زینلی

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی از راه اندازی سامانه جامع بازار گیاهان دارویی از اواسط خرداد ماه با استفاده از ظرفیت انبارهای پذیرفته شده در بورس کالای ایران خبر داد.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»، حسین زینلی در خصوص راه اندازی این سامانه اظهار داشت: یکی از مشکلات گیاهان دارویی در کشور این است که تولیدکننده نمی تواند برای فروش تولیدات خود خریدار مناسب را پیدا کند و خریدار نیز در برقراری ارتباط با فروشنده و تامین نیاز خود با مشکل مواجه است. همچنین ممکن است به دلیل حضور واسطه ها در زنجیره تولید تا مصرف، قیمت محصولات چند برابر قیمت واقعی آن باشد.

وی افزود: به کمک سامانه جامع بازار گیاهان دارویی کلیه کشاورزان، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان می توانند به راحتی یکدیگر را پیدا کرده و بدون حضور واسطه محصول موردنظر خود را به قیمتی شفاف و رقابتی معامله کنند. ضمن اینکه علاقه مندان به تولید گیاهان دارویی می توانند در این سامانه از آموزش های لازم و مشاوره متخصصین برتر و تولیدکنندگان این حوزه استفاده کنند.

زینلی با بیان اینکه دولت در این سامانه تنها تسهیل کننده بوده و نقش نظارتی دارد، گفت: در راه اندازی این سامانه مقرر شده که از ظرفیت انبارهای استاندارد مورد پذیرش در بورس کالا برای ارزیابی محصول و نگهداری آن در شرایط استاندارد استفاده کنیم و مجموعه این شرایط می تواند با تسهیل فرآیندهای معاملاتی به کل زنجیره گیاهان دارویی از تولید تا مصرف رونق دهد.

وی تاکید کرد: یکی دیگر از ویژگی های مهم این سامانه امکان ارتقای کیفیت محصولات است؛ چراکه ما در این سامانه در نظر داریم گیاهان دارویی حتما در انبارهای استاندارد مورد تایید بورس ارزیابی و نگهداری و با تایید استانداردهای لازم توسط وزارت بهداشت در عطاری ها و کارخانجات دارویی، غذایی و بهداشتی عرضه شوند که این امر در ارتقای کیفیت محصولات تولیدی نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

کشاورزی مبتنی بر قرارداد را نهادینه کنیم

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: همچنین مقرر شده در سامانه مذکور کشاورزی مبتنی بر قرارداد به کمک انبارهای بورسی استاندارد در حوزه گیاهان دارویی نهادینه شود که این امر می تواند در ارتقای کیفیت تولیدات نقش مهمی ایفا کرده و در نهایت تولیدکنندگان و صنایع تبدیلی داخلی را به خریداران در بازارهای بین المللی نیز متصل کند.

زینلی با بیان اینکه این سامانه ابعاد گسترده ای دارد، گفت: کارکرد اصلی این سامانه آن است که تولیدکننده و خریدار به راحتی یکدیگر را پیدا کنند و ارتباط بین تولیدکننده با کارخانجات صنایع تبدیلی نیز با سهولت بیشتری برقرار می شود.

وی درخصوص نحوه قیمت گذاری محصولات در سامانه جامع گیاهان دارویی گفت: مرکز گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی میزان هزینه تولید هر محصول را محاسبه کرده و سالانه به تولیدکنندگان اعلام می کند تا قیمت نهایی براساس عرضه و تقاضا در این سامانه تعیین شود. اما اگر رویکرد کشاورزی قراردادی در کشور نهادینه شود، خود کشاورز به صورت مستقیم به صنایع تبدیلی متصل می شود تا قیمت بدون حضور واسطه و در فضای عرضه و تقاضا تعیین شود. اما در بخش معاملات خرد، مقرر شده انجمنی تشکیل شود که روی محصولات قیمت گذاری عادلانه ای را انجام دهد.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه این سامانه تا اواسط خرداد ماه با حضور بخش خصوصی راه اندازی خواهد شد، گفت: امیدواریم با ورود این سامانه به معاملات حوزه گیاهان دارویی بتوانیم برای بسیاری از محصولات و گیاهان دارویی شفافیت قیمتی لازم را ایجاد کرده و برای فروش محصولات تولیدکنندگان این حوزه فضای رقابتی ایجاد کنیم تا در نهایت نقش دلالان در این بازار از بین برود.

وی در بیان فرآیند کار در این سامانه اظهار داشت: فرآیند کار به این صورت است که تولیدکنندگان به کمک نام کاربری خود به صورت رایگان در سامانه عضو می شوند و وزارت جهاد کشاورزی براساس اطلاعات ثبت شده از سوی آنها از این تولیدکنندگان نیز حمایت خواهد کرد. خریداران محصولات و افرادی علاقه مند به تولید که نیاز به آموزش دارند، نیز با عضویت در این سامانه از مزایا و خدمات آن بهره مند خواهند شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها