دیدگان مسوولان می تواند نظارت و تنظیم شود. 
نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران به آسیب های قیمت گذاری دستوری در اقتصاد کشور تاکید کرد و افزود: نظام قیمت‌گذاری دستوری و دخالت دولت در تعیین قیمت از سابقه طولانی در کشور و دنیا به خصوص طی ٤٠ سال اخیر برخوردار است، در اغلب مواقع این اقدام به عنوان یک سیاست شکست خورده تلقی شده و هیچگاه در کشور با نتیجه و جواب مثبتی همراه نبوده است.
سلاح ورزی با تاکید بر اینکه قیمت گذاری دستوری زمینه ایجاد رشد، توسعه و افزایش کیفیت کالا در بازار را از بین خواهد برد، افزود: قیمت گذاری دستوری علیرغم آسیب هایی که در بازار ایجاد می کند زمینه ایجاد رانت، فساد در بازار را هم فراهم خواهد کرد و می توان گفت که چنین قیمت گذاری منجر به سرکوب قیمتی در بازار و کاهش انگیزه تولیدکنندگان می شود.
سلاح ورزی در خاتمه گفت: بورس کالا، بازار شفاف و قابل رصدی را در اختیار همگان از جمله مسوولان قرار داده است که از این رو می توان قیمت کالاها را براساس عرضه و تقاضا به صورت واقعی کشف کرد و با توجه به شفافیت این بورس در راستای تنظیم بازار و تعادل قیمت ها از طریق شیوه های بازاری اقدام کرد؛ از این رو نیازی به قیمت گذاری اجباری بر کالاها نیست و تقویت بورس کالا به خصوص در شرایط بحرانی فعلی به اقتصاد کشور کمک شایانی می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها