بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که برگزاری مجمع عادی سالانه و فوق العاده و تقیسم سود ،راه اندازی سامانه اطلاع رسانی سهامداران،نقش بانک‌ها در معاملات گواهی سپرده سکه طلا ، عرضه در بورس، راهکار خلاصی از هیجان بازار خودرو و تامین مالی ۱۰ هزار میلیارد ریالی فولاد مبارکه از بورس کالا از مهم ترین آنها بود.

بورس کالا در مسیر تبدیل شدن به بزرگترین بازار کالایی منطقه

به گزارش «کالاخبر» ، مجمع عمومی عادی سالانه و فوق العاده شرکت در بورس کالای ایران روز یکشنبه ۸ تیر ماه با حضور سهامداران این شرکت در مرکز همایش های بین المللی رازی برگزار شد که مدیرعامل بورس کالای ایران علاوه بر تشریح دستاوردهای سال ۹۸، اهم برنامه های این بورس در سال ۹۹ را تشریح کرد.

حامد سلطانی نژاد در اعلام برنامه های کلان سال ۹۹ بورس کالا از تمرکز ویژه این بورس بر توسعه ابزارهای مالی جدید خبر داد و گفت: بورس کالا در تلاش است تا به بزرگترین بازار کالایی متشکل منطقه و مرجع پایدار قیمت کالاها و اوراق بهادار مبتنی بر کالا که در تولید آن ها دارای مزیت هستیم، تبدیل شود.

وی ادامه داد: راه اندازی معاملات اوراق خرید دین کالایی برای تامین مالی تولیدکنندگان، راه اندازی قراردادهای مشتقه و گواهی سپرده کالایی روی دارایی های پایه جدید، افزایش به کارگیری قراردادهای کشف پریمیوم ، راه اندازی معاملات مناقصه در رینگ صادراتی از دیگر برنامه های کلان سال ۹۹ است.

تقسیم سود ۱۰۰ ریالی بین سهامداران بورس کالا

در مجمع عمومی عادی سالیانه و فوق العاده بورس کالای ایران سهامداران با رأی اکثریت، عملکرد این شرکت را مورد تایید قرار دادند و تقسیم سود ۱۰۰ ریالی و افزایش ۳۴ درصدی سرمایه شرکت را به تصویب رساندند.

در مجمع فوق العاده صاحبان سهام نیز افزایش ۳۴ درصدی سرمایه شرکت از ۱۸۶ میلیارد تومان به ۲۵۰ میلیارد تومان از محل سود انباشته و سایر اندوخته ها به تصویب صاحبان سهام رسید.

سامانه اطلاع رسانی سهامداران بورس کالای ایران راه اندازی شد

همچنین همزمان با برگزاری مجمع عادی سالیانه سامانه اطلاع رسانی سهامداران برای سهولت در ارایه خدمات به سهامداران شرکت و رونمایی از این سامانه این بورس در تاریخ ۸ تیرماه ۹۹ راه اندازی شد.

حسن فرج زاده مدیر امور مالی بورس کالای ایران گفت: هدف از راه اندازی این سامانه گفت: با توجه به افزایش تعداد سهامداران و نیاز به کسب اطلاعات به روز و دقیق سهام توسط آن ها، پرتال سهامداری طراحی شده که به کمک آن سهامدار می تواند تمامی اطلاعات خود اعم از اطلاعات شخصی، آخرین وضعیت از تعداد سهام، ریز معاملات و نیز سود تقسیمی مصوب و پرداخت شده را در هر زمانی از روز دریافت کند؛ حال آنکه ارایه اطلاعات و پاسخگویی به سهامداران به صورت تلفنی یا حضوری امری زمان بر است.

بانک ها صرفا امانت دار سکه در معاملات گواهی سپرده هستند

در هفته گذشته معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران با تاکید بر اینکه بانک‌ها و خزانه‌های سکه بورس کالا هیچ دخالتی در روند معاملات سکه ندارند، گفت: بانک‌ها در معاملات گواهی سپرده سکه نقشی در خرید و فروش سکه ندارند و صرفا امانت‌دار هستند که سکه مردم را در انبار نگه داری می کنند و بابت این نگه‌داری تضامینی را نزد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی دارند.

علیرضا ناصرپور با بیان اینکه معاملات سکه در بورس کالا در حال حاضر در بستر ابزار گواهی سپرده کالایی درحال انجام است، اظهار کرد: ساز و کار انجام معاملات گواهی سپرده کالا به این صورت است که خزانه‌هایی پذیرش شده است که عمدتا بانک‌های تجاری هستند، افراد به خزانه‌ها مراجعه کرده و اقدام به تودیع سکه می‌کنند. پس از ان گواهی سکه در کد معاملاتی آن ها می‌نشیند و امکان فروش آن را در بازار خواهند داشت.

وی ادامه داد: با تمهیدات بورس کالا و افزایش ظرفیت‌هایی که بانک‌ها برای خزانه‌داری انجام دادند دیگر تلاطم خاصی در بازار گواهی سپرده نداریم و قیمت سکه در این بازار  یا همسطح بازار فیزیکی یا کم‌تر بوده است.

نقش بانک‌ها در معاملات گواهی سپرده سکه طلا

مدیرعامل کارگزاری بانک صادرات در خصوص نقش بانک‌ها در معاملات گواهی سپرده سکه طلا و تغییرات قیمتی این نوع کالا گفت: بانک‌ها از مردم سکه دریافت نمی‌کنند تا در قبال آن گواهی سپرده بدهند بلکه این عمل را بانک کارگشایی به عنوان زیرمجموعه بانک ملی، انجام می‌دهد و سایر بانک‌ها گواهی سپرده یک روزه دارند. گواهی سپرده کالا تنها به سکه مربوط نمی‌شود بلکه شامل زعفران و زیره هم می‌شود.

به گفته ی مهدی کباری بانک‌ها در زمینه معاملات گواهی سپرده طلا نقش عامل دارند و طلاها نزد بانک مرکزی است و این بانک‌ها با همکاری بانک مرکزی برای کنترل بازار سکه از گواهی سپرده استفاده می‌کنند.

وی بیان اینکه اتفاقی که در افزایش قیمت گواهی سپرده طلا اتفاق افتاد به اوضاع و نابه‌سامانی‌ها در بازار طلا ارتباط داشت، تاکید کرد: با این وجود این نوع معاملات توانستند تا حدودی بازار را کنترل کنند و توقف این معاملات یک موضوع اقتصادی امنیتی بود که پیشنهاد من در این زمینه این است که در بازار دخالتی صورت نگیرد.

فرصت طلایی بانک‌ مرکزی برای مدیریت مدرن بازار سکه

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بانک ها نقش خزانه را در بازار گواهی سپرده سکه ایفا می کنند، گفت: در حوزه معاملات گواهی سپرده سکه طلا باید تلاش کنیم تا ظرفیت خزانه‌ها بالاتر برود و بانک مرکزی باید از این موضوع استقبال کند که می‌تواند سکه فیزیکی را با گواهی سکه عوض کند و بدون ضرب سکه بازار را تنظیم کند؛ همین کار می‌تواند نقش مهمی در حفظ ذخایر کشور داشته باشد.

همایون دارابی افزود:من پیشنهاد می‌کنم بانک مرکزی یک خزانه بسیار بزرگ ایجاد کند و سکه‌ها را به‌صورت گواهی دربیاورد تا افراد بتوانند بر اساس این گواهی‌ها از بانک‌ها وام بگیرند؛ قطعاً این وثیقه بسیار معتبر خواهد بود چون پشتوانه آن طلا و سکه است و می‌تواند نقش مهمی در به چرخش درآمدن سرمایه‌های راکد داشته باشد.

وی با بیان اینکه بانک‌ها هیچ نقشی در افزایش قیمت سکه ندارند گفت: بانک‌ها در معاملات گواهی سپرده سکه تنها به عنوان خزانه عمل کرده و در قیمت‌گذاری دخالتی ندارند، آن‌ها برای نگه‌داشتن هر قطعه سکه تنها روزی ۷۰ تومان از مشتری دریافت می‌کنند که با توجه به ضریب امنیتی بانک و همچنین مسائل ایمنی، این رقم بسیار ناچیز است.از سوی دیگر هم اینکه بانک‌ها بتوانند سکه‌های مردم را از پستوی خانه‌ها جدا کرده و آن را وارد خزانه خود کنند، اتفاقی مهم است.

عرضه در بورس، راهکار خلاصی از هیجان بازار خودرو

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: اگر خودرو در بورس عرضه شود، ضمن از دست رفتن تدریجی هیجان سرمایه‌گذاری در بازار، جلوی ضرر و زیان خودروسازان گرفته می‌شود.

امیرحسن کاکایی پیشنهاد کرد به جای انجام قرعه‌کشی برای رسانیدن خودرو به دست مصرف‌کننده واقعی (که در عمل ناکارآمد بود)، خودرو در بورس عرضه شود، زیرا به این ترتیب افراد قیمت واقعی برای خودرو پرداخت خواهند کرد و به‌تدریج هیجان سرمایه‌گذاری در بازار از دست می‌رود، همچنین جلوی ضرر و زیان خودروساز گرفته می‌شود.

وی گفت: اگر حتی خودرویی نظیر پراید با قیمت ۹۰ میلیون تومانی در بورس عرضه شود، در روزهای نخست همه هیجان زده به دنبال خرید آن می‌روند، اما اگر عرضه آن ادامه دار شد و قیمت‌ها آزاد باشد، قیمت‌ها کاهش خواهد یافت.در این میان حتی اگر خودروساز سود اضافه‌ای داشته باشد، مالیات پرداختی‌اش افزایش خواهد یافت و می‌توان این مالیات را به مواردی همچون توسعه حمل‌ونقل همگانی اختصاص داد، اما آمارهای بورسی نشان می‌دهد خودروسازان در زیان‌دهی به سر می‌برند.

فولاد مبارکه برای تامین مالی ۱۰ هزار میلیارد ریالی به بورس کالا می آید

مرحله دوم عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد ورق گرم نوردیده شرکت فولاد مبارکه اصفهان از روز شنبه ۱۴ تیر ماه جاری به ارزش ۱۰ هزار میلیارد ریال در بورس کالای ایران آغاز می شود که هدف از انتشار این اوراق، تأمین سرمایه در گردش شرکت فولاد مبارکه اصفهان است.

براساس اطلاعیه منتشر شده، انتشار این اوراق سلف در سه مرحله ۱۰ هزار میلیارد ریالی انجام می شود که فاصله زمانی بین هر مرحله انتشار اوراق بیش از سه ماه نخواهد بود. همچنین حجم عرضه اولیه این اوراق در هر مرحله حدودا ۲۰ هزار تن است به شرط آنکه ارزش اوراق در هر مرحله از ۱۰ هزار میلیارد ریال بیشتر نباشد؛ مرحله اولیه تامین مالی فولاد مبارکه از طریق انتشار اوراق سلف موازی، ۳۰ اردیبهشت ماه در بورس کالای ایران با موفقیت انجام شد.

مرحله دوم عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد ورق گرم نوردیده فولاد مبارکه اصفهان در نماد "عفولاد ۳"  به تعداد ۱۳.۴۹۳.۶۳۷  قرارداد و با قیمت ۷۴۱.۰۹۰ ریال در هر قرارداد ۱۰ کیلوگرمی روز شنبه ۱۴ تیر ماه و از طریق شرکت کارگزاری بانک ملت انجام می شود.

پذیرش محصول ۹ شرکت در بورس کالای ایران

در هفته گذشته مدیریت پذیرش و بازاریابی شرکت بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد پذیرش قیر تولید شرکت فن آوری قیر زرین و قیر تولید شرکت تولیدی صنعتی مازند قیر و همچنین قیر تولید کارگاه آقای شفیع اله داودزی، پذیرش کالای شمش روی تولید شرکت سهند روی زنجان و شمش روی تولید شرکت ترکیب پردازان زنجان، پذیرش کالای عایق رطوبتی تولید شرکت عایق بام الماس شرق، پذیرش کالای شمش آلومینیوم( شمش، بیلت و اسلب) تولید شرکت مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب، پذیرش ۲.۵۰۰ تن کالای میلگرد فولادی(کالای مشتری) ، تولید کننده شرکت فولاد البرز ایرانیان، پذیرش کالای الکیل بنزن سنگین، تولید شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران در بازار اصلی بورس کالای ایران مورد تصویب قرار گرفت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها