بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که" تدوین آیین نامه فروش متری مسکن در بورس کالا"، "فروش متری مسکن در قالب اوراق سلف موازی"،بازار فولاد در مسیر ثبات قرار گرفته است" و "لزوم عرضه خودروهای داخلی و وارداتی در بورس کالا" از مهم ترین آنها بود.

آیین نامه فروش متری مسکن در بورس کالا در حال تدوین است  

به گزارش «کالاخبر»، مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: آیین نامه طرح فروش متری مسکن در بورس کالا در حال تدوین بوده و کلیات آن در شورای عالی مسکن طرح موضوع شده است.

محمود محمودزاده به اقدامات این وزارتخانه برای صندوق های مرتبط با حوزه مسکن و همچنین فروش متری مسکن در بورس کالا اشاره کرد و گفت:موضوعی که با سازمان بورس به جمع بندی رسیدیم فروش متری مسکن در بورس کالا است که شامل پروژه های متعددی بوده و الزاما پروژهای دولتی نیست. برای فروش متری مسکن آیین نامه آن در حال تدوین است و کلیات آن در شورای عالی مسکن طرح موضوع شده است.

وی اظهار کرد: موضوع استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه از اوایل سال گذشته با تاکید وزیر راه و شهرسازی مورد توجه قرار گرفت تا منابع مورد نیاز طرح های وزارتخانه در حوزه مسکن و حمل و نقل، اجرایی شود لذا  سرمایه گذاری ویژه ای در بورس صورت گرفت تا بتوانیم در حوزه تامین مسکن با جهش تولید به صورت واقعی و ملموس در سال جاری و آتی رو به باشیم.

فروش متری مسکن در قالب اوراق سلف موازی

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران نیز گفت: در حال حاضر بازار سرمایه در دو حوزه با وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن در حال مذاکره است که نخست به فروش متری مسکن شهرت یافته و دیگری راه اندازی ۲ نوع صندوق زمین و ساختمان و املاک و مستغلات است.

علیرضا ناصرپور در خصوص طرح فروش متری مسکن از طریق بورس کالا گفت: تصور کنید در بازار مسکن افرادی می خواهند ریسک خود را در مقابل تغییرات قیمت مسکن پوشش دهند و یا عده ای با توجه به میزان پس انداز خود نمی توانند یک ملک خریداری کنند که در این خصوص استفاده از اوارق سلف موازی استاندارد در حوزه مسکن می تواند راهگشا باشد.

وی افزود: شرکت های انبوه سازی می توانند با انتشار اوراق سلف موازی مسکن در بورس کالا، هم برای تامین مالی پروژه های در حال ساخت از آن استفاده کنند و هم اینکه می توانند بخشی از پروژه ها را پیش فروش کرده و در قالب انتشار اوراق سلف موازی استاندارد اقدام به فروش متری مسکن کنند.

فروش متری مسکن در بورس کالا، یک تیر و دو نشان

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده در خصوص طرح پیش فروش متری مسکن از طریق انتشار اوراق سلف موازی استاندارد گفت: سرمایه گذارانی که از طریق بورس کالا و با اندوخته اندک خود مثلاً ۲ مترمربع مسکن خریداری می کنند، همزمان هم به تامین مالی پروژه ها کمک می کنند و هم از تورم های دوره ای مسکن دور خواهند بود و شاید بتوانند با تزریق تدریجی سرمایه خود، یک خانه خریداری کنند.

احمد اشتیاقی گفت: بررسی ها نشان می دهد این طرح در مجموع طرح بسیار خوبی است و می تواند مشکل تامین مسکن برای بخش بزرگی از جامعه را حل و فصل کند.

وی اظهار داشت: با آغاز طرح پیش فروش متری مسکن، به نظر می رسد که قیمت مسکن در نقاط مختلف کشور شفافیت بیشتری پیدا خواهد کرد. البته مادامی که ما با محدودیت عرضه و افزایش بی دلیل تقاضا مواجه نباشیم، عرضه مسکن به شکل ابزار مالی در بورس می تواند در میان و بلند مدت، به تعادل در بخش مسکن بیانجامد.

بازار فولاد در مسیر ثبات قرار گرفته است

نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد با بیان اینکه بازار فولاد در حال رسیدن به ثبات است، گفت: اگر از مداخله در بازار فولاد خودداری شود بدون شک روند فعلی بازار فولاد به ثبات و تعادل و حمایت از فعالان این بازار منتهی می شود.

بهادر احرامیان گفت: به نظر می رسد که بازار فولاد در مسیر رسیدن به تعادل حرکت می کند زیرا بعد از اتفاقاتی که اواخر هفته گذشته رخ داد و شاهد معاملات سنگین در بورس کالا که منجر به افزایش طبیعی قیمت ها ناشی از ابطال معاملات بودیم، پیش بینی می شود که طی ۲ تا ۳ هفته آینده روند با ثبات تری در بازار فولاد مشاهده شود.

وی تأکید کرد: بنابراین در صورتی که از مداخله در بازار فولاد خودداری شده و اجازه دهیم که بورس کالا کار خود را انجام دهد و تولیدکنندگان و مصرف کنندگان به صورت آزاد در بورس فعالیت کنند و روند عرضه و تقاضا حاکم باشد بازار به ثبات می رسد.

لزوم عرضه خودروهای داخلی و وارداتی در بورس کالا

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: افزایش معاملات کالایی و عرضه کالاهایی چون خودرو در بازار سرمایه در وضعیت فعلی اقتصاد کشور امری ضروری است.

امین شاکری اظهار کرد: می توان با برنامه ریزی مدون جهت عرضه محصولات استراتژیک و همچنین مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات تولیدی در بورس کالا و بهره گیری از ابزارهای مالی، علاوه برجذب نقدینگی سرگردان عمومی در جهت تامین مالی بنگاه های اقتصادی و توسعه اقتصادی کشور، از ورود تقاضای سوداگرانه و کاذب در سایربازار های مالی نظیر مسکن، طلا، ارز و خودرو کاسته و در میزان عرضه نیز تنظیم بهتری صورت گرفته و تورم را نیز تا حد قابل توجهی، کنترل کرد.

وی تصریح کرد: باتوجه به حمایت دولت از بازار سرمایه، اگر خودروهای داخلی و وارداتی در بورس کالا عرضه شود، علاوه بر ایجاد شفافیت و انضباط مالی موجب افزایش تولید و همچنین کاهش سوداگری بوده و در ضمن از رکود چندین ساله حاکم بر این صنعت جلوگیری کرده و امنیت شغلی کارگران و شاغلین این صنعت را نیز تضمین می نماید.کما اینکه سوابق و تجربه های موفقی در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا، نیز وجود دارد.

از فرصت گواهی سپرده و قرارداد آتی برای مدیریت بازار سکه استفاده شود

یک کارشناس ارشد اقتصادی معتقد است که بانک مرکزی فرصتی مناسب در اختیار دارد تا با بهره گیری از ظرفیت گواهی سپرده سکه و راه اندازی مجدد قرارداد آتی سکه در بورس کالا بدون نیاز به ضرب سکه، بازار را مدیریت کرده و عموم سرمایه گذاران را به سمت این معاملات شفاف هدایت کند.

مصطفی صفاری اظهار کرد: نگاه غیر مدرن موجود به بازار خرید و فروش کالاها از جمله سکه باعث شده از ظرفیت های بورس کالا به اندازه نیاز استفاده نشود و شاهد برخی اظهارنظرهای غیرکارشناسی درخصوص ابزارهای مالی باشیم. بانک مرکزی، متولی بازار سکه و طلا بوده و اگر ایرادی در مدیریت این بازار است بانک مرکزی باید پاسخگو باشد.

وی افزود: باید توجه کنیم بورس کالا یک بستر شفاف مهیا کرده تا گواهی سپرده سکه با سهولت و به شیوه ای مطلوب معامله شود که از طریق این ابزار می توان وضعیت بازار و عرضه و تقاضا را بدون ضرب سکه را بهبود داد و یا بالعکس، با برنامه ریزی و راهبرد غلط ، آن را فلج کرد.

پذیرش محصول ۴ شرکت در تالار نقره ای

مدیریت پذیرش و بازاریابی شرکت بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد پذیرش کالای تیرآهن تولید شرکت گروه صنایع فولاد صبح پارسیان،پذیرش کالای نبشی فولادی تولید شرکت فولاد جاوید بناب و پذیرش کالای عایق رطوبتی تولید شرکت پدیده عایق دلیجان و قیر تولیدی شرکت ایمن راه ایثار پس از بررسی مدارک و مستندات در بازار اصلی بورس کالای ایران مورد تصویب قرار گرفت.

فرآیند تحویل قراردادهای آتی پسته سررسید خرداد ۹۹

همچنین در هفته گذشته مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای فرآیند تحویل قراردادهای آتی پسته سررسید خرداد ۹۹ را اعلام کرد.

بر اساس این اطلاعیه فرآیند تحویل در قرارداد آتی پسته تحویل خرداد ۹۹ در روز یکشنبه ۲۵ خرداد ماه جاری و از طریق گواهی سپرده پسته انجام می شود.لذا کلیه مشتریان فروشنده و خریدار دارای موقعیت تعهدی باز موظفند بر اساس ضوابط اعلام شده جهت انجام فرآیند تحویل اقدام کنند.


ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها