معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اوراق سلف استاندارد و گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران به منظور تامین مالی معدن طلای زرشوران از بهمن ماه امسال منتشر می شود.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، مهدی کرباسیان گفت: یکی از اصلی ترین معضلات واحدهای تولیدی و بنگاه ها، تامین مالی و سرمایه در گردش است که امروز با توجه به محدودیت های سیستم بانکی برای ارائه تسهیلات، اقداماتی از سوی بورس کالای ایران برای برعهده گرفتن این وظیفه صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه بورس کالا، بازاری شفاف و مورد اطمینان است، افزود: تامین مالی از راه نظام بانکی همیشه گزینه نخست صنایع بوده است، اما اکنون بورس کالای ایران با در نظر گرفتن همه جوانب لازم، توانسته مسیر قابل اطمینان و راحتی را در قالب اوراق سلف موازی و گواهی سپرده کالایی در اختیار متقاضیان قرار دهد تا شرکت ها بتوانند با بهره گیری از این دو ابزار تامین مالی لازم را داشته باشند.

به گفته رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، این سازمان اکنون برای پروژه های در دست اجرای خود راه های مختلفی را پیش بینی کرده که انتشار اوراق سلف طلای زرشوران از طریق بورس کالا یکی از آنها محسوب می شود.

وی اضافه کرد: براساس جلساتی که با بورس کالای ایران برگزار شد، عرضه این اوراق نهایی شده و قرار است از بهمن ماه امسال طرح یاد شده به ارزش ۶۰۰ میلیارد ریال، اجرایی شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: کارخانه معدن طلای زرشوران در سه ماه گذشته با مشکلات فنی و تجهیزاتی روبرو بوده و پیمانکار این طرح به دلیل مشکلات مالی نتوانست میزان تولیدات را به حد قابل قبولی برساند؛ پس از برگزاری جلساتی، تصمیم گرفته شد از طریق انتشار اوراق سلف در بورس کالا تامین مالی برای معدن طلای زرشوران انجام شود.

وی گفت: قرار است بزودی با رفع مشکلات مالی معدن طلای زرشوران، مرحله دوم این معدن نیز راه اندازی شود و تاکنون با اقدامات حفاری انجام شده ۴۰ تن طلا شناسایی شده است.

کرباسیان تاکید کرد: طلای استخراجی زرشوران، پس از تولید در بورس کالای ایران عرضه می شود زیرا این محل ، بهترین مکان برای معاملات شفاف تولیدات است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو، توسعه همکاری های این سازمان و بورس کالای ایران را همسو با برنامه تامین مالی از طریق اوراق سلف استاندارد ذکر کرد و افزود: برنامه انتشار اوراق سلف استاندارد برای «تیتانیوم کهنوج» و «پالایشگاه قطران» (استان کرمان) نیز در دستور کار قرار دارد که انتظار می رود از ابتدای سال آینده نیز این دو طرح اجرایی شود.

زرشوران، بزرگترین کارخانه و معدن طلای خاورمیانه محسوب می شود که با ظرفیت سه تن در سال کار می کند. اما براساس طرح توسعه دو سال آینده به ۶ تن خواهد رسید .

پیشتر اعلام شد، این معدن ۵۵ تن طلا دارد، اما اکنون برآورد ۱۱۰ تن شده و مجوزهای حفاری در عمق ۱۰ هزار متری نیز اخذ شده و پیش بینی می شود ظرفیت ذخیره طلای این معدن به ۱۵۰ تن هم برسد.

کارخانه طلای زرشوران با سرمایه گذاری یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی (مجموع هزینه ارزی و ریالی) ۲۴ آبان ۱۳۹۳ به شکل رسمی توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری به بهره برداری رسید.

سهم هزینه ارزی انجام شده برای راه اندازی کارخانه طلای زرشوران ۱۷.۵ میلیون یورو اعلام شد؛ حدود ۷۰ درصد ماشین آلات مورد استفاده در معدن، تولید داخلی است.

کارخانه طلای زرشوران حدود۳۰ کیلومتری شمال شهرستان تکاب در استان آذربایجان غربی و ۱۹۰ کیلومتری شمال غرب شهرستان زنجان واقع شده است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها