قالیباف

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: سازمان بورس از توسعه ابزارهای مالی کالایی از جمله صندوق های کالایی و معاملات مشتقه در بورس کالا حمایت می کند.   

به گزارش «کالاخبر»، حسن قالیباف اصل در خصوص اقدام مثبت بورس کالا در حوزه معاملات گواهی سپرده سکه طلا اظهار داشت: پس از رشد قیمت سکه طلا در معاملات گواهی سپرده کالایی بورس کالا، با اقدام مثبت بورس کالا و دو روز مچ نشدن معاملات گواهی سپرده سکه و ثبت قیمت های بالاتر سکه در کف بازار، اثبات شد که گواهی سکه به بازار نقدی خط نمی دهد.

وی با بیان اینکه توقف معاملات آتی سکه نیز اقدام درستی نبود و نباید این اتفاق می افتاد، گفت: مزایای بهره گیری از اوراق مشتقه در بازار سکه برای بازار سرمایه و اقتصاد، شفافیت بازار و قیمت ها، کاهش هزینه های معاملاتی و مدیریت صحیح بازار است. بر همین اساس اعتقاد دارم معامله در جایی مثل بورس کالا که یک سازوکار نظام یافته است می تواند به بانک مرکزی هم کمک کند. دلیل آن هم این است که در بازار خارج از بورس به دلیل عدم وجود یک سازوکار شفاف و یکپارچه نمی توان اسپرد قیمتی را کنترل کرد؛ در بازار سنتی و صرافی هم مراجعه کنید دامنه مظنه خرید و فروش متفاوت بوده و حتی به ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان هم می رسد. اما این هزینه ها در بورس کالا وجود ندارد و هزینه معاملات هر سکه اندک و در حد ۹ هزار تومان است.

قالیباف اصل در خصوص مزایای معاملات آتی سکه برای بازار سرمایه و اقتصاد کشور گفت: باید به این نکته اشاره کرد که سکه طلا یک دارایی سرمایه ای و مورد علاقه خانواده های ایرانی محسوب می شود و به هر میزان این محصول ارزشمند در یک بازار نظام یافته و شفاف مثل بورس کالا معامله شود، بهتر است.

وی گفت: بورس کالا باید برای معاملات آتی سکه برنامه ریزی کند تا به کمک هم بتوانیم معاملات آتی سکه را دوباره احیا کنیم.

رییس سازمان بورس به بازار ارز اشاره کرد و گفت: در خصوص مدیریت بازار ارز نیز همین شرایط وجود دارد؛ به طوری که اگر بخواهیم قیمت ارز را مدیریت  کنیم بدون در اختیار داشتن ابزارهای مشتقه باید با عرضه ارز به صورت فیزیکی این هدف را محقق کرد. اما در بازار مشتقه دیگر نیازی به در اختیار داشتن ارز فیزیکی نیست؛ از این رو، بانک مرکزی می تواند از این ابزار بهترین استفاده را برای مدیریت بازار سکه و ارز داشته باشد.

حمایت از توسعه صندوق های کالایی

وی در خصوص متنوع سازی پرتفوی سرمایه گذاران از طریق توسعه صندوق های کالایی اظهار کرد: توسعه بورس های کالایی و تنوع بخشی به ابزارهای آن ها جزو برنامه های سازمان بورس قرار دارد تا هم از ابزارهای مالی حوزه کالایی برای مدیریت ریسک استفاده شود و هم بتوان بخشی از نقدینگی بازار سرمایه را به این سمت هدایت کرد.

قالیباف اصل با اشاره به راه اندازی صندوق های کالایی در بورس کالا ادامه داد: به عنوان مثال بورس کالا اخیرا برای صندوق های سرمایه گذاری کالایی محصولات کشاورزی از سازمان بورس مجوزهای مربوطه را اخذ کرده است که سازمان بورس حامی توسعه صندوق های کالایی است.

عرضه خودرو و مسکن در دست بررسی

وی در خصوص طرح فروش متری مسکن و عرضه خودرو در بورس کالا نیز اظهارداشت: طرح فروش متری مسکن در بورس کالا و البته راه اندازی بورس املاک در دست طراحی است که پس از ارایه، سازمان این طرح را مورد بررسی قرار خواهد داد. در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا نیز زیرساخت های لازم فراهم بوده و بورس کالا تجربه موفقی نیز در این زمینه داشته است. اما برای عرضه مستمر خودرو در بورس باید طرح پیشنهادی به سازمان ارایه شده و جزییات آن بررسی شود.

مخالفت با قیمت گذاری دستوری

رییس سازمان بورس در خصوص مشکلات ناشی از قیمت گذاری دستوری کالاها توسط ستاد تنظیم بازار گفت: این ستاد اختیارات فرادستگاهی دارد که در قانون هم دیده شده است. اما رفع این مشکل در دستور کار شورای عالی بورس قرار دارد تا کشف قیمت کالایی که در بورس عرضه می شود براساس مکانیسم های بورس باشد. در همین رابطه، مذاکرات سازمان بورس و بورس کالا با ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت در حال پیگیری است که هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده، اما ما به دنبال حل و فصل این موضوع هستیم. وی در پایان گفت: قیمت کالاها در بورس کالا باید براساس مکانیسم بورس و عرضه و تقاضا انجام شود و ما مخالف قیمت گذاری دستوری هستیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها