عرضه اولیه اوراق سلف تیر آهن ذوب آهن در بورس 17 اسفند 94 (88).JPG

با توجه به آزادسازی قیمت سیمان و فراهم شدن شرایط عرضه این محصول در بورس کالا، طی یک سال گذشته رایزنی و توافقاتی با انجمن سیمان برای عرضه داخلی و صادراتی سیمان در بورس کالا صورت گرفته است که روز گذشته شاهد عرضه سیمان در تالار داخلی بورس کالا بودیم.

پس از حدود ۴سال غیبت، روز گذشته دو هزار تن سیمان تیپ۲ شرکت سیمان اصفهان روی تابلوی معاملات بورس کالای ایران رفت که یک هزار تن آن با قیمت پایه ۱۰۵۵ریال مورد معامله قرار گرفت. این عرضه و معامله در شرایطی صورت گرفت که دبیر انجمن سیمان از مهیا بودن شرایط برای صادرات سیمان از بورس کالا خبر داده بود که به نظر می رسد آغاز عرضه های داخلی این محصول، سرآغازی برای صادرات سیمان از بورس کالا خواهد بود.  

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، در همین زمینه دکتر حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: با توجه به آزادسازی قیمت سیمان و فراهم شدن شرایط عرضه این محصول در بورس کالا، طی یک سال گذشته رایزنی و توافقاتی با انجمن سیمان برای عرضه داخلی و صادراتی سیمان در بورس کالا صورت گرفته است که روز گذشته شاهد عرضه سیمان در تالار داخلی بورس کالا بودیم.  

مدیرعامل بورس کالای ایران تصریح کرد: در حال حاضر با مازاد شدید عرضه سیمان در کشور مواجه هستیم و جهت صادرات باید یک بازار نظام‌مندی وجود داشته باشد؛ بنابراین طبق هماهنگی‌های صورت گرفته با مراجع مختلف قرار است عرضه صادراتی سیمان از طریق بورس کالای ایران صورت بگیرد.

به گفته سلطانی نژاد، تلاش ما در بورس کالا این است که بازارهای هدف سیمان ایران را گسترش دهیم و رقابت منفی را در این صنعت از بین ببریم؛ این موضوع مستلزم حذف چندگانگی نرخ است و که این اتفاق می تواند با صادرات هدفمند سیمان در بورس کالا رخ دهد.

 

امکان تامین مالی صنعت سیمان

مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه با اشاره به وجود ابزارهای تامین مالی برای فعالان صنعت سیمان در بورس کالا، گفت: ابزارهای نوین مالی مانند اوراق سلف موازی استاندارد و گواهی سپرده کالایی این قابلیت را دارد که در مدت زمان کوتاهی برای صنایع، تامین مالی کند.

سلطانی نژاد افزود: در گذشته بورس کالا از طریق معاملات سلف برای شرکت ها و صنایع تامین مالی کوتاه مدت انجام می داد، اما طی سال اخیر با توسعه انتشار اوراق سلف موازی استاندارد، حجم تامین مالی به صورت میان مدت و بلندمدت از طریق بورس کالا افزایش یافته به طوریکه شرکت سیمان سپاهان نیز سال گذشته با انتشار اوراق سلف در بورس کالا به میزان ۲۰۰ میلیارد ریال تامین مالی کرد.

مدیرعامل بورس کالای ایران در پایان با تاکید براینکه صنعت سیمان ایران به منظور افزایش حجم فروش صادراتی و تبدیل شدن به مرجعیت قیمتی به یکپارچگی فروش و قیمت نیاز دارد، گفت: بورس کالا با بهره گیری از ظرفیت داخلی سیستم بانکی و همکاری با بانک‌های بین المللی، تسویه معاملات با ارزهایی همچون دلار و یورو را در تالار صادراتی در دستور کار قرار داده است که با تحقق این امر، حجم کالاهای صادراتی و نفوذ قیمت های ایران در منطقه بیشتر می شود.  

 سلطانی نژاد به سابقه معاملات سیمان در بورس کالا نیز اشاره کرد و گفت: سیمان محصولی است که در تیرماه سال ۸۹ در بورس کالا پذیرش شد و تا اوایل سال ۹۱ در آماری قابل قبول حدود یک میلیون تن سیمان در بورس مورد معامله قرار گرفت و ۳۶ شرکت سیمانی در بورس کالا پذیرش شدند.

وی به صادرات سیمان از بورس کالا نیز اشاره کرد و گفت: رشد عرضه های سیمان در بورس کالا به گونه ای پیش رفت که حدود ۶۳ هزار تن سیمان از طریق بورس کالا صادر شد اما رفته رفته ادامه تعیین قیمت های دستوری برای سیمان و نبود امکان رقابت برای خرید این محصول، به کاهش انگیزه تولیدکنندگان سیمان و توقف عرضه های این محصول در بورس کالا منجر شد.

منبع: ایرنا

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها