کاکایی

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: اگر خودرو در بورس عرضه شود، ضمن از دست رفتن تدریجی هیجان سرمایه‌گذاری در بازار، جلوی ضرر و زیان خودروسازان گرفته می‌شود.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایرنا، «امیرحسن کاکایی» با بیان مطلب بالا اظهار کرد: در فضای کنونی اقتصاد کشور که «تورم انتظاری» وجود دارد، قیمت همه اقلام کالایی رو به صعود است. به‌طور نمونه می‌توان از مسکن مثال زد که اگرچه چند میلیون مسکن خالی در کشور وجود داشته و محدودیتی از نظر مکانیکی برای ساخت آن وجود ندارد، اما قیمت آن رو به افزایش است. در بحث خودرو نیز تولید هیچ ربطی به تقاضا ندارد، زیرا تقاضا واقعی نیست، از طرفی هم‌زمان رکود در خرید و فروش‌ها وجود دارد. قیمت خودرو وابستگی مستقیم به نرخ واقعی ارز دارد و آن، نرخ ارزی است که به دست تولیدکنندگان واقعی می‌رسد.

این کارشناس صنعت خودرو اظهار داشت: در شرایط تورمی کشور که افراد نگران ارزش دارایی خود هستند، همچنین به دلیل پایین بودن عرضه و نبود واردات، خودرو به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است.

کاکایی گفت: به نظر می‌رسد خودرو تا مدت‌ها یک کالای سرمایه‌ای باقی بماند، مصرف‌کنندگان واقعی را کمتر شاهد باشیم و عده‌ای به‌طور مرتب برای از بین نرفتن پولشان خودرو خریداری و انبار کنند.

وی پیشنهاد کرد به جای انجام قرعه‌کشی برای رسانیدن خودرو به دست مصرف‌کننده واقعی (که در عمل ناکارآمد بود)، خودرو در بورس عرضه شود، زیرا به این ترتیب افراد قیمت واقعی برای خودرو پرداخت خواهند کرد و به‌تدریج هیجان سرمایه‌گذاری در بازار از دست می‌رود، همچنین جلوی ضرر و زیان خودروساز گرفته می‌شود.

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: اگر حتی خودرویی نظیر پراید با قیمت ۹۰ میلیون تومانی در بورس عرضه شود، در روزهای نخست همه هیجان زده به دنبال خرید آن می‌روند، اما اگر عرضه آن ادامه دار شد و قیمت‌ها آزاد باشد، قیمت‌ها کاهش خواهد یافت.

وی بیان‌داشت: ‌در این میان حتی اگر خودروساز سود اضافه‌ای داشته باشد، مالیات پرداختی‌اش افزایش خواهد یافت و می‌توان این مالیات را به مواردی همچون توسعه حمل‌ونقل همگانی اختصاص داد، اما آمارهای بورسی نشان می‌دهد خودروسازان در زیان‌دهی به سر می‌برند.

کاکایی به پتانسیل جهش در خودروسازی‌ها اشاره کرد و افزود: خودروسازان خطوطی آماده کرده‌اند که ظرفیت افزایش تولید دارد که با تزریق سرمایه می توان این جهش را محقق کرد و در این صورت بسیاری مشکلات کاهش خواهد یافت.

وی ادامه داد: حتی پتانسیل صادرات خودرو در کشور وجود دارد، اما از آنجایی که ظرفیت هایمان پایین است، امکانپذیر نیست.

بر اساس این گزارش، کارشناسان می‌گویند با توجه به تجربه موفق صنایع دیگر در بورس کالا، بهتر است خودرو نیز در بورس کالا عرضه شود تا بحث رانت و دلالی در بازار خودرو که ناشی از دو نرخی بودن است از بین برود؛ در این رابطه رئیس قوه قضائیه نیز پیشنهاد عرضه مستقیم خودرو در بورس کالا را ارائه داد که به نظر می‌رسد با پرورش این ایده قادر به عملیاتی کردن این موضوع خواهیم بود.

با ورود خودرو در بورس کالا، شفافیت و امکان نظارت دقیق از سوی نهادهای مسوول، جای خود را به بحث قیمت‌گذاری می‌دهد و این بوروکراسی اداری برای قیمت‌گذاری بین شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار نیز دیگر وجود نخواهد داشت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها