سکه

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بسیاری از سرمایه‌گذاران حوزه طلا و سکه و نیز فعالان بازار سرمایه، بی‌صبرانه منتظر راه‌اندازی مجدد بازار آتی سکه هستند، گفت: زمانی که بازار آتی سکه متوقف شد، بازاری بالغ و کامل بود؛ به این معنا که هم دارای فعالان مختلف و متعدد بود و هم عمق و حجم  معاملات قابل قبولی نیز داشت. فعالان بازار سرمایه؛ چه کارگزاری‌ها و چه اشخاص حقوقی و حقیقی و چه شرکت‌هایی که به‌صورت نهادی فعالیت می‌کردند و همچنین فعالان بازار طلا، درگیر بازار بودند و کار می‌کردند و امروز جای خالی این بازار در بازار سرمایه حس می شود.

به گزارش «کالاخبر»؛  معاملات سکه در بازار آتی، یکی از ابزارهای جذاب بازار سرمایه بود که بعد از نوسان قیمت سکه در سال ۹۷، معاملات آتی سکه متوقف شد. این در حالی است که پس از حدود دو سال، بسیاری از سرمایه‌گذاران حوزه طلا و سکه و نیز فعالان بازار سرمایه، بی‌صبرانه منتظر راه‌اندازی مجدد بازار آتی سکه هستند.
«حسن کاظم‌زاده»، کارشناس بازار سرمایه در مورد توقف طولانی‌مدت معاملاتی آتی سکه به ایرنا گفت: زمانی که بازار آتی سکه متوقف شد، بازاری بالغ و کامل بود؛ به این معنا که هم دارای فعالان مختلف و متعدد بود و هم عمق و حجم  معاملات قابل قبولی نیز داشت. فعالان بازار سرمایه؛ چه کارگزاری‌ها و چه اشخاص حقوقی و حقیقی و چه شرکت‌هایی که به‌صورت نهادی فعالیت می‌کردند و همچنین فعالان بازار طلا، درگیر بازار بودند و کار می‌کردند.
وی با اشاره به شرایط امروز بازار سکه و طلا و رشد قیمت‌ها، افزود: در شرایط فعلی بازار آتی سکه دوباره باید بازگشایی شود. ساختاری که در زمان گذشته اجرا می‌شد، هم‌اینک باید دوباره پیاده‌سازی شود و سررسیدهایی که در بازار آتی به مدت ۲ ماه یک‌بار وجود داشت، باید از سر گرفته شود.
این کارشناس بورس کالا، در پاسخ به منتقدانی که معاملات آتی سکه را دلیل تلاطم بازار فیزیکی می‌دانستند و اصرار بر توقف این بازار داشتند، گفت: متأسفانه این نگرش، نگاه اشتباهی است که در کشور ما گاهی برخی افراد بر اظهار نظرهای غیرکارشناسی خود اصرار می‌ورزند.
این کارشناس بورس کالا ادامه داد: واقعیت این است که بازار آتی مشتق شده از معاملات فیزیکی است که به آن بازار مشتقه گفته می‌شود؛ بنابراین، بورس کالا و معاملات آتی، علت التهاب بازار فیزیکی نیست.
به گفته وی، بازار آتی، دماسنج التهاب در بازار فیزیکی سکه بود. زمانی که التهاب در بازار فیزیکی بالا می‌رفت، سود در بازار آتی، افزایش می‌یافت و برخی به اشتباه فکر می‌کردند که باعث این التهاب، بازار آتی است. درحالی‌که پس از توقف بازار آتی همچنان روند صعودی قیمت سکه ادامه یافته است و همین موضوع بیانگر اشتباه در توقف معاملات آتی سکه است. 
کاظم‌زاده با بیان اینکه رشد قیمت سکه ارتباطی به فعالیت بازار آتی سکه ندارد، اظهار کرد: هر زمان و به هر دلیلی تقاضای خرید طلا و سکه افزایش پیدا کرده، بازار فیزیکی دچار التهاب شده و قیمت‌ها بالا رفته است. مواقعی هم بوده که از تب تقاضا کاسته شده و روند نزولی شدیدی هم در بازار فیزیکی شاهد بوده‌ایم. بنابراین دلیل اصلی نوسان قیمت در بازار سکه عرضه و تقاضاست و اگر بازار آتی سکه دوباره فعال شود، بخش قابل توجهی از نقدینگی وارد این بازار مالی شده و از تقاضای خرید و فروش فیزیکی سکه کاسته می شود و به این ترتیب نیاز به ضرب سکه از سوی بانک مرکزی برای مدیریت عرضه و تقاضا وجود نخواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها