IMG_1295.jpg

در اوراق سلف موازی خودرو، لزوما تحویل کالا وجود ندارد و می‌توانیم سیاستی را در پیش گیریم که حتی منابع مالی سفته بازان به سمت اوراق سلف خودرو هدایت شود و اثر گذاری آنها در بازار فیزیکی به حداقل برسد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، مدیرعامل بورس کالای ایران در پاسخ به این پرسش که از چه زمانی قرار است اوراق سلف خودرو از طریق بورس کالا به فروش برسد؟، گفت: در برنامه‌ریزی‌های ما قرار بود اوارق سلف خودرو در اوایل امسال عرضه شود اما هیات پذیرش بورس کالای ایران عرضه اوراق سلف خودرو را به عرضه خودرو در بورس کالا منوط کرد که دلیل آن هم منطقی بود زیرا اوراق سلف از جمله اوراقی است که به پشتوانه تولید عرضه می‌شود بنابراین باید برنامه تولید را در مورد تولیدکننده بدانیم و به پشتوانه آن جریان تولیدی فروش محصول را انجام دهیم.

حامد سلطانی‌نژاد افزود: بنابراین قرار شد ابتدا خودرو در بورس کالا قرار گیرد و معامله شود. هر چند در سایر کشورها روال این گونه نیست اما به پشتوانه عرضه‌ای که خودرو در بورس کالا خواهد داشت ما می توانیم  مبادلات آینده این کالا و سلف آن را داشته باشیم.

سلطانی نژاد در پاسخ به این پرسش که این موضوع چه کمکی می تواند به بازار کند؟، افزود: اوراق سلف موازی، علاوه بر تامین مالی خودروسازان، کمکی که به بازار می‌کند بیشتر بحث شفاف سازی و پوشش نیاز خریداران است زیرا افرادی که وارد بازار خودرو می‌شوند بعضا نمی‌دانند که این خودرو را بعد از خرید می‌خواهند نگه دارند و یا پس بدهند و ممکن است از پیش خریدشان پشیمان شده باشند و نمی دانند این پشیمانی را چطور ابراز کنند. ضمن اینکه فرایند پس دادن آن زمان زیادی طول می‌کشد تا به پول‌شان برسند.

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: معمولا این افراد مطمئن نیستند آیا این فرایند، درست است یا خیر و این خرید به نفع‌شان بوده یا نه؟ اما این اوراق کمک می‌کند تا افراد با هرسرمایه ای (هر اوراق اگر یک میلیون تومان باشد) اگر از خرید خود منصرف شوند می‌توانند، اوراق را به قیمت بازار به دیگران بفروشند. بنابراین انتشار اوراق سلف، باعث می شود تا خریداران و سرمایه گذاران بتوانند بخشی از پول‌شان را وارد فرایند خرید خودور کنند.

وی اظهار داشت: این خریداران می توانند تا زمان سررسید اوراق، به مرور پول‌شان را تکمیل می کنند و می‌توانند خرید را انجام دهند. از سوی دیگر خریداران می‌توانند به راحتی از این فرایند خارج شده و در مکانسیم بازار، اوراق خود را به آنها بفروشند.

وی در پاسخ به این پرسش که چه تضمینی وجود دارد که فروش این اوراق منجر به بازار سیاه نشود؟، تصریح کرد: در بورس کالا همه چیز شفاف است و فردی که می خواهد معامله کند مجبور است که کد بگیرد و خریدار و فروشنده مشخص هستند.

هدایت سفته بازان به بازارهای مالی

 مدیرعامل بورس کالا با اشاره به نوسانات ارزی طی سال‌های گذشته و افزایش اقدامات سفته بازانه در بازار خوردو تصریح کرد: در اوراق سلف موازی لزوما تحویل کالا وجود ندارد و می‌توانیم سیاستی را در پیش گیریم که حتی منابع مالی سفته بازان به سمت اوراق سلف خودرو هدایت شوند و اثر گذاری آنها در بازار فیزیکی به حداقل برسد. به این ترتیب می‌توان از طریق ساز و کار بازار و توسعه معاملات اوراق مبتنی بر کالا، تقاضای سفته بازانه در معاملات فیزیکی را کم و آن تقاضا را در بازارهای مالی بورس کالا مدیریت کرد.

سلطانی‌نژاد در پایان در خصوص هدایت سفته بازان به بازارهای مالی مثالی زد و گفت: وقتی چند سال پیش قیمت سکه در حال افزایش بود بانک مرکزی ایران سکه را پیش فروش کرد و پیش فروش‌ها را تحویل داد و ذخایر طلا کم شد. در حالی که اگر بانک مرکزی  در آن زمان در بورس کالای ایران و در فرایند بازار آتی سکه در موقعیت فروش قرار می گرفت، دیگر مجبور نبود این میزان سکه را تولید کند و صف های طویل را مقابل بانک کارگشایی ایجاد کند. افرادی که سکه می خواستند از داخل منازل خود و از طریق سیستم آنلاین یا به صورت نقدی یا قرارداد آتی آن را خریداری می کردند. این تقاضای سفته بازانه‌ به این ترتیب می‌توانست مدیریت شود بدون اینکه به حجم کالایی که در جامعه هست اضافه کنیم و مشکلات ناشی از انباشت کالا را به وجود آوریم.

منبع: ایلنا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها