فریال مستوفی

فریال مستوفی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: تمرکز معاملات کالاها در بورس کالای ایران به معنای تعدیل ساختاری و آزادی اقتصادی و حرکت به سمت اقتصاد بازار محور است به طوری که مکانیسم بورس کالا می تواند باعث حذف رانت و انحصار در حوزه مبادلات کالا و کلیت اقتصاد شود.

فریال مستوفی در گفت و گو با "کالاخبر" اظهار داشت: واقعی شدن قیمت ها و لزوم کنار رفتن واسطه ها از بازارها معضلی است که متاسفانه در کشور شاهد آن هستیم و فعالان اقتصادی از این موضوع بسیار دلخور و دلگیر هستند زیرا امروز سود اصلی نصیب واسطه ها می شود در صورتیکه زحمت کار به عهده تولید کنندگان است. 

وی افزود: این در حالی است که می توان با افزایش جذابیت بازارهای مالی بورس کالا همچون قراردادهای آتی و گواهی سپرده کالایی، واسطه ها را به سمت این بازارها سوق داد تا تولید کشور و محصولات مهم و اساسی از ورود واسطه ها در امان باشد.

وی به کارکردهای بورس کالا در اقتصاد اشاره کرد و ادامه داد: هدف اصلی از راه اندازی بورس کالای ایران، اصلاح ساختارهای سنتی در اقتصاد و اجرای سیاست های خصوصی سازی و آزادی اقتصادی بوده است، به طوریکه می توان گفت با تاسیس این بورس حرکت به سمت اقتصاد بازار محور در ایران آغاز شد.

وی تاکید کرد: بنابراین بورس کالا تعدیل ساختاری، سیاست های خصوصی سازی و آزادی اقتصادی و حرکت به سمت اقتصاد بازار محور است زیرا این بورس می تواند ایجاد شفافیت کرده و باعث حذف رانت و انحصار در حوزه مبادلات کالا شود.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: از دیگر مسائلی که در این سال ها برای اقتصاد و تولید کشور معضل ایجاد کرده، قیمت های دستوری است این در حالی است که اصولا در علم اقتصاد قیمت باید توسط عرضه و تقاضا مشخص شود چون اگر نرخ دستوری باشد، دردسرهای زیادی از جمله رانت در بخش های دیگر به وجود می آورد.

وی در پایان تاکید کرد: به اعتقاد من اگر عمده محصولات در بورس کالا عرضه شود، امکان مانیتورینگ مبادلات برای همه ایجاد می شود و بسیاری از مشکلات کنونی خاتمه می یابد.

بخش کوتاهی از گفت و گوی کالاخبر با مستوفی را می توانید در لینک زیر مشاهده کنید؛

http://www.imereport.ir/d/2020/05/21/0/21067.mov

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها