• ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۴
  • کد خبر: 40756
جنگ تجاری

همه گیری ویروس کرونا اقتصاد جهان را در شرایط مخاطره آمیز تری نسبت به دو سال پیش و آغاز جنگ تجاری بین دو کشور قرار داده است. هیچ کدام از این کشورها نمی توانند از پس آسیب هایی که یک جنگ تجاری همه جانبه دیگر به وجود می آورد برآیند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از سی ان ان، بحران کرونا و تعیین مقصر برای آن باعث افزایش درگیری ها بین آمریکا و چین و افزایش خطر از بین رفتن آتش بس آسیب پذیری شده که بین دو اقتصاد بزرگ دنیا برقرار شده بود.

ولی همه گیری ویروس کرونا اقتصاد جهان را در شرایط مخاطره آمیز تری نسبت به دو سال پیش و آغاز جنگ تجاری بین دو کشور قرار داده است. هیچ کدام از این کشورها نمی توانند از پس آسیب هایی که یک جنگ تجاری همه جانبه دیگر به وجود می آورد برآیند.

 همه‌گیری ویروس کرونا به هردو کشور آسیب زده، اقتصاد آنها را وارد عمیق ترین رکود طی دهه های گذشته کرده و ده ها میلیون شغل را از بین برده است. در حالی که چین ادعا می‌کند بدترین شرایط این همه گیری را پشت سر گذاشته، دنیا هنوز هم تا بهبودی کامل فاصله دارد.

اقتصاددان های اس پی گلوبال می گویند زمانبندی این جنگ تجاری جدید در بدترین زمان ممکن است. تهدید به وضع عوارض بالاتر و جنگ سرد بر سر فناوری می تواند تجارت و سرمایه‌گذاری در این بخش را که موتور رشد اقتصاد در ۲۰۲۰ است نابود کند.

اگر درگیری بین چین و آمریکا افزایش یابد، نه تنها بهبود اقتصاد جهان از بحران کرونا را کند میکند، بلکه نوآوری های مهم در بخش فناوری را هم راکد خواهد کرد.

طبق پیش بینی صندوق بین المللی پول، انتظار می‌رود اقتصاد جهان در سال جاری میلادی ۳ درصد راکد شود که بیشترین کاهش رشد از زمان رکود بزرگ دهه ۱۹۳۰ است. روند بهبودی از این بحران سال ها طول می کشد.

کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول قبلاً بر خطر جنگ تجاری تاکید کرده بود. 

قبل از همه گیری ویروس کرونا، اقتصاددان‌ها و متخصصان هشدار داده بودند که بدتر شدن روابط بین این دو کشور توسعه هوش مصنوعی و شبکه های فوق سریع ۵G را متوقف می کند. عدم همکاری در چنین پروژه هایی برای کل دنیا مضر خواهد بود.

یک جنگ تجاری جدید به کسب و کارها و مصرف‌کنندگان آسیب بیشتری می رساند. کسب وکارها و کشاورزان آمریکا تنها در ماه مارس ۳.۹ میلیارد دلار عوارض پرداخت کردند که بیشتر آن به خاطر جنگ تجاری بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها